در یک شرکت دانش بنیان؛ دستگاه برش لیزری بدنه خودرو ساخته شد

خط رند ۹۱۲: پژوهشگران در یک شرکت دانش بنیان موفق به تولید دستگاه برش لیزری ۵ محوره شدند که در صنایعی همچون صنعت خودرو مورد استفاده قرار می گیرد؛ کاربرد این دستگاه مرحله الگوبرداری در تولید را حذف می کند.

پرشا دیباج مدیر عامل یک شرکت دانش بنیان در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار نمود: ما در این شرکت، دستگاههای صنعتی برش لیزر و جوش لیزر را تولید می نماییم و اخیرا موفق شدیم یک محصول جدید تحت عنوان دستگاه برش فلزات ۵ محور را بسازیم.
وی با اشاره به اینکه این دستگاه بیشتر در صنعت ساخت بدنه خودرو کاربرد دارد، بیان کرد: این دستگاه می تواند قطعات بدنه خودرو را پس از فرم و پرس به صورت سه بعدی برش دهد و سازندگان خودرو را از ساخت قالب های گران قیمت و زمانبر برش بی نیاز کند.
دیباج با تاکید بر اینکه هم اکنون تولیدکنندگان خودرو همواره کمترین زمانی که برای الگوی خودرو صرف می کنند ۶ ماه است، بیان کرد: با این دستگاه دیگر نیازی نیست که این زمان صرف شود و علاوه بر کاهش مصرف زمان، در هزینه ها نیز صرفه جویی می شود.
به گفته وی، کاهش یک مرحله کمتر در تولید خودرو می تواند برای تولید کننده به صرفه باشد.
وی با اشاره به خاصیت های دستگاه برش ۵ محور اظهار داشت: تولید کننده می تواند بدنه خودرو را بدون اینکه قالبی داشته باشد برش بزند؛ همین طور برش قطعات بدنه، گلگیر، شاسی و داخل خودرو همچون توانایی های این دستگاه به حساب می آید.
وی اضافه کرد: از آنجایی که دستگاه را تولید کردیم می توانیم برای خدمات بعد از فروش و رفع اشکال خود نیز به تولید کنندگان خدمات ارائه دهیم.
مدیر این شرکت دانش بنیان با اشاره به اینکه دستگاه نمونه خارجی دارد، بیان کرد: ما توانستیم دستگاه را به صورت صددرصد بومی سازی کنیم؛ هم اکنون نمونه های خارجی دستگاه در صنایع خودروسازی مورد استفاده قرار می گیرد.
دیباج اشاره کرد: طبق براوردهایی که داشتیم قیمت دستگاهی که تولید کردیم برابر با یک چهارم نمونه اروپایی است که برای تولید کننده می تواند صرفه جویی ارزی داشته باشد.
این تولید کننده محصولات دانش بنیان با اشاره به اینکه بیشتر قطعات کاربردی در دستگاه برش لیزری ۵ محوره ایرانی است، بیان کرد: صنایع دیگری همچون صنعت لوازم خانگی، نیروگاهی، نفت و گاز و… می توانند از این دستگاه استفاده کنند.
وی اشاره کرد: این مدل برای نخستین بار است که در کشور تولید می شود؛ هنوز ۵ محور و برش لیزری در دستگاههای موجود ساخته نشده است. دستگاههای برش کنونی برای برش ورق فلزی یا لوله یا پروفیل مورد استفاده قرار می گیرند.
به گزارش خط رند ۹۱۲ به نقل از مهر، این شرکت دانش بنیان از ستاد فتونیک، لیزر، مواد پیشرفته و ساخت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تسهیلاتی در امتداد تولید دستگاه دریافت کرده است. این طرح در نمایشگاه لیزر و فتونیک در پاویون ستاد فتونیک، لیزر، مواد پیشرفته حضور داشت.

منبع: