توسط محققان کشور ؛ آسفالت های رنگی و مقاوم تولید شد

خط رند ۹۱۲: یک شرکت دانش بنیان موفق به تولید آسفالت SPG و رنگی شد.

به گزارش خط رند ۹۱۲ به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، تخریب و فرسودگی آسفالت ها به سبب عمر کوتاه آن اغلب هزینه سنگینی بر دوش دولت ها تحمیل می کند. یک گزارش رسمی نشان داده است افزایش قیمت قیر در این اواخر سبب شده که قیمت هر کیلومتر آسفالت در ایران هزینه ای معادل ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان شود که اگر فرسودگی زودهنگام آسفالت هم به این مساله وارد شود به این معنا است که دولت ها در بازه های زمانی بسیار کوتاه باید هزینه سنگینی جهت آسفالت خیابان ها بپردازند.
کشورهای توسعه یافته از سال ۱۹۸۴ مصرف آسفالت مقاوم با عمر بالا را در دستور کار خود قرار دادند، این در شرایطی است که در کشور ما خصوصاً با دسترسی به منابع نفتی ارزان سوژه استفاده از این آسفالت ها به شکل جدی دنبال نشده است. اما چند سالی است که صاحبنظران این حوزه به سوژه استفاده از آسفالت مقاوم توجه نشان داده اند.
هم حالا یک شرکت تولیدی مهندسی همچون مجموعه های دانش بنیانی است که ساخت محصول (SPG) را که همان کاهش دهنده قیر و مقاوم کننده آسفالت است در دستور کار خود قرار داده است. این مجموعه متناسب با شرایط اقلیمی ایران (برای مناطق معتدل تا گرم) آسفالت های مقاوم تولید می کند و توانسته این محصول خودرا به بازارهای جهانی هم صادر کند.
این شرکت فعالیت خودرا از سال ۸۵ در حوزه تولید محصولات مکمل در صنعت قیر و آسفالت و همین طور پیگمنت های رنگی (آسفالت های رنگی و بتن رنگی) شروع کرد و بعنوان نخستین تولید کننده و مخترع آسفالت پلیمری SPG شناخته می شود.
محمد رضا قاسمی، مدیر عامل این شرکت با اشاره به اینکه افزودن پلیمرهای SPG موجب می شود طول عمر آسفالت ۲ برابر شود، اشاره کرد: ساخت این آسفالت علاوه بر مزیت طول عمر سبب می شود مقاومت آسفالت به فشار وارده از طرف چرخ خودرو ها بر سطح مقطع آسفالت هم افزایش پیدا کند.
وی با اشاره به اینکه این شرکت هم اکنون مشغول تحقیق بر افزایش مقاومت آسفالت بر کشش و برش هم هست، افزود: این مجموعه در ایران رقیبی ندارد و تنها تولید کننده دانش بنیان در این عرصه هستیم و هشت سال است که بر تولید این نوع از آسفالت تمرکز داریم.
قاسمی با اشاره به اینکه آسفالت SPG به شکل پلیمری نمونه مشابه خارجی دارد، بیان کرد: محصول ساخته شده شرکت توسعه ساخت قائم کاملاً بومی است که قیمت آن نسبت به مشابه خارجی به یک پنجم رسیده است.
وی اظهار داشت: علاوه بر تولید آسفالت مقاوم، در تولید آسفالت های رنگی که اغلب مصارف زیبایی دارند هم فعال است. بطوریکه این مجموعه را می توان نخستین مخترع آسفالت های رنگی فنولیک هم معرفی نمود. از سال ۹۳ هم در واحد تحقیق و توسعه این شرکت تولید رنگ های اپوکسی و ترافیک و پلی اورتان در دستور کار قرار می گیرد.
قاسمی در این خصوص اظهار داشت: در مصارف زیبایی وقتی بخواهند رنگ آسفالت را تغییر دهند، اغلب از رنگ استفاده می نمایند که عمر مفید ۶ ماهه دارد. در صورتیکه آسفالت های رنگی با عمر مفید چهار ساله جلوی هزینه های متولیان این بخش را می گیرد. همین طور استفاده از پلیمرهای رنگی داخل آسفالت موجب می شود که مقاومت آن هم افزایش پیدا کند.
وی افزود: در تولید آسفالت های رنگی سازندگان دو کشور چین و آلمان رقیب مان هستند که کارخانه آلمانی عمری نزدیک به صد سال دارد. با این وجود محصولات تولیدی آنها قیمت بالایی دارد. در صورتیکه آسفالت قرمز رنگ ایرانی تا یک سوم ارزان تر است.
مدیر عامل شرکت دانش بنیان بیان کرد: در بخش تحقیق و توسعه این شرکت در حال فعالیت برای ساخت دو محصول دیگر هستیم که امیدواریم تا اختتام این سال به بازار ارائه شود. محصول اول «پودر RS ذوب کننده برف و یخ» است. این محصول می تواند جایگزین نمک پاشی در معابر برفگیر شود.
وی افزود: استفاده از نمک برای تسریع در ذوب برف علاوه بر لطمه هایی که به بافت آسفالت وارد می کند، سبب می شود محیط زیست هم در معرض تهدید قرار بگیرد. به خصوص درختچه های حاشیه معبر را با خطر مواجه می کند. اما محصولی که در حال ساخته شدن است چنین خاصیت را ندارد و پس از ذوب برف همراه با روان آب ها از محیط خارج می شود تا به پسماندهای شهری برسد.
قاسمی اظهار داشت: محصول دومی که در حال ساخته شدن است کاهش دهنده مقاومت الکتریکی زمین است که در چاه های «ارت» ریخته می شود. این محصول که کاربرد عمرانی دارد در ساختمان های بلند که کنار آن چاه ارت وجود دارد یا اماکن صنعتی به کار می رود و موجب می شود مقاومت الکتریکی زمین پس از استفاده کاهش زیادی پیدا کند.

منبع: