رگولاتوری واقعا نمی تواند جلوی پیامک های تبلیغاتی را بگیرد؟!

به گزارش خط رند ۹۱۲ در حالیکه پیامک های تبلیغاتی و ارسال این پیامک ها با شماره های شخصی به تازگی افزایش یافته اما مسئولان سازمان تنظیم مقررات رادیویی معتقدند قانونی وجود ندارد که طبق آن، ارسال کنندگان پیامکی تبلیغاتی که سیم کارتشان به علت ارسال زیاد پیامک مسدود شده، دوباره نتوانند سیم کارت بگیرند یا پیامک بیش از اندازه نفرستند.
به گزارش خط رند ۹۱۲ به نقل از ایسنا، با ادامه دار شدن روند نارضایتی افراد از دریافت پیامک های تبلیغاتی، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با راه اندازی سامانه ۱۹۵، امکان شکایت از شماره های تبلیغاتی با شماره های شخصی، ثابت و سرشماره های دیگر را فراهم نمود تا امکان قطع سرویس ارسال پیامک از این شماره ها تولید شود.

با وجود این، ارسال پیامک برای کسب وکارهای مختلف، یکی از طریق های گاها آسان و ارزان تبلیغات است و این مورد سبب شده کسب وکارها حتی به خرید چندباره سیم کارت روی بیاورند و با شماره های شخصی به ارسال پیامک تبلیغاتی اقدام نمایند. این کار باعث می گردد شرایط مسدود کردن شماره های شخصی فرآیندی سخت و زمان گیر شود و حتی اگر بتوان سرشماره های تبلیغاتی را مسدود کرد، این دفعه شماره های شخصی هستند که هر بار پیامکی را ارسال می کنند.

در این راستا، محمدجواد آذری جهرمی – وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات – قبل از این اظهار کرده بود: با عنایت به این که بعد از شناسایی سرشماره های تبلیغاتی، صاحبان کسب وکارها به تبلیغ آنها با استفاده از شماره های شخصی روی آورده اند؛ یکی از طریق های پیشگیری از ارسال پیامک های تبلیغاتی ناخواسته که حتی بدون شکایت افراد هم صورت می گیرد، مسدود کردن شماره هایی است که تعداد زیادی پیامک ارسال می کنند. زمانی که افراد با این هدف سیم کارت می گیرند، رگولاتوری آنها را شناسایی می کند، اما از آنجاکه گرفتن این سیم کارت ها در جهت تبلیغات برای افراد منفعت دارد، آنها مرتب این کار را ادامه می دهند.

درواقع درصورتی که از این شماره ها استفاده دیگری در خصوص تماسهای تلفنی یا استفاده از اینترنت نشود، به کارگیری آنها جهت تبلیغات برای رگولاتوری محرز خواهد شد و این سازمان بدون دریافت شکایت هم به مسدود کردن این شماره ها اقدام خواهد نمود.

از سوی دیگر اما حسین فلاح جوشقانی -رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی- با اشاره به ساماندهی پیامک های تبلیغاتی که با شماره های شخصی برای مشترکان تلفن همراه ارسال می شود، تاکید کرده که با عنایت به نیاز به ساماندهی پیامک های تبلیغاتی که با شماره های شخصی ارسال می شوند، ارتقای سامانه ۱۹۵ و راه اندازی بخش دریافت شکایات با استفاده از پیامک ضروری می باشد تا مشترکان تلفن همراه درصورت ضرورت بتوانند پیامک تبلیغاتی و شماره ارسال کننده را با استفاده از پیامک به سامانه ۱۹۵ ارسال نمایند.

او درباره مدیریت و ساماندهی سیم کارت ها هم اظهار کرده بود: ما برای سیم کارت ها محدودیت داریم و این مورد در سامانه شاهکار کنترل می گردد. بدین سان هیچ کس به هیچ عنوان نمی تواند سیم کارت بدون هویت بگیرد یا بیشتر از ۱۰ سیم کارت به نام خود داشته باشد. حتی اگر کسی بخواهد به نام فرد دیگری سیم کارت بگیرد، برای همه شماره ها پیامکی ارسال می گردد که سیم کارتی به نامش فعال شده، ازاین رو این مورد حدودا مدیریت شده است.

تا راهکار جایگزین تبلیغات نباشد، پیامک ها ادامه دارد

اما رییس سازمان تنظیم مقررات رادیویی به تازگی با بیان این که راهکار سلبی تا حدی جواب می دهد اما چاره ای جز مدیریت نیست، اظهار کرده است: این کسب وکارها، سیم کارت ارزان قیمت می گیرند و تبلیغات می کنند که ما هم برخورد می نماییم و آنها را می بندیم، اما مطمئنا تا راهکار جایگزین تبلیغات برای آنها موجود نباشد، ادامه خواهند داد. ما بعنوان رگولاتوری قاعدتا نمی توانیم وارد محتوای این تبلیغات شویم اما برپایه فرآیندهایی که وجود دارد، سیم کارتی که پیامک یک طرفه و بیش از اندازه می فرستد را شناسایی و مسدود می نماییم که تا حدود زیادی هم این تبلیغات کنترل شده است.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان این که تا کنون خدمات پیامکی حدود ۵۰ هزار سیم کارت را بستیم، اما این پیامک ها هنوز وجود دارند، اظهار داشت: بحث فرهنگ سازی مطرح است و این که راهکارهای ارزان تر مانند تبلیغات برای کسب وکارهای کوچک فراهم گردد. تا زمانی که برای یک تبلیغ کوچک در صداوسیما یا در بیلبوردهای شهری باید میلیون ها تومان پرداخت گردد، آنها قاعدتا سراغ تبلیغات ارزان تری می روند که باآنکه برای کسب وکار یک راهکار ارزان قیمت است، اما برای مردم مزاحمت دارد.

او در پاسخ به این که آیا با احراز هویت نمی توان جلوی پرداخت ها را گرفت، بیان کرد: ما سیم کارت بدون هویت نداریم و افراد تنها با احراز هویت می توانند سیم کارت بگیرند اما در نهایت باید در قالب قانون عمل نماییم. اگر یک نفر در قالب قانون سیم کارتی را گرفته و فرآیندهای قانونی را طی کرده، اما پیامک بیش از اندازه فرستاده باشد، ما آن سیم کارت را مسدود می نماییم اما نمی توانیم جلوی این را بگیریم که دیگر نتواند سیم کارت هم بگیرد، چونکه فرآیندها باید در قالب قانون باشد.

فلاح در پاسخ به این که آیا رگولاتوری بعنوان مقررات گذار نمی تواند جلوی ارسال این پیامک های تبلیغاتی را بگیرد، اظهار نمود: رگولاتوری مقررات گذار است اما ما در یک حد می توانیم مقررات گذاری نماییم و نه این که حقی را از کسی سلب نماییم. ما در حد توانمان از ارسال این پیامک ها جلوگیری کرده و با ارسال پیامک های انبوه که برای مقصد مزاحمت تولید کند، برخورد می نماییم اما قانونی نداریم که کسی نتواند سیم کارت بگیرد و یا نتواند پیامک بیش از اندازه بفرستد.

بنابراین باآنکه به قول رییس رگولاتوری، هیچ کس نمی تواند سیم کارت بدون هویت بگیرد که این مورد پیگیری تخلفات را آسان تر می کند، اما به نظر می آید پیگیری تبلیغات پیامکی با استفاده از شناسایی صاحبان سیم کارت های ارسال کننده و برخورد با آنها، هنوز میسر نیست.