دستگاه رادیولوژی دیجیتال در کشور بومی سازی شد

به گزارش خط رند ۹۱۲ دستگاه رادیولوژی دیجیتال در چارچوب یک طرح ملی فناوری توسط محققان کشور تولید شد.

به گزارش خط رند ۹۱۲ به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، علی رابط مجری طرح رادیولوژی دیجیتال درباره تولید این دستگاه بیان کرد: قسمت های مکانیکی ژنراتور و نرم افزار دستگاه رادیولوژی دیجیتال با تاکید بر دانش فنی متخصصان داخلی در کشور تولید شد.
وی اظهار داشت: ما برای تولید ژنراتور و نرم افزار دستگاه رادیولوژی دیجیتال در کشور مجوزهای لازم همچون مجوز استانداردهای ایمنی و الکتریکال را از وزارت بهداشت دریافت کردیم و تولید این محصول را به صورت نمونه اولیه اجرا کرده ایم.
رابط با اشاره به نمونه اولیه دستگاه رادیولوژی دیجیتال اظهار نمود: نمونه اولیه این دستگاه در یکی از بیمارستان های تهران در حال استفاده است و در گزارش های عرضه شده عملکرد آن مورد رضایت کاربران بوده است.
وی اضافه کرد: هم اکنون تلاش بر تولید صنعتی دستگاه رادیولوژی دیجیتال داریم تا به مراکز درمانی خصوصی و دولتی خدمات ارائه نماید.
مجری این طرح ملی درباره تفاوت این دستگاه با دستگاه های آنالوگ تصریح کرد: درگذشته تصاویر به صورت آنالوگ ثبت می شدند اما با استفاده از این دستگاه و این سیستم تصاویر به صورت دیجیتال تولید شده و در کامپیوتر ثبت می شود.
رابط با اشاره به اینکه ژنراتور و نرم افزار این دستگاه دیجیتال در کشور بومی سازی شده است اظهار داشت: تا قبل از این دستگاه های دیجیتال رادیولوژی گردآوری می شد و هر قطعه این دستگاه ها از یک برند تولید می شد اما توانستیم با استفاده از دانش داخلی تولید بخش مکانیکی ژنراتور و نرم افزار دستگاه رادیولوژی دیجیتال را در کشور تولید نماییم.
وی درباره میزان اشتغالزایی بوجود آمده از تولید این دستگاه اظهار داشت: هم اکنون درب خش تحقیق و توسعه این شرکت دانش بنیان به صورت مستقیم بین ۱۰ تا ۱۵ نفر فعال می باشند و بعد از تولید انبوه و صنعتی این دستگاه جهت استفاده مراکز درمانی خصوصی و دولتی میزان نیروی انسانی جذب شده هم بیشتر خواهد شد.
مدیرعامل این شرکت دانش بنیان درباره هدف از تولید این دستگاه بیان کرد: ما به علت پیشگیری از خروج ارز و کاهش هزینه ها با به کارگیری دانش فنی نمونه اولیه را تولید کردیم و در بازار عرضه کردیم و می خواهیم تا این دستگاه را برای سازمان ها و مراکز درمانی خصوصی و دولتی تولید مستمر داشته باشیم.
وی اظهار داشت: با اجرای این طرح ملی فناوری ما قادر به تأمین بازار هستیم و در صورت دریافت دریافت سفارش می توانیم این محصول را به تولید انبوه برسانیم.
رابط درباره صادرات این دستگاه دانش بنیان اظهار نمود: از آغاز تولید این دستگاه ما قصد صادرات این محصول را داشتیم و حالا هم در کشورهای منطقه که خواستار کالای ایرانی هستند قصد صادرات داریم.
مجری این طرح ملی اضافه کرد: ما با تولید کالای داخلی قصد صرفه جویی ارزی داشتیم اما الان با عنایت به نوسان نرخ دلار تولید کنندگان داخلی را با مشکل مواجه کرده اند.
وی درباره دریافت پشتیبانی از مرکز طرح های کلان ملی فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اظهار نمود: ما حمایت هایی را در چارچوب تسهیلات و برای رشد و توسعه فناوری و پیگیری جهت دریافت مجوزهای لازم از مراجع ذیصلاح در جهت تولید کالای داخلی داشته ایم اما با عنایت به مشکلات موجود برای تولید کنندگان و پیمانکاران نیاز به حمایت های دیگری همچون دریافت سفارشات برای تولیدات دانش بنیان است.
وی اظهار داشت: با عنایت به اینکه ما در زمینه تجهیزات تصویربرداری سابقه فعالیت طولانی مدت داریم و پس از واردات به مونتاژ قطعات در کشور و هم اکنون به تولید ژنراتور و نرم افزار دستگاه تصویربرداری دیجیتال رسیده ایم.