امسال کیفیت ارتباطات در اربعین مطلوب می شود؟

به گزارش خط رند ۹۱۲ مشاور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در امور تأمین و بهبود ارتباطات مناسبت های مذهبی، ملی و منطقه ای از افزایش ۵۰ درصدی ظرفیت خدمات ارتباطی برای مراسم اربعین امسال اطلاع داد.
به گزارش خط رند ۹۱۲ به نقل از ایسنا، اسماعیل رادکانی، درباره آخرین اقدامات به منظور عرضه خدمات ارتباطی هر چه بهتر به زوار اربعین امسال اظهار داشت: بنا بر تأکیدات وزیر ارتباطات و اهمیتی که ایشان برای مبحث مناسبت های ملی و مذهبی مخصوصاً راهپیمایی اربعین قائل هستند، از سال های قبل دستوری صادر کردند در خصوص تشکیل یک کمیته دائمی جهت تأمین ارتباطات مناسبت ها که این کمیته به صورت دائمی جلسات خویش را برگزار می نماید.
وی ادامه داد: در مورد بحث اربعین هم با عنایت به حجم عظیم مشتاقان سفر به عتبات عالیات و تعدد مسیرهای تردد زوار عزیز و علاوه بر آن بحثی که با کشور عراق و بعنوان میزبان و اپراتور بین المللی داریم نیازمند برنامه ریزی و اقدامات جدی تری در این عرصه بودیم. بر همین مبنا از حدود ۴ ماه پیش جلسات گوناگونی را به صورت منظم با اپراتورها و نمایندگان سازمان تنظیم مقررات و سایر دستگاه هایی که به شکلی در حوزه ارتباطات درگیر هستند برگزار کردیم.
مشاور وزیر ارتباطات در امور تأمین و بهبود ارتباطات مناسبت ها بابیان اینکه برای افزایش کیفیت خدمات ارتباطی تلاش کردیم روی چند محور برنامه ریزی داشته باشیم اظهار داشت: نخستین محور جمع بندی اقدامات سال های گذشته چه به لحاظ میزان ظرفیت و چه به لحاظ نوع و سطح خدمات عرضه شده بود تا بر مبنای آن نقاط ضعف ها را شناسایی و نسبت به رفع آن اقدام نماییم تا بتوانیم امسال کیفیت عرضه خدمات به زوار عزیز را افزایش دهیم.
رادکانی اضافه کرد: این در شرایطی است که بنا بر اعلام وزیر محترم کشور پیشبینی می شود امسال تعداد زواری که برای مراسم اربعین از مرزهای رسمی کشور عبور می کنند تا سه میلیون نفر افزایش پیدا کند. از این رو ضروری می باشد به تناسب افزایش زائرین، سطح و کیفیت خدمات ارتباطی هم افزایش پیدا کند.
بنا بر اعلام وزارت ارتباطات، وی افزود: بر همین مبنا با برنامه ریزی های انجام گرفته است امسال برای مراسم اربعین حدود ۵۰ درصد افزایش ظرفیت ارتباطی در مناطق تمرکز زائرین بخصوص در پایانه های مرزی ایجادشده است.
مشاور وزیر ارتباطات در امور تأمین و بهبود ارتباطات مناسبت ها خاطرنشان کرد: محور بعدی بحث و بررسی شده در کمیته، افزایش پوشش مسیرهای تردد زوار تا مرزهای خروجی بود. برای راهپیمایی اربعین ما تنها پایانه های مرزی را مدنظر نداریم بلکه مسیرهایی که زوار از مبادی مختلف تا پایانه های مرزی برای ورود به کشور عراق پیش می گیرند هم برای ما حائز اهمیت می باشد از همین رو امسال در تمام مسیرها به ظرفیتی بالغ بر ۹۸ درصدی رسیده ایم و در بعضی مسیرها هم پوشش ارتباطی حتی تا ۱۰۰ درصد هم افزایش پیداکرده است.
رادکانی در ادامه اظهار داشت: ما به جهت اینکه بتوانیم ظرفیت پوشش های ارتباطی را چه در طول مسیرهای تردد زوار و چه در پایانه های مرزی افزایش دهیم نیازمند بهینه سازی سایت های ارتباطی بودیم، برهمین اساس برای ارتقا کیفیت سرویس ها، تعداد زیادی از سایت ها بهینه سازی شود. بر همین مبنا تابحال بهینه سازی خیلی خوبی داشته ایم و سایت هایی تا سال قبل تا حد ۲G سرویس می دادند ارتقا پیداکرده اند و الان به سطح ۳G و۴G رسیده اند.
وی ادامه داد: مصوب دیگر کمیته دائمی مناسبت های ملی و مذهبی برای آمادگی در مراسم اربعین امسال آماده باش کامل به تیم های پشتیانی بوده است به صورتی که حالا تیم هایی به صورت ۲۴ ساعته آماده عرضه خدمات چه در طول مسیرهای ترددی و چه در پایانه های مرزی هستند و همینطور این تیم ها حالا با بازدیدهای دوره ای تلاش دارند افت کیفیت ارتباطی را در طول مراسم اربعین به حداقل برسانند.
