چراغ سبز به شرکت های آمریکایی مجوز همکاری با هواوی صادر می شود

خط رند ۹۱۲: بنظر می رسد که ایالات متحده آمریکا می خواهد هرچه سریعتر برای آغاز فعالیت شرکت چینی هواوی در این کشور مجوزهای لازم را صادر کند.
به گزارش خط رند ۹۱۲ به نقل از ایسنا، چندماه پیش بود که دولت ترامپ، ریاست جمهوری ایالات متحده لیستی از شرکت های ممنوعه برای تجارت با شرکت آمریکایی را منتشر نمود تا دست این غول تکنولوژی چینی را از بازار آمریکا کوتاه کند.
اما پس از آن وزارت بازرگانی ایالات متحده اعلام نمود که ۲۶۰ شرکت آمریکایی برای صدور مجدد مجوزهای لازم و معافیت از محدودیت های اخیر به این وزارتخانه درخواست داده بودند.
به عقیده خیلی از کارشناسان و مفسرین فعال در حوزه فناوری، جنگ تجاری و کشمکش های اخیر میان ایالات متحده و چین وارد مرحله جدیدی شده و زیان های آن بیشتر گریبان شرکت های آمریکایی را گرفته است تا هواوی.
به همین سبب ویلبر راس، وزیر وزارت بازرگانی آمریکا اخیرا در گفتگو و مصاحبه ای با گزارشگر بلومبرگ از احتمال شروع همکاری و معافیت چند شرکت بزرگ آمریکایی با هواوی آگاهی داده است.
طبق گزارش وب سایت engadget، ایشان سپس سخنان خود از صدور مجوزهای مجدد برای از سر گیری تجارت و همکاری با شرکت چینی هواوی سخن گفت و اصرار کرد که این احتمال وجود دارد که دولت آمریکا به تمامی ۲۶۰ شرکت مذکور مجوز ندهد.
با اینکه وی هیچ اشاره دقیقی به نام و نشان کمپانی های خوش شانسی که مقرر است مجوز همکاری با هواوی را دریافت نمایند، نکرده است اما انتظار می رود گوگل یکی از کلیدی ترین شرکت های مذکور باشد.
بدون شک محدودیت های جدیدی که آمریکا خصوصاً شرکت گوگل برای هواوی وضع و اعمال کرده است، تأثیرات منفی و تبعات گسترده ای را به دنبال خواهد داشت و این بدان معناست که دیگر قادر نخواهد بود هرگونه سرویس اختصاصی ارائه شده توسط این غول تکنولوژی را استفاده نماید و استفاده از سیستم عامل اندروید توسط هواوی تنها محدود به لایسنس های متن باز و AOSP خواهد بود.
اما پس از آن زمزمه هایی درباره احتمال معافیت گوگل و لغو محدودیت های مربوط به سیتسم عامل اندروید در گوشیهای اندرویدی به گوش رسید که حالا بنظر می رسد خیلی از پیش بینی های قبلی درست از آب درآمده است.
هواوی که بزرگترین تولیدکننده و توسعه دهنده تجهیزات مخابراتی و دومین سازنده و عرضه کننده موبایل در جهان شمرده می شود، در طول یک سال اخیر از طرف دولت ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، و خیلی از کشورهای هم پیمانش به شدت تحت فشارهای سیاسی و تجاری قرار گرفته است و خیلی از این کشورها شامل آمریکا، کانادا، استرالیا، نیوزلند، ژاپن و بعضی از کشورهای اروپایی همچون آلمان و بریتانیا استفاده از محصولات هواوی و نصب تجهیزات مخابراتی و فعالیت این شرکت چینی را تحت تأثیر اتهامات جاسوسی برای دولت چین ممنوع اعلام نموده بودند.
با اینکه دولت چین و شرکت هواوی همه این اتهامات را بارها رد و تکذیب کردند، بنظر می رسد که نگرانی در مورد جاسوسی از اطلاعات کاربران در کشورهای مختلف مقابل این اپراتورهای مخابراتی همچنان وجود دارد.

منبع: