کامیون خودران بدون کابین راننده ابداع شد

به گزارش خط رند ۹۱۲ شرکت اسکانیا طرح اولیه از یک کامیون خودران بدون کابین راننده عرضه کرده که مجهز به دوربین و سنسورهای مختلف است. این کامیون در بخش استخراج معدن و ساختمان سازی کاربرد زیادی دارد.
به گزارش خط رند ۹۱۲ به نقل از مهر به نقل ازنیواطلس، تابحال تلاش های زیادی برای ساخت خودرو های خودران انجام شده است. درهمین راستا شرکت اسکانیا اولین طرح اولیه از یک خودروی خودران بدون کابین به نام AXL رونمایی کرده است. اسکانیا تابحال تعداد زیادی کامیون خودران ساخته که در چند شرکت مشغول سرویس رسانی هستند. اما در همه این خودرو ها کابینی برای راننده در نظر گرفته شده تا در صورت ضرورت کنترل خودرو را به دست گیرد. حالا به نظر می آید حذف کابین راننده مرحله بعدی در توسعه یک کامیون خودران است. طرح اولیه AXL هم به وسیله یک سیستم لجستیک خارجی کنترل می شود. این سیستم مسیر خودرو و عملیات آنرا تعیین می کند.
حذف کابین راننده یک تغییر بنیادی در کامیون بشمار می رود. این خودرو بدون کابین می تواند بار بیشتری حمل کند. همینطور هزینه ساخت آن هم ارزانتر خواهد بود. از جانب دیگر در صورت تصادف خودرو هیچ خسارت جانی به سرنشینان آن وارد نمی گردد. هرچند AXL هم اکنون فقط یک طرح اولیه است اما اسکانیا اعلام نموده برای ساخت آن از فناوری های موجود استفاده شده است. در کنار این موارد کامیون بدون کابین راننده با سوخت زیستی حرکت می کند و مجهر به دوربین های مختلف، رادار، اشعه های لیزر، جی پی اس و لیدار است تا محیط اطراف خویش را بررسی کند. دور خودرو چراغ هایی به شکل نوار سفید وجود دارد که نشان داده است کامیون اشیا یا افرادی را رصد کرده و از آنها اجتناب می کند. البته این طرح اولیه برای خیابان های شلوغ امروزی مناسب نمی باشد اما در بخش های ساخت و ساز و استخراج معدن که قابلیت کنترل و پیشبینی بیشتری وجود دارد، می توان از آن استفاده نمود.