تبدیل زیست توده های زیست تجدیدپذیر به پروتئین های کاربردی

به گزارش خط رند ۹۱۲ چندین شرکت زیست فناوری در حال توسعه ساز و کارهایی هستند که بتوانند زیست توده های زیست تجدیدپذیر را به پروتئین هایی کاربردی و دوست دار طبیعت تبدیل کنند.

به گزارش خط رند ۹۱۲ به نقل از مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران، تخمین زده می شود تا سال ۲۰۵۰ جمعیت جهان به ۹ تا ۱۱ میلیارد نفر برسد.
همچنین آمارها حکایت از افزایش طبقه متوسط دارد؛ که این دو در کنار هم باعث فزونی درخواست محصولات پروتئینی خواهد شد. روش های سنتی تأمین پروتئین علاوه بر صرف انرژی بالا به منابع زیادی احتیاج دارد که پاسخ گوی نیاز تغذیه ای جوامع نیست.
چندین شرکت زیست فناوری در حال توسعه ساز و کارهایی هستند که بتوانند زیست توده های زیست تجدیدپذیر را به پروتئین هایی کاربردی و دوست دار طبیعت تبدیل کنند.
یک شرکت غذایی می خواهد نیازهای پروتئینی نسل آینده را از راه تولید گوشت هایی که از منابع گیاهی به دست آمده اند رفع کند.
براساس محاسبات انجام شده اگر فردی یک و یک چهارم پوند برگر پخته شده از گوشت تولیدی توسط شرکت مذکور را مصرف کند، انرژی ای که به دست می آورد معادل انرژی ای است که برای انجام ۱۰ دقیقه دوش گرفتن و ۱۸ دقیقه پیاده روی لازم است.
گوشت گیاهی تولیدی توسط این شرکت می تواند برای تهیه صبحانه، پیتزا، ساندویچ، برگر و کوفته استفاده گردد. برای تهیه این گوشت از سیب زمینی، گندم، ویتامین ها، اسیدهای آمینه، قندها، پیونددهنده ها و چربی های مفید استفاده می شود.
راز طعم و بوی مشابه گوشت گیاهی با گوشت حیوانی، مولکول هِم (heme) است. مولکول هِم یک حمل کننده آهن در خون است که در گیاهان و جانوران وجود دارد. علت رنگ قرمز خون هم مولکول های هِم هستند. شرکت مذکور ابتدا هِم موجود در ریشه سویا را استخراج می کند، سپس آنرا وارد مخمر اصلاح شده ژنتیکی می کند تا بتواند هِم مورد نیاز برای تولید گوشت خویش را به دست آورد.
شرکت غذایی دیگری وجود دارد که برای تولید پروتئین های آینده با ایده ای جدید اقدام نموده است. تولید پروتئین های حیوانی بدون حیوانات از اهداف این شرکت است. محصولات تولیدیاین شرکت شامل مواد پخت وپز، نوشیدنی ها، افزودنی ها و سفیده تخم مرغ است.
این تخم مرغ ها به لحاظ بافت، حجم، قدرت کشسانی و شکل گرفتن مشابه تخم مرغ های عادی هستند و به همین جهت در انواع دستورهای غذایی می توانند استفاده شوند.
در فرایند انجام کار، ابتدا مخمر و قند ترکیب می شوند؛ و بعد از انتخاب بهترین گونه مخمر اصلاح شده ژنتیکی از آن برای تولید محصول انتخابی استفاده می شود.
حال این محصول انتخابی می تواند آلبومین سفیده تخم مرغ برای پخت وپز، پروتئین پاک و یا ضدمیکروبی باشد. چون در تولید این محصولات از حیوانات استفاده نمی گردد، علاوه بر نیاز کمتر به آب و زمین، آلودگی های میکروبی مثل سالمونلا هم اتفاق نخواهد افتاد.
شرکت دیگری هم با انجام فرایندی، چوب را به غذای پروتئینی مؤثر برای غذای آبزیان و حیوانات تبدیل می کند. برای تولید غذای پروتئینی قابل هضم از چوب، فرآیندهایی بر روی چوب های جنگلی انجام می شود.
شرکتی هم همینطور سرپرستی پروژه Sylfeed را بر عهده گرفته است. این پروژه شامل چندین گروه صنعتی است که در تولید مراحل مختلف زنجیره غذایی دخیل هستند.
به طور کلی وجود جنگل ها، چوب فراوان و صنعت شیلات نشان دهنده این است که زیرساخت های لازم برای تولید غذاهای پروتئینی از راه روش های نوظهور وجود دارد.