گزیده اخبار اقتصادی شنبه رونق تولید همین نزدیکی ها

به گزارش خط رند ۹۱۲ رونق تولید بعنوان شعار سال انتخاب گردید و برنامه ریزی های دستگاه های مختلف در سال ۱۳۹۸ برمبنای این شعار طراحی شده است اما به نظر می آید دولتمردان آنقدر بزرگ به مبحث نگاه می کنند که از داشته های قدیمی که در سالیان گذشته اقتصاد قابل قبولی داشت، غافل شده اند.
به گزارش خط رند ۹۱۲ به نقل از ایسنا، عموم خوانندگان در روز جاری اخباری در زمینه آینده تولید داخلی، مذاکره با همسایه ها برای پیشگیری از قطع برق، میزان مصرف سوخت در ایران، افزایش قیمت روغن موتور، کاهش واردات و صادرات کالا، اختلاف بر سر میزان بازگشت ارز صادراتی میان وزارت اقتصاد و بانک مرکزی، واردات نوشابه های میلیونی، حذف باردیگر قیمت از آگهی های آنلاین و کاهش نرخ ارز را مورد بررسی و پیگیری قرار داده اند.
شعار سال جاری رونق تولید انتخاب گردید تا در ادامه شعارهای سال های گذشته این دفعه هم مساله اقتصادی و تکیه بر توان داخلی پررنگ تر از گذشته پیگیری شود. بررسی ها نشان از آن دارد که یکی از تولیدات ملی ایران که می تواند با رونق خود دیگر صنوف و صنایع مرتبط را تقویت کند صنعت فرش دستباف است و این در شرایطی است که به واسطه افزایش قیمت، عدم آشنایی با این محصول به صورت جدی و حرفه ای و وجود رقبای تازه نفس اما بی کیفیت در بازارهای هدف این صنعت در سال های اخیر نتوانسته آن طور که باید شرایط مناسبی را پشت سر بگذارد.
در سال های نه چندان دور برای پشتیبانی از قالیبافان و رشد صنعت فرش دستباف تمام قالیبافان تحت پوشش بیمه قرار بگیرند، اما تا به امروز این مهم رخ نداده و رئیس اتحادیه بافندگان فرش دستباف اعتقاد دارد اگر تمام بافندگان فرش دستباف تحت پوشش بیمه قرار بگیرند، عاملی مشوق برای رونق ملی ترین تولید داخل خواهد بود.

برق همسایگان ما را می گیرد؟
سال قبل به واسطه افزایش بی سابقه دمای هوا در کشور مصرف برق و آب رشد قابل توجهی به خود گرفت. ازاین رو خاموشی هایی در کشور رخ داد که در آن زمان با اتخاذ برخی تصمیمات و مدیریت مصرف از خاموشی های طولانی مدت و گاه و بی گاه جلوگیری شد. حال امسال وزارت نیرو برای آنکه از قطع برق جلوگیری کند برنامه هایی را در دستور کار خود قرار داده که از این برنامه ها می توان به تبادل برق در فصل تابستان با کشورهای ارمنستان و آذربایجان اشاره نمود.
مصرف انرژی در ایران تنها محدود به مصرف برق و یا آب نمی شود؛ یکی از منابع انرژی که ایرانیان در آن مصرف قابل توجهی دارند و حتی زمزمه هایی وجود داشت که مقرر است برای آن برنامه سهمیه بندی بار دیگر در نظر گرفته شود، مصرف بنزین است.
بنا بر آمار تا آخر سال ۱۳۹۷ حدود ۱۹.۷ میلیون خودروی سبک در ایران وجود داشته که متوسط مصرف خودرو های تولیدی ایران پارسال حدود ۷.۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر بوده که نشان از مصرف بالای سوخت و آلایندگی خودرو های تولیدی دارند و این در شرایطی است که متوسط مصرف روزانه بنزین پارسال حدود ۸۷.۷ میلیون لیتر بوده است و در مجموع روزانه ۳۵ میلیون دلار یارانه پنهان به بنزین اختصاص می یابد و در شش ماهه نخست سال قبل بیشتر از ۵.۵ میلیارد دلار یارانه به بنزین تعلق گرفته است.