مشاور وزیر ارتباطات در امور تأمین و بهبود ارتباطات مناسبت ها در خاتمه اظهار داشت: نکته دیگری باید به آن اشاره شود این است که امسال مرز خسروی هم برای تردد زوار بازگشایی و به مسیرهای قبلی اضافه شده است. بر همین مبنا لازم بود که اقداماتی برای توسعه و یا حتی ایجاد شبکه ارتباطی چه در راه جاده ای و از کرمانشاه تا مرز و چه در پایانه خسروی داشته باشیم. ازاین رو در این منطقه هم افزایش ظرفیت داشته ایم و تقریباً ظرفیتی معادل مرز مهران ایجادشده است تا برای تردد از آن مسیر هم زوار هیچ گونه مشکلی ازلحاظ ارتباطات نداشته باشند.
آمادگی تامین ارتباط بیشتر از دو میلیون زائر اربعین در مرز بین المللی مهران
همینطور مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان ایلام با اشاره به حذف ویزا با کشور عراق اظهار داشت: با عنایت به اینکه سال قبل حدود ۶۵ درصد ترافیک زوار اربعین از مرز مهران بوده، پیشبینی های لازم جهت تامین ارتباط پایدار در مسیرهای منتهی به پایانه مرزی مهران انجام شده است.
بنا بر اعلام روابط عمومی اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان ایلام، عباس بیرامی با اشاره به ارتقا ظرفیت تمام سایتهای تلفن همراه در منطقه مرزی مهران و شهر مهران اظهار داشت: با هماهنگی به عمل آمده با اپراتورهای تلفن همراه، ۱۲ سایت سیار نصب شده و همینطور با ایجاد ظرفیت انتقال در راه مهران- ایلام در صورت بالا رفتن ترافیک ارتباطی زوار، پیشبینی های لازم انجام شده است.
بیرامی با اشاره به مشکل ارتباطی مسیرهای منتهی به مرز مهران خاطرنشان کرد: با ایجاد رومینگ بین اپراتورها در تمام مسیرها و همینطور تکمیل پوشش تلفن همراه کمربندی شرقی ایلامو مسیر ایلام – کرمانشاه جاده حمیل توسط همراه اول، پوشش ۱۰۰درصدی جاده ای انجام گرفته است.
وی ضمن تاکید بر همکاری اپراتورهای تلفن همراه برای تامین ارتباط مناسب اضافه کرد: اپراتور اول با ایجاد چتر WIFI مجانی از شهر مهران تا پایانه مرزی به طول ۱۴ کیلومتر به زوار عرضه خدمت می دهد و همینطور در مهران ظرفیت پهنای باند از یک به سه گیگابایت و در پایانه مرزی مهران از یک به ۲ گیگابایت افزایش می یابد.
بیرامی با اشاره به اینکه چهار کانکس اضطراری همراه اول در روزهای اربعین در پارکینگ اربعین، پل زائر و پایانه مرزی مهران نصب می شود، اظهار داشت: ۱۰ دستگاه تلفن همگانی در پایانه مرزی مهران برای عرضه خدمات به زائرین امام حسین مورد بهره برداری قرار می گیرد.
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان با اشاره به خدمات واحدهای تابعه وزارت اظهار داشت: شرکت ارتباطات زیرساخت با ارتقا ظرفیت شبکه فیبرنوری در پروژه نور ۲ به میزان ۴۸core و ارتقای ظرفیت پهنای باند مورد درخواست اپراتورهای تلفن همراه و شرکت های مخابراتی در خدمت زوار خواهد بود.
بیرامی از نصب و راه اندازی دو دستگاه خودپرداز سیار پست بانک در مرز مهران اطلاع داد و اظهار داشت: شعب کشیک پست بانک در ساعت غیر اداری برای عرضه خدمات بانکی در سطح استان ایلام فعال می باشند و شرکت پست هم در این ایام با راه اندازی باجه شبانه روزی و جمع آوری اشیا گمشده زوار در مرز مهران مستقر می شود.
وی در پاسخ به احتمال اختلال در شبکه ارتباطی اضافه کرد: گروه پایش سازمان فناوری اطلاعات در مرز مهران جهت بررسی کیفیت شبکه در روزهای اربعین مستقر می شود.
بیرامی در مورد خدمات محتوی در زمینه اربعین اظهار داشت: با همکاری اپراتور دوم در استان اپلیکیشن جامع اربعین با نام مسیر رستگاری طراحی شده که خدماتی همچون آخرین وضعیت ترافیک جاده ای، محل استقرار موکب ها، مناطق پر ازدحام و موارد نیاز در رابطه با زوار را عرضه می دهد.

منبع: