استیضاح مدیرعامل گوگل برای عرضه موتور جست وجوی چینی از گوگل انکار، از کنگره آمریکا اصرار!

به گزارش خط رند ۹۱۲ ساندار پیچای، مدیرعامل شرکت گوگل در مقابل نمایندگان مجلس کنگره آمریکا حاضر شد و به سوالات آنها در خصوص عرضه یک نسخه از موتور جستجوی گوگل با قابلیت فیلترینگ خودکار پاسخ داد.

به گزارش خط رند ۹۱۲ به نقل از ایسنا، مدتهاست که اخبار و گزارش هایی در خصوص احتمال همکاری شرکت آمریکایی گوگل با دولت چین برای عرضه یک نسخه اختصاصی از موتور جستجوی گوگل در این کشور که قابلیت سانسور و فیلترینگ نتایج کاوشهای کاربران را به صورت خودکار دارد، به شدت داغ و رسانه ای شده است و اعتراضات خیلی از کارمندان فعال در این شرکت، طرفداران حقوق بشر در جهان و نمایندگان کنگره امریکا را درآورده است.

بدین ترتیب از ساندار پیچای به عنوان مدیرعامل این شرکت درخواست شده بود که در مجلس کنگره آمریکا حاضر شده و برای این همکاری احتمالی به نمایندگان این مجلس توضیح دهد.

وی در این نشست اظهار داشت که گوگل برنامه ای برای عرضه دوباره موتور جستجوی چینی و همکاری با دولت این کشور ندارد و تنها در حال بررسی ایده و طرح احتمالی آن بوده است.

چند سال پیش شرکت آمریکایی گوگل تحت تاثیر قوانین محدودکننده و سخت گیرانه دولت چین، اعلام نمود که دیگر با این کشور همکاری نمی کند و بنابراین هم خیلی از سرویس های خویش را در این کشور از دسترس خارج کرد.

چین یکی از معدود کشورهایی است که قوانین و مقررات محدودکننده و سخت گیرانه ای جهت استفاده از خدمات اینترنتی و آنلاین وضع کرده و به سانسور و فیلترینگ شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها در جهان معروف است.

گوگل در سال ۲۰۱۰ میلادی در اعتراض به تلاش چین برای محدود کردن استفاده آزادانه شهروندانش از اینترنت، خیلی از سرویس های خویش را در این کشور قطع کرده بود. اما به نظر می آید با عنایت به وسعت کشور چین و جمعیت بالای آن، خیلی از غول های تکنولوژی همچون گوگل همواره نظر و توجه خاص و ویژه ای به آن دارند و حضور در بازار این کشور برای آنها به معنای موفقیت و دستاوردهای بزرگی خواهد بود.

این در حالیست که چندی قبل کارمندان و مهندسان فعال در گوگل با انتشار نامه ای بلندبالا از این شرکت آمریکایی خواستند که از همکاری با دولت چین برای توسعه موتور جستجوی سانسورشده در این کشور دست بردارد ولی با عنایت به منابع آگاه و شواهد موجود، به نظر می آید با وجود همه مخالفت هایی که تابحال برای گوگل بوجود آمده است، به نظر می آید که این شرکت آمریکایی می خواهد همچنان به این همکاری ادامه دهد.

پیچای در مقابل کمیته قضایی مجلس نمایندگان ایالات متحده آمریکا در این باره تصریح کرد که هیچ برنامه ای برای عرضه این سرویس در چین و همکاری دوباره با دولت این کشور ندارد.

وی همینطور در ادامه اضافه کرد: ما تنها نمونه ای از یک موتور جستجو را که قابلیت فیلترینگ و سانسور خودکار دارد، را توسعه داده و بررسی نموده ایم. این پروژه مدتهاست که در دست مهندسان و متخصصان گوگل است و حتی در یک بازه زمانی بیشتر از ۱۰۰ نفر از آنها بر روی این پروژه کار می کردند.