گرانی دامن روغن موتور را گرفت
از اوایل سال قبل به واسطه رشد قیمت ارز و کاهش ارزش پول ملی قیمت انواع کالا به خصوص کالاهای خوراکی در کشور افزایش پیدا کرد، حال بررسی ها نشان از آن دارد که پس از افزایش قیمت کالاهای مصرفی قیمت روغن موتور به صورت یکپارچه از جانب شرکت های تولیدی تا ۷۰ درصد گران شده است و کارخانجات تولیدی روغن موتور مدعی آن هستند که این افزایش قیمت به علت افزایش قیمت تمام شده مواد اولیه تولید است که به صورت وارداتی در کشور تأمین می شود.

اختلاف میان وزارت اقتصاد و بانک مرکزی
پارسال به علت افزایش قیمت ارز دولت و بانک مرکزی برای کنترل بازار و عرضه ارز به تجار مقرر کرد تا سامانه نیما نیاز واردکنندگان را تأمین کند که در این میان قرار بر آن بود تا صادرکنندگان ارز خویش را به این سامانه واریز نمایند که به قول وزیر اقتصاد ۷۵ درصد از ارز صادراتی به هیچ شکلی وارد کشور نشده است حال با این تفاسیر رئیس کل بانک مرکزی اعلام نموده که ۶۰ درصد از ارز صادرات به چرخه اقتصاد برگشته است. حال باید بررسی شود که آمار کدام یک از سازمان های معتبر دولتی در این زمینه شفاف تر اعلام شده است.
در حالیکه تمام نگاه ها در بازار واردات و صادرات برای تأمین ارز به سامانه نیماست مجموع عملکرد تجارت خارجی ایران پارسال نشان از آن دارد که میزان واردات و صادرات غیرنفتی ایران روند نزولی به خود گرفته است و در این دوره صادرات ۱۱.۷ درصد و واردات تا ۱۷.۵ درصد کاهش داشته است.

نوشابه های میلیون دلاری!
اما در این میان برخی آمار واردات جالب و قابل تأمل است، در یک ماهه ابتدای سال جاری واردات نوشابه حدود ۳۱ میلیون دلار ارز از کشور خارج کرده که امارات متحده عربی، چین، آلمان و پاکستان چهار کشوری هستند که واردات نوشابه در فروردین ماه انجام شده و در میان آنها آلمان با ۲۶ میلیون و ۹۴۲ هزار دلار بیشترین سهم واردات نوشابه به ایران را داشته است.
قیمت ها رفت و برگشت!
تصمیمات یک روزه در رفت و برگشت دو هفته گذشته بود که پس از واکنش های بسیار به ایجاد فضای دلالی در سایت های پذیرنده آگهی و تأثیر آن بر بازار به خصوص بازار مسکن و خودرو، مقرر شد قیمت از آگهی های خودرو و مسکن در سایت های پذیرنده آگهی حذف شود، این تصمیم عمر کوتاهی نداشت و بار دیگر با سازوکار دیگر قیمت ها بازگشتند اما انگار این دفعه هم این تصمیم دوای اصلی درد بازار خودرو و مسکن نبود تا بار دیگر قیمت ها حذف شوند.

نرخ صرافی آب رفت
بانک ها امروز (۲۸ اردیبهشت) قیمت ارز را نسبت به آخرین روز کاری هفته گذشته کاهش دادند و هر دلار آمریکا را ۱۴ هزار و ۱۳۶ تومان خریدند. همینطور قیمت خرید یورو نسبت به هفته گذشته با کاهش همراه شد و به زیر ۱۶ هزار تومان رسید؛ به صورتی که شعب ارزی بانک ها امروز هر یورو را ۱۵ هزار و ۷۷۳ تومان می خرند.
هر پوند انگلیس هم امروز در شعب ارزی بانک ها به قیمت ۱۷ هزار و ۹۹۳ تومان خریداری می شود. از جانب دیگر، قیمت ارز مسافرتی در بانک ها همچنان از قیمت فروش آن در بازار بالاتر است؛ به صورتی که قیمت فروش ارز مسافرتی در بانک ها ۱۶ هزار و ۵۶۶ تومان اعلام شده که با احتساب کارمزد به حدود ۱۶ هزار و ۹۰۰ تومان می رسد.
صرافی های مجاز بانک مرکزی هم امروز هر یورو را به قیمت ۱۶ هزار و ۴۰۰ تومان می خرند و ۱۶ هزار و ۵۰۰ تومان می فروشند. هر دلار آمریکا هم امروز در این صرافی ها کاهش قابل توجهی نسبت به هفته گذشته پیدا کرده و به قیمت ۱۴ هزار و ۴۵۰ تومان خریداری می شود و به قیمت ۱۴ هزار و ۵۵۰ تومان به فروش می رسد.