پژوهشگران امنیتی مدعی شدند؛ اندروید میزبان میلیون ها بدافزار است!

به گزارش خط رند ۹۱۲ کارشناسان امنیتی گوگل در جریان کنفرانس black Hat اخیرا اخطار داده اند که روی بیشتر از ده ها میلیون گوشی هوشمند و دستگاه اندرویدی، بدافزارهای از پیش نصب شده وجود دارد.
به گزارش خط رند ۹۱۲ به نقل از ایسنا، اخیرا تیم تحقیقاتی بخش امنیت سایبری شرکت گوگل در جریان برگزاری کنفرانس امنیتی Black Hat لاس وگاس اعلام نمودند که میلیون ها گوشی هوشمند و دستگاه اندرویدی به صورت پیش فرض میزبان بدافزارهای خطرناک از پیش نصب شده هستند.
از آنجایی که اندروید یک سیستم عامل متن باز است به هکرها و مجرمان سایبری اجازه می دهد تا به صورت پیش فرض بر روی هر اپلیکیشنی که بخواهند، بدافزارهای پنهان نصب کنند که وضعیت این اپلیکیشن ها هم معمولاً تحت بررسی هم قرار نخواهد گرفت، ازاین رو کاربران امکان دارد هیچگاه متوجه خطری که آنها را تهدید می کند، نشوند.
طبق گزارش مجله فوربس، مدی استون، بعنوان یکی از پژوهشگران امنیتی گوگل اخیرا نتایج تحقیقات خود و تیم تحقیقاتی مربوطه را روز پنج شنبه در جریان کنفرانس امنیتی black hat به اشتراک گذاشت و اخطار داد در صورتیکه بدافزارها و نقص های امنیتی به صورت پیش فرض در اپلیکیشن های سیستم عامل اندروید وجود داشته باشند و فکری به حال آنها نشود، باید منتظر خطرات و صدمات بسیار بزرگتر و جبران ناپذیرتری نسبت به قبل باشیم.
ایشان در ادامه سخنان خود همینطور تصریح کرد هکرها و مجرمان سایبری به جای کوشیدن برای نفوذ به دستگاه هزاران کاربر و متقاعد کردن آنها برای دسترسی دادن به هکرها، تنها کافیست یک شرکت توسعه دهنده اپلیکیشن را به سمت و سوی خود بکشانند تا بتوانند بدافزارهای مورد نظر خویش را به صورت پنهان در اپلیکیشن مربوطه قرار داده و نصب کنند و بدین ترتیب به هدف خود دست یابند.
دو کمپین از این بدافزارهای بسیار خطرناک تحت عنوان های chamois و triada مدتها باعث نگرانی شرکت گوگل بعنوان توسعه دهنده سیستم عامل اندروید شده بودند که اقداماتی همچون کلاهبرداری های تبلیغاتی نصب اپلیکیشن های پس زمینه دانلود پلاگین و ارسال پیام های گزاف همینطور نصب بدافزارهای خطرناکی که اطلاعات شخصی کاربران را به سرقت می برد، انجام می دادند.
البته گوگل در تمام این سالها در تلاش بی وقفه و مداومی تلاش کرده تا نفوذپذیری دستگاه های مبتنی بر اندروید را به شدت کم کند. بعنوان مثال گفته می شود در طول یک سال یعنی مارس ۲۰۱۸ تا مارس ۲۰۱۹ میلادی، رصد و بررسی های دقیق گوگل باعث کاهش تعداد گوشیهای هوشمند و دستگاه های آلوده به بدافزار chamois از ۷.۴ میلیون به تنها ۷۰۰ هزار دستگاه شده است.