تجهیزات استریل کننده لوازم بیمارستانی تولید شد

خط رند ۹۱۲: یکی از شرکت های دانش بنیان با تولید تجهیزات استریل کردن تجهیزات و لوازم بیمارستانی، قسمتی از نیاز سلامت کشور به این تجهیزات را تأمین کرده است.

به گزارش خط رند ۹۱۲ به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، بهروز فتاحی، مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان با بیان این که «اتوکلاو»، سامانه خودکار ضدعفونی کردن تجهیزات بیمارستانی است، اضافه کرد: اتوکلاو که از دو کلمه Auto به مدلول خودکار و clave به مدلول قفل شونده تشکیل شده است، دستگاه قفل شونده برای استریل مواد، توسط بخار تحت فشار است.
این فعال فناور با اشاره به استفاده این دستگاه از بخار تحت فشار برای تولید گرمای مرطوب و از بین بردن میکروب زنده دستگاه های پزشکی حساس یامقاوم در مقابل گرما استفاده می نماید، اضافه کرد: مزیت این روش استریل کردن به کمک بخار این است که بخار بطور مؤثر میکروب را می کشد و اغلب بعنوان استاندارد طلایی روش های استریلیزاسیون مورد توجه واقع شده است. ابزارهای جراحی، ابزارها و ایمپلنت های دندانپزشکی و ایمپلنت های جراحی را می توان با این روش استریل کرد.
وی درباره سازوکار فعالیت دستگاه اتوکلاو اظهار داشت: در یک استریل کننده بخار گرانشی بزرگ، بخار تحت فشار به محفظه معمولاً از یک منبع خارجی تأمین می شود. هوای متراکم در چمبر افزایش می یابد و به تدریج هوا بوسیله یک تله بخار در پایین اتاق خارج می شود. با خارج شدن مقداری از هوا با بخار مخلوط شده و جذب حرارت می شود، در نتیجه دسترسی به چمبر محدود می شود و در فشار مورد نظر درجه حرارت افزایش می یابد.
مدیرعامل این شرکت با بیان این که دستگاه استرلیزه استریل تحت فشار خلأ، از مدلهای گرانشی سریع تر و مؤثرتر در حذف هوا عمل می کنند، اضافه کرد: از آنجائیکه دستگاه استرلیزه، به زمان کمتر، حدود ۳ تا ۵ دقیقه در درجه حرارت استریل انتخاب شده نیاز دارد؛ در سطوح بالاتر، مدت زمان خشک شدن کوتاه تر می شود.
این فعال فناور با بیان این که این شرکت توانسته است با اشتغال برخی از متخصصان دانشگاه های تبریز کار دانش بنیان خودرا آغاز کند اظهار داشت: مرکز رشد فناوری تجهیزات پزشکی این دانشگاه فعالیت خودرا در زمینه طراحی و تولید دستگاه های استریلایزر اتوکلاو (پری وکیوم وپست وکیوم) در تبریز آغاز کردیم و با گذراندن آزمون های استاندارد ملی و اروپایی بر روی دستگاه، گواهینامه کاربرد علامت استاندارد الزامی از سازمان ملی استاندارد ایران و پروانه ساخت وسیله پزشکی از اداره کل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت به این محصول تعلق گرفت.
فتاحی، با بیان این که این محصول با قیمتی به مراتب پایین تر از نمونه وارداتی تولید می شود و از کیفیتی هم پای نمونه های مشابه برخوردار است، اظهار نمود: در صورت حمایت خریداران از این محصول ساخت داخل، می توان انتظار داشت که با عنایت به بازار گسترده موجود در این عرصه، ضمن تأمین نیاز کشور با تولید داخلی، بخش قابل توجهی از خروج ارز به واسطه واردات این محصول، متوقف شود.

منبع: