اقداماتی که برای رسیدگی به پیامک های مزاحم انجام شد

خط رند ۹۱۲: در حالیکه خیلی از شکایات از سوی کاربران و مشترکان در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی (رگولاتوری) مربوط می شود، تولید پروژه ارزیابی میزان رضایت مندی مردم، ارزیابی و رتبه بندی عرضه دهندگان سرویس های ارتباطی و فناوری اطلاعات و افزایش سرعت عمل سامانه پاسخ گویی و رسیدگی به شکایات همچون اقداماتی است که توسط این سازمان انجام شده است.
به گزارش خط رند ۹۱۲ به نقل از ایسنا، پاسخ گویی و سرعت عمل همچون خواست های عمومی است و یکی از سازمان های متبوع وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات که در این زمینه نقش موثری دارد، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی است و خیلی از شکایات از سوی کاربران و مشترکان هم به این سازمان ارجاع می گردد.
اما یکی از اقدامات ویژه و راهبردی جهت تأمین حقوق مصرف کنندگان و مشترکین، تغییر مدل در تعرفه ها بود. در مصوبه ۲۶۶ کمیسیون تنظیم مقررات، تغییر مدل از فروش حجمی اینترنت به روش مبتنی بر connection که در آن به جای مدل حجمی به مدل مبتنی بر سرعت دسترسی تضمین شده و به صورت غیرحجمی (Connection Based) تغییر پیدا کرد. این مدل و نیم بها بودن اینترنت داخلی و یک چهارم شدن تعرفه اینترنت پیام رسان های داخلی بستر مورد نیاز برای توسعه کاربری های با حجم بسیار بالا نظیر گیمینگ و ویدئو استریمینگ را فراهم آورده و بر این اساس و مدل هایی نظیر اسپانسر دیتا تولیدکنندگان محتوا می توانند بدون نگرانی در مورد هزینه تمام شده کاربر نهایی به توسعه محتوا بپردازند.
البته همچنان ارزیابی عملکرد اپراتورها برپایه نظر مردم و کیفیت و قیمت خدمات صورت می گیرد. ارتباط تنگاتنگ وزیر بعنوان بالاترین مقام مسئول در وزارت با مردم در شبکه های اجتماعی منجر به تشخیص سریع تر تخلفات و کلاهبرداری ها شده، به صورتی که در چندین مورد مبالغ دریافت شده غیرقانونی به مردم بازگردانده و با متخلفین مطابق قانون برخورد شده است.

در حوزه پیامک های مزاحم، دسته بندی شکایات، احراز متخلفین، اطلاع رسانی درباره خطرات نصب اپلیکیشن های مخرب و برخورد جدی با کلاهبرداری سبب شده است که ساماندهی در این حوزه تا حد بالایی رخ دهد. البته در این موضوع، تنها مقابله جدی کافی نیست و باید راه های پیشگیرانه و احراز جرائم هم تهیه شود. به همین جهت، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در حال پیمودن مسیرهای قانونی به منظور تهیه بستر حقوقی مناسب پیگیری و جرم انگاری در حوزه تخلفات VAS، Bulk و… همینطور مقابله است. در مجموع با وجود موثر بودن اقدامات صورت گرفته اما هنوز نیاز به اقدام بیشتری است.
بررسی و پیگیری های انجام شده نشان داده است یکی از اقدامات صورت گرفته توسط این سازمان، راه اندازی سامانه اندازه گیری و نمایش برخط سطح تجمعی تشعشعات الکترومغناطیسی در ۷۰ نقطه شهر تهران و ۱۸ نقطه شهر شیراز برپایه استاندارد کمیسیون بین المللی حفاظت در برابر پرتوهای غیریون ساز ((ICNIRP) و استاندارد ملی ایران (کد ۸۵۶۷۵) است تا نظارت دقیقی بر رعایت استانداردها صورت بگیرد. طبق وعده ی داده شده، سایر شهرهای کشور هم به مرور تحت پوشش این سامانه قرار خواهند گرفت.
تولید پروژه ارزیابی میزان رضایت مندی ذی نفعان مشتمل بر مردم، دارندگان پروانه و واردکنندگان تجهیزات و احصاء پروژه های بهبود، توسعه ابزارهای نظارتی جهت پشتیبانی از حقوق مصرف کننده و کنترل کیفیت خدمات با بهره برداری آزمایشی از سامانه پایش شبکه های تلفن همراه در خصوص مکان نمای جغرافیایی و سامانه های اندازه گیری کیفیت خدمت (QOS) و کیفیت تجربه (QOE) اینترنت کشور و سامانه پایش خدمات (SL) و ارزیابی و رتبه بندی عرضه دهندگان سرویس های ارتباطی و فناوری اطلاعات همچون اقدامات انجام شده توسط این سازمان است.
از طرفی در حالیکه در گذشته، تنها یک عضو از نظام صنفی کامپیوتری در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات حضور داشته، اعلام شده که در جهت حرکت به سمت حکمرانی خوب، با استفاده از ظرفیت های قانونی این تعداد به سه نفر ارتقاء خواهد یافت که این مورد باعث می گردد روند پیش گرفته شده در حوزه های آزادسازی، رفع انحصار و حذف مقررات زائد شتاب بیش تری پیدا کند.
از جانب دیگر سامانه پاسخ گویی و رسیدگی به شکایات مبتنی بر مکان نمای جغرافیایی (۱۹۵) هم در جهت پاسخ گویی، سرعت عمل خویش را هم افزایش داده است. در پنج ماه ابتدایی سال ۱۳۹۷، ۳۴ هزار و ۴۰۰ مورد درخواست توسط مشترکین حوزه ICT مشتمل بر ۲۸ هزار و ۳۷۱ تماس مستقیم و ۶۰۲۹ صندوق صوتی دریافت شده است که در جهت مطالبه وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، در بازه زمانی یک ساله دولت دوازدهم میانگین زمان پاسخگویی به استثناء شکایات آنتن دهی از ۸ و ۹ روز به سه روز کاهش یافته است که طبق وعده های داده شده، با برنامه ریزی های صورت گرفته، این میانگین زمان تا آخر سال ۹۸ به دو روز خواهد رسید.