چالش بازشناسی چهره در دانشگاه امیرکبیر

خط رند ۹۱۲: از طرف دانشگاه صنعتی امیرکبیر چالش فناورانه در زمینه هوش مصنوعی به منظور بازشناسی خودکار چهره در پنجمین دوره مسابقات هوش مصنوعی امیرکبیر انجام می شود.
به گزارش خط رند ۹۱۲ به نقل از ایسنا، بازشناسی چهره افراد یکی از قابلیت های پیچیده سیستم بینایی انسان است؛ چونکه انسان قادر می باشد با دیدن تنها یک تصویر از چهره یک فرد، چهره همان فرد را حتی در صورت تغییر چهره در طول زمان شناسایی کند.

بدین جهت بازشناسی چهره همچون مسائل مطرح و مورد توجه در حوزه هوش مصنوعی در چند دهه گذشته بوده و تحقیقات زیادی تا کنون در این زمینه صورت گرفته و در سال های اخیر پیشرفت های حوزه یادگیری ماشین و رشد و گسترش استفاده از دوربین های مدار بسته در محیط های مختلف توجه به مساله بازشناسی خودکار چهره را افزایش داده است.

بر این اساس از طرف دانشگاه صنعتی امیرکبیر مسابقه هوش مصنوعی با سوژه چالش بازشناسی چهره با هدف کمک به تحقیق و توسعه و تشویق پژوهشگران فعال در زمینه بازشناسی خودکار چهره و همین طور فراهم آوردن بستر لازم جهت ارزیابی کارهای صورت گرفته در این عرصه برگزار می گردد.

در این مسابقه مجموعه ای از تصاویر چهره چند فرد مشخص بعنوان داده های آموزشی در اختیار تیم های شرکت کننده قرار می گیرد و تیم های شرکت کننده باید الگوریتم های خودرا با استفاده از این تصاویر آموزش داده و چهره این افراد را در یک مجموعه تصویر آزمایشی جستجو کنند.

امتیاز هر یک از تیم ها برمبنای تعداد تشخیص های درست و اشتباه آن تیم محاسبه می گردد. در این مسابقه امکان ارزیابی ماهانه تیم ها وجود خواهد داشت.
مهلت شرکت در نخستین دوره مسابقه اختتام شهریور ماه جاری اعلام شده است و دور دوم این مسابقه در مهرماه سال جاری برگزار می شود.

به تیم های برگزیده ماهانه و سالانه جوایز نقدی اهدا می شود.

منبع: