تولید باتری هایی که در چند دقیقه شارژ می شوند

خط رند ۹۱۲: محققان دانشگاه کمبریج از شناسایی ماده تازه ای اطلاع داده اند که استفاده از آن برای تولید باتری باعث می گردد تا گوشیهای تلفن همراه به جای چند ساعت در عرض چند دقیقه شارژ شوند.

به گزارش خط رند ۹۱۲ به نقل از نیواطلس، این ماده که اکسید تنگستن نایوبیوم نام دارد، ساختاری میکروسکوپی دارد و در صورت استفاده از آن یون های لیتیوم با سرعتی بسیار بیشتر از سرعتی که فناوری هم اکنون ممکن می سازد، در درون باتری جریان می یابند.
این دستاورد مهم علمی تولید باتری های لیتیومی جدیدی را ممکن می کند که به سرعت شارژ می شوند و علاوه بر این در حین شارژ شدن به شدت داغ نمی شوند و بنابراین خطر آتش گرفتن و انفجار در موردشان مصداق ندارد.
باتری های لیتیومی همچون اختراعات مهمی هستند که از زمان ارائه در دهه ۹۰ میلادی به صورت گسترده به کار گرفته شده اند، اما تراکم انرژی در این باتری ها طی یک سال اخیر تنها بین ۳ تا ۴ درصد افزایش یافته است. روش های مختلف به کار گرفته شده برای حل این مشکل هم چندان موثر نبوده اند.
بالا رفتن سرعت جابجایی یون های لیتیوم از سمت الکترودهای منفی به مثبت و بالعکس مهم ترین دستاورد استفاده از اکسید تنگستن نایوبیوم است و از این پس برای این کار نیازی به کاهش فاصله الکترودها با همدیگر که می تواند احتمال گرم شدن و انفجار باتری را بیشتر کرده و عمر مفید باتری را کم کند، نیست.
هنوز مشخص نمی باشد باتری هایی که به این شیوه تولید شده اند، چه زمانی برای عرضه به بازار آماده خواهند بود.