مهاجرت به اینترنت موبایل به صلاح نیست

خط رند ۹۱۲: رئیس سازمان نظام صنفی کامپیوتری، مهم ترین علت مهاجرت کاربران از اینترنت ثابت به موبایل را قیمت پایین دیتای اپراتورها دانست و اظهار داشت: با عنایت به تعرفه پایین موبایل، مردم ترجیح می دهند از اینترنت موبایل استفاده کنند اما این سوژه در طولانی مدت خوب نیست.
محمدباقر اثنی عشری در گفت وگو با ایسنا با بیان این که به علت نرخ پایینی که اپراتورهای موبایل برای دیتا عرضه می دهند، اپراتورهای ثابت با ریزش مشتری روبه رو هستند، اظهار نمود: در ۱۰ سال گذشته، اپراتور ثابت رشد کمی داشته و الان رشدش منفی شده است، مردم هم ترجیح می دهند با عنایت به تعرفه پایین موبایل، ADSL خویش را تمدید نکنند و از موبایل استفاده کنند اما این مورد در بلند مدت برای ایران خوب نیست.

وی در ادامه توضیح داد: شرکت های اینترنتی معتقدند اپراتورها صورت را گران می فروشند و دیتا را ارزان، اما اپراتورها این مورد را قبول ندارند و در جلسات با آمار و ارقام می گویند که اینطور نیست و آمارهایشان با آنچه که همکاران ما در FCP ها می گویند، متفاوت می باشد. اما اتفاقی که در بازار می افتد این است که مشتری ها از اینترنت ثابت به اینترنت موبایل مهاجرت می کنند.

رئیس سازمان نظام صنفی کامپیوتری تصریح کرد: هرکس امکان دارد در خانه اش یک مودم از اپراتورها بخرد و سرویس ADSL خویش را تمدید نکند. این مورد علت های مختلفی دارد که یکی از این دلایل بحث کیفیت خدمات است، اما بحث اصلی و تعیین کننده، بحث قیمت است که چه FCP ها در این زمینه مقصر باشند و چه مخابرات، ادامه آن به نفع کشور نیست و باید برای این پدیده چاره ای پیدا کرد.

اثنی عشری با بیان این که اینترنت موبایل سرویسی است که محدودیت هایی دارد، اضافه کرد: شما اگر بخواهید پهنای باند، اینترنت اشیا و تلویزیون های اینترنتی را داشت باشید، مجبورید اینترنت ثابت را توسعه دهید اما عدم سرمایه گذاری روی اینترنت ثابت و شبکه فیبر نوری در بلند مدت یک تهدید برای مملکت است. بنابراین ما جلساتی را با خود اپراتورها، مخابرات و وزارت ارتباطات برگزار می نماییم تا چاره ای برای این مشکل پیدا نماییم.

وی با اشاره به چاره وزارت ارتباطات برای ادغام شرکت های عرضه دهنده اینترنت ثابت بیان کرد: تاکید وزارت ارتباطات این است که این ۱۷ FCP موجود، باید ادغام شوند و به ۵ تا برسند، اما سازوکار آن هنوز تعریف نشده است. از طرفی باید توجه داشت که شرکت های FCP هم برای توسعه ی کارشان سرمایه گذاری و امکاناتی را فراهم کردند و بنابراین این کار به این راحتی صورت نمی گیرد.

به گزارش خط رند ۹۱۲ به نقل از ایسنا، به اعتقاد شرکت های عرضه دهنده خدمات اینترنت ثابت، بالا بودن تعرفه های صوت به دامپ بازار توسط اپراتورهای تلفن همراه کمک می کند و آنها با حاشیه سودی که از صوت دارند، حاشیه سود پایین اینترنت را پوشش می دهند. درصورتی که اگر تعرفه صوت موبایل واقعی و مانند اینترنت ثابت که به صورت متناسب کم شده، کاهش پیدا کند، تعرفه اینترنت موبایل هم واقعی می گردد.

از طرفی پایین بودن تعرفه اینترنت در اپراتورهای موبایلی هم سبب شده تمایل افراد به استفاده از اینترنت موبایل به جای ثابت باشد و این مورد سبب شده بعضی از شرکت های FCP و عرضه دهنده اینترنت ثابت کم کم گرفتار مشکلات مالی و از بازار خارج شوند و درنتیجه مشترکشان را از دست بدهند و اگر این شرکت ها نتوانند کارشان را حفظ کنند، این صنف گرفتار بحران خواهد شد.