به داد گوشیهای سرقتی برسید!

خط رند ۹۱۲: در حالیکه رجیستری می تواند مانع استفاده از گوشیهای سرقتی شود، اما با افزایش قیمت گوشی، دردسر کسانی که گوشی آنها مورد سرقت قرار می گیرند، زیاد شده و حتی امکان دارد این گوشیها تنها با هدف استفاده از تجهیزات جانبی سرقت شوند.
به گزارش خط رند ۹۱۲ به نقل از ایسنا، با بحران های ارزی به وجود آمده قیمت گوشی در بازار هم بالا رفت؛ بازاری که به قول وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات امروز وضعیت چندان مناسبی ندارد؛ ازسوی دیگر سرقت گوشی تلفن همراه همواره وجود داشته، اما با افزایش چندبرابری قیمت گوشی در ماه های اخیر، مشکل گوشی دارها چند برابر شده است، چونکه باوجودی که سرقت گوشی به خودی خود برای شخص ضرر و دردسر به همراه داشت اما حالا خرید دوباره ی گوشیها که قیمت شان افزایش یافته هم به این دردسرها افزوده است چون باید با چند برابر قیمت، همان گوشی را از بازار خریداری کنند.

یکی از اهداف فرعی طرح رجیستری (ثبت شماره گوشیهای همراه) سپس پیشگیری از قاچاق، جلوگیری از سرقت گوشی ذکر شده بود؛ چونکه بااینکه خرید گوشیهای دست دوم در بازار رایج است، اما با اجرای رجیستری و ضرورت ثبت شماره در تلفن همراه، درصورتی که فردی بخواهد گوشی خودرا بفروشد و یا به دیگری منتقل کند، باید حتما فرآیند انتقال مالکیت را انجام دهد؛ در غیر این صورت، سپس مدتی، گوشی برای سیم کارت جدیدی که در آن قرار گرفته، غیرفعال میگردد. بدین سبب گوشیهای سرقتی در چنین شرایطی غیرقابل استفاده خواهند شد.

علاوه بر این که با اجرای رجیستری، گوشی سرقتی غیرقابل استفاده می شود، سوژه دیگر، بازیابی گوشی برای مالک آن است. بااینکه به قول مسئولان، بحث سرقت و ردیابی گوشیهای سرقتی از اهداف اصلی طرح رجیستری نبوده است، اما این پروژه می تواند به ردیابی گوشیهای به سرقت رفته کمک نماید. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در این راستا اظهار کرده بود: طرح رجیستری برای مردم منافعی دارد و از سرقت گوشیهای تلفن همراه که مشکلات زیادی را به وجود آورده تا حدود زیادی جلوگیری می کند.

اما مسئولان رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، درباره روند پیدا شدن گوشی با اجرای رجیستری گفته اند که گوشیها به صورت زوج شماره سیم کارت و شماره IMEI به صورت یکتا در سامانه های ما ثبت می شوند. اگر گوشی سرقت شد، می توان بر طبق این زوج آنرا ردیابی کرده و باز از فعالیت این گوشیها در سامانه های کشور جلوگیری کرد که این از مزایای غیرمستقیم طرح رجیستری است. البته این امکان هم اکنون فراهم نیست اما مسئولان، در حال کار برروی آن هستند و در آینده می توان از آن بهره برد.

با وجود این، در حالیکه طرح رجیستری از پاییز پارسال آغاز و از شروع اردیبهشت ماه هم این فرآیند با مشمول شدن تمامی برندهای گوشی تکمیل شد، فرآیند ردیابی گوشیهای مسروقه با استفاده از قابلیت های فنی رجیستری اتفاق نیفتاد که حمیدرضا دهقانی نیا – سخنگوی طرح رجیستری- درباره علت این تاخیر اظهار نمود: این سرویس موجود است و می توان آنرا نمایش هم داد اما نیاز است یک سری گام های باقیمانده را هم به ثبات برسانیم و بعد این سرویس را نمایش دهیم.

بنابراین بااینکه به نظر می آید هدف اصلی رجیستری که پیشگیری از قاچاق گوشیهای همراه و ساماندهی این بازار بوده اتفاق افتاده اما هنوز اهدافی مانند کاهش سرقت گوشی و کمک به ردیابی کسانی که گوشی شان به سرقت رفته، نشده است. در این راستا، حسین فلاح جوشقانی – رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی – در گفت وگو با ایسنا درباره ی این که چه زمانی می توان انتظار تاثیر رجیستری بر کاهش سرقت گوشی را داشت، اظهار نمود: این مساله جز اهداف فرعی رجیستری بوده و همین حالا هم اگر پلیس از ما استعلام کند، این اطلاعات را در اختیارش می گذاریم.

البته فلاح درباره ی امکان سرقت گوشی حتی علیرغم این طرح، بیان کرد: قیمت گوشی بالا رفته و سرقت زیاد شده است. کلیه اطلاعاتی که ما داریم، معمولا مربوط به آخرین موقعیتی است که گوشی در شبکه روشن بوده اما فقط کافی است اعلام کنند گوشی سرقتی است و آنگاه وارد فهرست سیاه میگردد و دیگر در شبکه کار نمی کند، مگر این که گوشیها را اوراق کرده و برای تجهیزات جانبی آن مانند ال سی دی و غیره مورد استفاده قرار دهند.

وی افزود: بحث سرقت مربوط به پلیس و دستگاه های قضایی است و با دستور قضایی یا کلانتری، ما می توانیم IMEI گوشی را اعلام نماییم و اطلاعات را در اختیار دستگاه قضایی بگذاریم و از این دست مکاتبات زیاد داریم اما معمولا زمانی یک گوشی را به سرقت می برند، دیگر آنرا روشن نمی کنند که قابل رهگیری باشد و باید آنرا اوراق کنند.