بسته خبری امروز اقتصادی ایسنا افزایش حقوق به بسته حمایتی تبدیل شد

خط رند ۹۱۲: علیرغم رشد قیمت ها و افزایش تورم تا بیشتر از ۲۵ درصد، تصمیمی برای افزایش حقوق کارکنان گرفته نشده و طبق یکی از مهم ترین اخبار امروز اقتصادی، مقرر شده کارکنان دولت حدود ۲۰۰ هزار تومان در قالب بسته حمایتی دریافت نمایند.
به گزارش خط رند ۹۱۲ به نقل از ایسنا، یکی از مهم ترین خبرهای اقتصادی امروز به موضوع افزایش حقوق کارکنان اختصاص داشت. نوسان نرخ ارز در ماه های اخیر به اذعان مسئولان، رشد قیمت ها و افزایش تورم تا بیشتر از ۲۵ درصد را به همراه داشت. این مورد باعث شد که در مهرماه بحث افزایش مجدد حقوق کارکنان به منظور پوشش بخشی از صدمه های ناشی از شرایط موجود اقتصادی به اقشار کم درآمد از جانب دولت مطرح شود.

بر این اساس اعلام گردید که افزایش مجدد حقوق کارکنان در حال بررسی در کمیسیون های مربوطه بوده و درباره آن تصمیم گیری می گردد. گرچه در مرحله ای عنوان شد که به دلایلی افزایش حقوق به سال بعد موکول شده، ولی طولی نکشید که باردیگر این مورد عنوان شد و بار دیگر کارمندان را به افزایش حقوق امیدوار کرد. با این وجود آخرین اعلام نوبخت-رئیس سازمان برنامه و بودجه- در هفته اخیر به شکلی آب پاکی را روی دست کارمندان ریخت. وی اظهار داشت که حقوق ها امسال افزایش نخواهد یافت و به جای آن، پشتیبانی از طریق بسته حمایتی را بیان کرد.

بازپرداخت بدهی های دولت از سال آینده

از اوایل دهه ۱۳۹۰، صندوق شکل گرفت و طبق اساسنامه آن باید بخشی از عواید ناشی از فروش نفت، گاز، میعانات گازی و فرآورده های نفتی به حساب صندوق واریز شود و محل استفاده از آن هم مشخص شد که دولت در آن سهمی نداشت. با این وجود در سال های اخیر و با عنایت به تغییراتی که در شرایط اقتصادی بوجود آمده و ارتباط کاهش قیمت نفت در بعضی دوره ها با درآمدهای دولت، در بعضی دوره ها منابع ورودی به صندوق طبق قانون در مواردی پیش نرفته و کاهش یافت؛ از جانب دیگر دولت برای تامین مالی در بعضی بخش ها و پروژه ها به سمت استفاده از منابع صندوق توسعه ملی حرکت و به شکلی آنرا بدهکار کرد.

این که جریان بدهی دولت به صندوق توسعه ملی چگونه بوده و در چه زمانی تسویه آن صورت خواهد گرفت، موضوعی است که در یکی از مصاحبه های امروز ایسنا به آن پرداخته شد و شهیدزاده -رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی- درباره این که هم اکنون میزان بدهی دولت در چه مرحله ای و تا چه عددی است توضیح نداد و اظهار داشت که این رقم محرمانه است و نمی تواند درباره آن صحبت کند اما هر میزان که باشد، در چارچوب قانون و مجوزهای مربوطه دریافت شده است.

منطقه ی پنج تهران با رشدی بالاتر از میانگین

یکی از اخبار امروز ایسنا مربوط به رشد قیمت مسکن در شهر تهران بود که نشان داده است منطقه ۵ تهران که همواره بالاترین میزان معاملات و رشد قیمت مسکن را به خود اختصاص داده، در تحولات تورمی بازار مسکن نقش اصلی را ایفا می کند.

روند قیمت مسکن در منطقه ۵ تهران طی ماه های اخیر حاکی از رشد متداوم ماهانه است و با این حال که گران ترین منطقه تهران محسوب نمی گردد، رشد آن همواره بالاتر از میانگین شهر تهران بوده است. منطقه ۵ در مهرماه امسال ۱۰۵ درصد افزایش قیمت نسبت به ماه مشابه سال قبل را تجربه نمود و این در شرایطی است که متوسط رشد قیمت مسکن شهر تهران ۸۳ درصد بود. در هفت ماهه امسال منطقه ۵ به ترتیب ۴۷، ۵۳، ۶۳، ۷۲، ۸۲، ۹۲ و ۱۰۵ درصد افزایش قیمت را تجربه کرده است.

