معجزه ای رخ نداد!

خط رند ۹۱۲: رئیس سازمان نظام صنفی کامپیوتری اعتقاد دارد، دو مساله تحریم و قاچاق محسوب شدن ارز آزاد، سبب شده واردات کالا با مشکل مواجه شود و باآنکه برخی توانسته اند ارز دولتی دریافت نمایند اما این روند همچنان مشکلات خویش را دارد و علی رغم تلاش هایی که انجام داده، معجزه ای اتفاق نیفتاده است.
محمدباقر اثنی عشری در گفت وگو با ایسنا، درباره مشکلات واردات با ارز دولتی اظهار نمود: معمولا در شرایط این چنینی بخش خصوصی ذخیره سازی و سرمایه گذاری می کردند و کالا می آوردند. الان دو مساله هم زمان اتفاق افتاده، یکی بحث تحریم و انتقال پول است و یکی اینکه ارز آزاد قاچاق حساب می گردد. درنتیجه باید با ارزهای شناخته شده اولیه و ثانویه کالا وارد کرد که آن هم به اندازه کافی در دسترس نیست، درنتیجه امکان اینکه ما در بازار با خلاء روبرو شویم زیاد است. همه دارند تلاش می کنند اما معجزه ای اتفاق نیفتاده است.

وی درباره شرایط حاصل شده برای واردات کالاهای فناوری اطلاعات اظهار داشت: در زمینه سخت افزار، جواب نه مثبت است نه منفی. مطابق آمارهای بانک مرکزی بخشی ارز گرفته اند اما به سختی و با مشکلات، اینکه پتروشیمی ها باید ارز خویش را در سامانه نیما بفروشند و برخی صرافی ها مبلغ اضافه می گیرند و مواردی از این دست. ازاین رو این طور نیست که هیچ کس ارز دولتی نگرفته باشد، اما این طور هم نیست که اگر کسی بخواهد واردات کند به راحتی بتواند ارز بگیرد.

رئیس سازمان نظام صنفی کامپیوتری کشور افزود: در مورد نرم افزار و خدمات گواهی هم ابهامی وجود داشت چونکه دستگاه مربوطه باید تایید می کرد و دستگاه مربوطه یعنی وزارت ICT تصمیم گرفت این کار را سازمان فناوری اطلاعات انجام دهد. سازمان فناوری هم مسئولیتش را به سازمان نظام صنفی کامپیوتری واگذار کرد. ما هم سامانه ای آماده کردیم که متقاضیان ارز برای واردات کالاهایی از جنس نرم افزار و خدمات IT و لایسنس، درخواست های خویش را بدهند و نظام صنفی کامپیوتری کار کارشناسی انجام دهد.

به گزارش خط رند ۹۱۲ به نقل از ایسنا، یکی از حوزه های متاثر از نوسانات نرخ ارز، واردات کالاهای فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) است. با سیاست جدید دولت مقرر شد برای واردات کالا، دلار رسمی ۴۲۰۰ تومانی در اختیار واردکنندگان قرار گیرد؛ با این حال، در ماه های اخیر واردکنندگان کالاهای آی تی اظهار می کردند دلار دولتی به راحتی در دسترس آن ها قرار نمی گیرد و برای واردات کالا با نرخ آزاد هم با مشکل مواجهند که این مورد گاها افزایش قیمت و کمبود کالا را سبب گشته است. با انتشار لیست واردکنندگان انتظار می رفت کالاهای آی تی که با ارز دولتی وارد شده اند، کاهش قیمت داشته باشند اما به نظر می آید مشکلات واردات هنوز به جا مانده است.