برگزاری افتتاحیه هفته جهانی فضا در کاشان در جهت تمرکززدایی

خط رند ۹۱۲: دبیر هفته جهانی فضا از برگزاری این هفته از ۱۲ تا ۱۸ مهرماه در کشور اطلاع داد و اظهار داشت: در این هفته اجرای ۶۰ برنامه در دستور کار قرار دارد و مراسم افتتاحیه آن به منظور تمرکززدایی این هفته از تهران، در نیاسر کاشان برگزار می شود.

به گزارش خط رند ۹۱۲ به نقل از ایسنا، دکتر محمدی در نشست خبری امروز با اشاره به برگزاری هفته جهانی فضا اظهار داشت: در سال ۱۹۹۹ مجمع عمومی سازمان ملل متحد طی قطعنامه ای ۴ تا ۱۰ اکتبر را هفته جهانی فضایی اعلام نمود. این زمان مصادف با پرتاب نخستین ماهواره ساخت بشر بوده است.

وی با اشاره به اینکه انجمن بین المللی هفته جهانی فضا بعنوان هماهنگ کننده برنامه این هفته، همه ساله با هدف تدوین برنامه ها شعاری را انتخاب می کند، خاطرنشان کرد: انتخاب شعار امسال، تحت تاثیر اجلاس مردادماه جاری در وین بوده؛ در این اجلاس مدیران بخش فضایی خیلی از کشورهای جهان در یک نشست گردهم آمدند تا نخستین سالگرد کنفرانس اکتشافات و استفاده صلح آمیز از فضای ماورایی جو را گرامی بدارند و همین امر باعث تقویت این اندیشه شد که فضا می تواند جوامع گوناگون را در کنار هم گرد آورد و آن ها را متحد کند.

وی افزود: از سوی دیگر آنچه که مشخص و آشکار است، مرزبندی های روی زمین در فضا معنایی ندارد و همینطور مدیریت خیلی از حوادث و اتفاقات مانند بلایای طبیعی و حوادثی چون آتش سوزی جنگل ها و سیل نمی توانند تابع محدودیت های مرزبندی شده و حاکمیت کشورها این مخاطرات را کنترل و مدیریت کنند.

وی افزود: بی گمان استفاده از فناوری فضایی و همگرایی در حل خیلی از مشکلات موجود در روی کره زمین می تواند عامل مهم در جهت اتحاد و یکپارچگی جامعه جهانی باشد.

محمدی اظهارکرد: ازاین رو انتخاب شعار «فضا جهان را متحد می کند» شرایطی را فراهم نموده تا در جشن بین المللی هفته فضا، نقش فضا در اتحاد جهانی، تدوین و بیش از پیش توسعه یابد.

دبیر هفته جهانی فضا تصریح کرد: انجمن بین المللی هفته جهانی فضا اهداف متعددی مانند آموزش عموم مردم به منظور آگاهی از فواید و بهره برداری از فضای ماورای جو، جلب حمایت های عمومی از برنامه های فضایی، گسترش بهره برداری از فضا با هدف توسعه اقتصادی پایدار و تشویق و ترغیب کودکان به فراگیری علوم فضایی را برای برگزاری این هفته در نظر دارد.

وی افزود: در همین ارتباط یکی از سیاست های مهم سازمان فضایی ایران توسعه و ترویج فرهنگ استفاده از دانش و فناوری فضایی در ابعاد گوناگون زندگی عموم مردم است. بنابراین در این هفته تلاش می گردد تا با مشارکت فعالان بخش خصوصی و دولتی برای تمامی جامعه مخاطبان شامل خانواده ها، کودکان، دانش آموزان و دانشجویان برنامه هایی تدارک دیده شود تا فرصتی برای جامعه هدف تولید شود.

محمدی تصریح کرد: بر این اساس در سازمان فضایی ایران مطابق سال های گذشته ستاد هفته جهانی فضا شکل گرفت و با تشکیل جلسات کارشناسی برنامه هایی در این هفته تدوین شد.

به گفته وی با تمرکززدایی از اجرای برنامه ها در تهران، امسال تلاش می گردد تا در زمینه توسعه امکان بهره مندی سایر علاقه مندان در اقصی نقاط کشور فراهم گردد و در این هفته هم موضوعات و ظرفیت هایی چون توسعه کسب و کار فضاپایه و گردشگری فضا مورد توجه قرار گیرد.

دبیر هفته جهانی فضا با اشاره به اینکه برای این هفته ۶۰ برنامه تدوین شده است، اضافه کرد: برنامه افتتاحیه هفته جهانی فضای امسال برای نخستین بار در خارج از تهران و در کاشان برگزار می گردد. در این برنامه همایش نجوم گردشگری فضاپایه در نیاسر کاشان برگزار می شود.