توسط محققان داخلی؛ ملات نانوذرات برای پیشگیری از کثیف شدن نمای ساختمان تولید شد

به گزارش خط رند ۹۱۲ متخصصان ایرانی موفق شده اند با استفاده از این تکنولوژی برای نخستین بار یک ملات نانو ذره تولید کنند که از کثیف شدن نمای ساختمان جلوگیری می کند.

به گزارش خط رند ۹۱۲ به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، ابولقاسم دولتی مدیر عامل یک شرکت دانش بنیان اظهار داشت: ما در واحد تحقیق و توسعه این شرکت یک نوع مصالح با خاصیت سوپر هیدرو فوب ( فوق آب گریز ) تولید کرده ایم که خواص بسیار زیادی دارد که همچون می توان از این ماده در تولید یک نوع سنگ نمای مصنوعی در رنگ ها و شکل های مختلف بهره برد که حالت آب گریز دارد و به همین خاطر تقریباً هیچ وقت کثیف نمی گردد و نیازی به تمیز کردن ندارد.
دولتی اضافه کرد: این ماده به صورت روکش با قطر ۲ تا ۳ میلیمتر روی انواع سنگ مصنوعی به کار می رود و آنرا به یک سنگ نمای به صرفه و زیبا تبدیل می کند که در رنگ ها و فرم های متنوعی قابلیت عرضه را دارد. مشابه وارداتی که در بازار ایران وجود دارد، به اصطلاح رزینی است و آب گریز نیست، با این همه با قیمت هر کیلو ۸ تا ۱۵ دلار به مشتری ایرانی عرضه می شود، این در شرایطی است که محصول نهایی ما با قیمتی کمتر از۵.۱ دلار به دست مصرف کننده نهایی می رسد.
وی اظهار داشت: در واقع سنگ نمای طبیعی یک مصالح ساختمانی گران قیمت به حساب می آید که خاصیت عایق هم ندارد و مثلاً امکان دارد در تابستان ساختمان را بیش از اندازه گرم کند، در حالیکه سنگ مصنوعی تولید شده با استفاده از این نانو فناوری علاوه بر اینکه تقریباً هیچگاه کثیف نمی گردد، بسیار ارزان تر است و خاصیت عایق هم دارد. این مورد علاوه بر این مساله است که این سنگ نما در صدها طرح و نقش زیبا و مختلف تولید می شود که می تواند برای هر سلیقه ای یک پاسخ هم داشته باشد.
مدیر عامل این شرکت دانش بنیان بیان کرد: ملات ضد آب تولید شده با استفاده از نانو ذرات به غیر از سنگ نمای ساختمان کاربردهای بسیار دیگری دارد، برای نمونه برخی تجهیزات و وسایل در مناطق شرجی را می توان با استفاده از آن روکش کرد تا هیچ وقت زنگ نزند، همچون می توان به تیرهای چراغ برق یا برخی مخازن بزرگ صنعتی اشاره نمود که با استفاده از این ملات ضد آب نانو پایه روکش می شوند و دیگر در اثر عوامل طبیعی مانند رطوبت هوا زنگ نمی زنند.
وی اظهار داشت: به علت کیفیت بالای محصول ایرانی و تفاوت قیمت بسیار فاحش آن با نمونه های خارجی، بزودی با قدرت بسیار در بازارهای صادراتی ظاهر خواهیم شد. البته این یک محصول بسیار جدید است و احتیاج به معرفی بیشتر به بازار دارد.