آشنایی با شش نشانه فرد مبتلا به اختلال بازی

خط رند ۹۱۲: سازمان جهانی بهداشت ضمن تاکید بر اهمیت جلوگیری از اعتیاد به بازی های کامپیوتری، برای نخستین بار، شش نشانه عارضه روانی اختلال بازی را معرفی نمود.
به گزارش خط رند ۹۱۲ به نقل از ایسنا، به نقل از سایکولوژی تودی، اختلال بازی یک الگوی رفتاری صدمه زننده با تمرکز بیش از اندازه روی بازی های کامپیوتری از نظر تکرار، شدت، مدت زمان و ظرفیت خروج است. بعضی از نتایج آن در این گزارش بیان شده است.
ناتوانی در کنترل خود حین بازی
مهم ترین مشخصه بازی های کامپیوتری حالت خشونت فطری و محیط جنگی در اغلب موارد است. معمولا در تم جنگی فرد باید برای رسیدن به مرحله بعد با نیروهای به اصطلاح دشمن بجنگد. خشونت مهم ترین محرکی است که در طراحی جدیدترین و جذاب ترین بازی های کامپیوتری به حد افراط استفاده می گردد.
غرق شدن در بازی و کم توجهی به زندگی
وقتی کودکان به انجام بازی های کامپیوتری مشغول می شوند، گذشت زمان را به هیچ وجه احساس نمی کنند. آن ها معمولا زمانی متوجه می شوند که ساعت های زیادی از وقتشان صرف این بازی ها شده است. نتایج تحقیقات نشان داده است کودکانی که دائماً از بازی ویدئویی استفاده می نمایند، درونگرا شده و در جامعه، منزوی و در برقراری ارتباط اجتماعی با دیگران ناتوان می شوند.
توجه به بازی حتی با آگاهی از نتایج منفی آن
متاسفانه مساله اعتیاد به بازی در برخی از افراد تا جایی پیشرفت می کند که آن ها با وجود مشاهده نتایج منفی اعتیاد، باز هم قادر به کنار گذاشتن و یا حداقل کنترل بازی آن نیستند.
هدر دادن لحظات مهم زندگی و عدم توجه به سلامت خود
بازی های ویدئویی به علت این که کودک یا نوجوان قادر به طراحی و کنترل محیط بازی نیست، ازاین رو با گذشت زمان به علت عدم کنترل بر بازی با ضعف اعتماد به نفس مواجه می گردد. درواقع اعتماد به نفس وی در برابر ساختنی ها و پیشرفت دیگران متزلزل می گردد.
متاسفانه تصور بیشتر خانواده ها این است که در بازی های کامپیوتری فرد مداخله فکری مداوم دارد، اما این مداخله فکری نیست، بلکه این بازی ها با فریب سلول های مغزی احساس کاذب تسلط بر شرایط را در وجود کاربر تولید می کنند.
تغییر الگوی خواب، فعالیت های بدنی و تغذیه
اعتیاد شدید به بازی در تغییر الگوی خواب شبانه کاملا موثر است و همینطور فرد معتاد هیچگاه حاضر نیست تا تحت هیچ شرایطی از بازی دست بکشد، چون که او مسیر پیشرفت در بازی را با مسیر درست پیشرفت در زندگی اشتباه گرفته است. این افراد همینطور کمترین توجه را به تغذیه خود دارند و در اثر بی توجهی به سوء تغذیه مبتلا می شوند.
دوره اعتیاد به بازی حداقل ۱۲ ماه است
از نظر کارشناسان سازمان جهانی بهداشت برای اثبات اعتیاد به بازی باید فرد مستعد حداقل ۱۲ ماه را به یک روش مشابه زندگی کند. بعد از تشخیص وضعیت اعتیاد بهتر است از کارشناسان و روانشناسان فعال در این عرصه کمک گرفت.