آخرین آمار سیمکارت های مزاحم مسدود شده

به گزارش خط رند ۹۱۲ سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی سامانه ۱۹۵ را برای ساماندهی پیامک های تبلیغاتی که با شماره های شخصی ارسال می شدند، راه اندازی کرده که بر مبنای آن تابحال ۱۴۱ هزار و ۷۷۵ سیمکارت مسدود شده است.
به گزارش خط رند ۹۱۲ به نقل از ایسنا، برای پیشگیری از ارسال پیامک های تبلیغاتی، راه های مختلفی همچون استفاده از سامانه #۸۰۰* که برای ساماندهی پیامک های تبلیغاتی که از راه سامانه های ارسال پیام کوتاه و با سرشماره های مختلف برای مشترکان تلفن همراه ارسال می شد، ایجاد شد؛ سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی (رگولاتوری) هم سامانه ۱۹۵ را برای ساماندهی پیامک های تبلیغاتی که با شماره های شخصی ارسال می شدند، راه اندازی نمود که تا کنون ۱۴۱ هزار و ۷۷۵ سیمکارت از آغاز راه اندازی این سامانه مسدود شده است.
در این راستا پیمان قره داغی -مدیر کل حفاظت از حقوق مصرف کننده رگولاتوری- در گفتگو با ایسنا با اشاره به سامانه ۱۹۵ اظهار نمود: این سامانه از سال ۹۵ آغاز به کار کرده و در هنگام شروع به کار، بعضی از اپراتورها عملکردشان خوب نبوده اما رفته رفته بهتر شده است، البته آنچه اهمیت دارد عملکرد کنونی اپراتورهاست. بععضی اپراتورها عملکرد خیلی خوبی داشتند و خودشان سامانه کشف تخلف دارند و شناسایی و قطع سرویس می کنند، برخی از اپراتورها هم سامانه دارند اما هنوز به آن شکلی که مد نظر ما است، نرسیده اند.

دو روش شناسایی سیمکارت های مزاحم
وی با بیان این که سیمکارت های ارسال کننده پیامک به دو روش شناسایی می شوند، توضیح داد: یکی سامانه کشف تخلف رگولاتوری و دیگر گزارش های مردمی که به سرشماره ۱۹۵ ارسال می شود. البته بخش اعظمی از این پیامک ها را خودمان با سامانه کشف تخلف شناسایی می نماییم، اما این فرصت برای مردم وجود دارد که اگر شماره ای برایشان پیامک مزاحم ارسال می کند به سرشماره ۱۹۵ بفرستند.
قره داغی درباره آمار مسدود کردن هریک از اپراتورها اظهار داشت: از تاریخ ۶ مهر ماه تا ۱۲ مهرماه سال جاری، در مجموع ۴۳۷۶ سیمکارت ارسال کننده پیامک مزاحم شناسایی شده است. از این تعداد بالغ بر ۶۵ درصد یعنی ۲۸۳۴ سیمکارت برای شرکت خدمات ارتباطی ایرانسل، رتبه بعدی رایتل با ۲۴ درصد یا ۱۰۵۷ سیمکارت، رتبه بعدی همراه اول با ۳۰۸ مورد یا هفت درصد، رتبه بعدی شاتل موبایل با ۹۳ مورد یا دو درصد، کیش سل پارس با ۸۱ سیمکارت یا دو درصد و در نهایت کیش موبایل که سه مورد شماره شناسایی و مسدود شده است و دیگر امکان ارسال پیامک ندارند.
مدیر کل حفاظت از حقوق مصرف کننده رگولاتوری اشاره کرد: بخشی از سیمکارت های مزاحم امکان دارد مربوط به مبحث احراز هویت باشد که خیلی سفت و سخت گرفته نشده، اما این مورد در دستور کار اپراتورها قرار دارد و انتظار داریم که عدد و ارقام خیلی کمتر از اینها باشد که ظرف هفته های آتی خیلی کمتر خواهد شد. همانطور که همراه اول در مقایسه با تعداد مشترکانی که دارد، این مورد را مدیریت کرده و تعداد پیامک های مزاحم از این اپراتور بسیار کاهش یافته است.
قره داغی قبل از این از مسدودسازی خدمات هشت دفتر فروش متخلف اپراتورها و قطع ۲۵۴۸ سیمکارت ارسال کننده پیامک تبلیغاتی مزاحم از ۲۹ شهریور تا دوم مهر اطلاع داده بود که برپایه پایش و نظارت انجام شده در سامانه مدیریت کشف تخلف رگولاتوری (FMS)، ۶۷ درصد از سیمکارت های کشف شده مربوط به تخلف در حوزه پیامک های انبوه تبلیغاتی مزاحم مربوط به سیمکارت های اپراتور ایرانسل، ۲۲ درصد اپراتور رایتل، ۹ درصد اپراتور همراه اول و دو درصد به اپراتورهای مجازی تلفن همراه بوده است.
وی با بیان این که اولویت رگولاتوری ساماندهی مبادی صدور سیمکارت در اپراتورها و دفاتر پیشخوان خدمات دولت می باشد، اظهار داشته بود: دفاتر متخلف در استان های سیستان و بلوچستان، مازندران، ایلام، تهران، قم و اصفهان بدون رعایت کردن الزامات احراز هویت متقاضیان، سیمکارت هائی را فعال کرده و فروخته اند که متخلفین از آنها برای ارسال پیامک های تبلیغاتی مزاحم به مردم بهره برده اند. در جهت پشتیبانی از حقوق مشترکین تمامی دفاتر فروش یا پیشخوان خدمات دولت متخلف در این عرصه بسته شده و سیم کارتهائی که از این روش واگذار شده اند، مسدود می شوند.
قره داغی با اشاره به ابراز نارضایتی مشترکین تلفن همراه از دریافت پیامک های انبوه تبلیغاتی اظهار داشت: سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی به منظور پیشگیری از ادامه تخلف و سوءاستفاده از حقوق مردم بر نحوه سرویس دهی اپراتورها نظارت کرده و شفاف سازی و اطلاع رسانی لازم را در این زمینه انجام می دهد تا مشترکین هم متناسب با تعهد اپراتورها به حفظ حقوق آنها، برای انتخاب اپراتور و سرویس خود اقدام نمایند.
همینطور تمامی مشترکان تلفن همراه درصورت دریافت پیامک تبلیغاتی مزاحم، می توانند شماره سیمکارت ارسال کننده پیامک را به سرشماره ۱۹۵ ارسال نمایند تا این شماره ها در شبکه مسدود شوند.