ثبت نام کارت سوخت از فردا

ثبت نام مالکان خودرو و موتورسیکلت فاقد کارت سوخت از فردا ساعت ۸ به صورت الکترونیکی در سامانه خدمات دولت همراه و اپلیکیشن خدمات دولت آغاز می گردد.

شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی در اطلاعیه ای اعلام نمود ثبت نام مالکان خودرو و موتورسیکلت فاقد کارت سوخت از فردا ساعت ۸ به صورت الکترونیکی در سامانه خدمات دولت همراه به نشانی www.mob.gov.ir و اپلیکیشن خدمات دولت همراه، با نصب آن در گوشیهای هوشمند تلفن همراه در دسترس عموم قرار می گیرد.

پرتورم ترین کالاها کدامند؟

بررسی جداول آماری منتشرشده توسط مرکز آمار که در یکی از اخبار امروز به آن پرداخته شد نشان داده است که دخانیات، میوه و خشکبار در آبان ماه بیش ترین تورم را تجربه کرده اند.

بر اساس جداول آماری منتشره توسط مرکز آمار، گروه کالایی دخانیات در آبان ماه امسال با ۵۹.۷ درصد کماکان در صدر پرتورم ترین کالاها قرار دارد. گروه کالایی دخانیات هم چنین حدود ۱۶۰ درصد تورم نقطه به نقطه (نسبت به ماه مشابه سال قبل) را تجربه کرده است. با این همه دخانیات نسبت به ماه قبل (مهر) ۱.۹ درصد کاهش تورم داشته است.

کاهش منابع آبی تجدیدپذیر

به گفته کارشناسان، وضعیت منابع آبی هر روز شرایط بدتری را تجربه می کند که یکی از علل اصلی آن کاهش منابع آبی تجدیدپذیر است. این مورد ضرورت وجود یک مدیریت منطقی و حساب شده را گوشزد می کند.

میزان آب تجدیدپذیر در ایران طی دوره پنج ساله اخیر، از ۱۴۰ میلیارد مترمکعب به ۱۰۵ میلیارد مترمکعب رسیده که از کاهش ۲۵ درصدی نسبت به متوسط دوره ذکر شده حکایت دارد. این میزان آب موجود، در مقایسه با دوره ۴۵ ساله نشان از ۱۹ درصد کاهش دارد.

پیام های گوشیهای دوسیم کارته

هنگام خرید و فروش سیم کارت توسط کاربر، درصورتی که وی قبل از این، شماره تلفن خویش را در سامانه وارد کرده باشد، خرید سیم کارت با استفاده از پیامک به او اطلاع داده می شود. اما بعضی از کاربران این مورد را مطرح نمودند که پیامک هایی برای آنها ارسال شده که از خرید و فروش سیم کارت با کد ملی آنها خبر می دهند، در صورتیکه خودشان به خرید و فروش اقدام نکرده اند.

اگر چنین اتفاقی برای شما رخ داد، باید با رجوع به سامانه استعلام تعداد خطوط مشترکین، از سیم کارت هایی که به نام شماست، آگاه شوید. اگر سیم کارتی که در این سامانه وجود داشت، توسط شما خریداری نشده، شخصا به دفاتر خدمات مشترکین اپراتورها مراجعه نموده و با عرضه کارت ملی از خطوطی که امکان دارد بدون اطلاعتان با کد ملی شما ثبت شده باشد، آگاه شده و برای قطع هر یک از سیم کارت ها اقدام کنید.

کاهش قیمت طلا متاثر از کاهش قیمت نفت

یک بار دیگر کاهش قیمت نفت، سوژه اصلی بازارهای کالا شد و سایه تیره ای روی دارایی های مطمئنی مانند طلا انداخت که در یکی از اخبار امروز به آن پرداخته شد. تحلیلگران می گویند به علت این که نفت، کالای مهمی در خیلی از شاخص های کالاست، مبارزه با کاهش قیمت برای طلا دشوار خواهد شد.

قیمت طلا هفته گذشته را با رشد بسیار اندکی به آخر برد و موفق نشد از مقاومت در مرز ۱۲۳۰ دلار عبور کند. در معاملات روز جمعه بازار آمریکا، هر اونس طلا برای تحویل در دسامبر ۴.۸۰ دلار یا ۰.۴ درصد کاهش پیدا کرد و در ۱۲۲۳.۲۰ دلار بسته شد، با این وجود، برای کل هفته کمتر از ۰.۱ درصد رشد قیمت داشت.