یک هفته از قطع اینترنت گذشت بررسی صدمه های وارده به کسب وکارهای اینترنتی

به گزارش خط رند ۹۱۲ یک هفته از قطع اینترنت در کشور می گذرد و در این میان یکی از بیش ترین صدمه ها به کسب وکارها و استارت آپ هایی وارد شده که بیش ترین فعالیتشان بر بستر اینترنت بود.
به گزارش خط رند ۹۱۲ به نقل از ایسنا، هفته گذشته و بعد از اعلام آغاز اجرای طرح مدیریت مصرف سوخت و به تبع آن اصلاح قیمت بنزین، اعتراضاتی شکل گرفت اما دخالت اغتشاشگران و آشوبگران منجر به تخریب و غارت اموال عمومی و خصوصی و سبب شد که با تصمیم شورای امنیت و برای پیشگیری از سوءاستفاده های احتمالی، دسترسی به شبکه اینترنت برای تمام کاربران ایرانی مسدود شود. در نتیجه دود این ناآرامی ها و قطعی اینترنت به چشم همه استفاده کنندگان از این شبکه و بخصوص صاحبان کسب و کارهای اینترنتی رفت.
هرچند در ساعات ابتدایی قطعی اینترنت، ارتباط تمامی کاربران با شبکه جهانی قطع بود اما سایت های داخلی که در نتیجه شبکه ملی اطلاعات از سرورهای داخلی استفاده می کردند، برقرار بودند و بانک ها، خبرگزاری ها، سایت های داخلی خریدوفروش و حمل و نقل حتی مبادرت به ارسال پیامک هایی به مشتریان خود کردند تا وضعیت حیات خویش را اعلام کنند. با این حال، مشکلات دسترسی به اینترنت از گوشیهای موبایل و شبکه های ثابت مانع از این بود که شیرینی استفاده از نخستین ثمرات شبکه ملی اطلاعات مشهود باشد و از طرفی، قطع ارتباط جهانی، همچنان سبب تلخکامی کاربران بود. همینطور در کنار برخی کسب وکارهای بزرگی که بستر اینترنتشان بر شبکه داخلی استوار بوده و همچنان سرپا هستند، خیلی از کسب وکارهای کوچک و متوسط، از جهت عدم اتصال به اینترنت گرفتار صدمه شدند.
بر این اساس، کسب وکارهای کوچک که یا سرورهایشان داخلی نبود یا بستر فعالیتشان در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها قرار داشت، با تعطیلی این ابزارها در معرض خطر قرار گرفتند. اتفاق مشابه تعطیلی اینترنت برای کسب وکارهای نوپا و مشاغل خرد، قبل از این هم یک مرتبه با فیلترینگ تلگرام رخ داده بود و همان زمان هم اعلام گردید مشاغل زیادی متاثر شده و شغل های مستقیم و غیرمستقیم بسیاری به واسطه این اقدام از دست رفتند.
همینطور طبق اعلام فعالان در حوزه کسب وکارهای اینترنتی و مجازی، فروش ها خیلی پایین آمده است. برخی کسب وکارهای اینترنتی هم بر مبنای برآوردهای انجام شده، معتقدند که گردش مالی شان یک دهم یا بیشتر کاهش داشته که البته این رقم برای کسب وکارهای بزرگ است و کسب وکارهای کوچک صدمه بیش تری دیده اند.
صاحبان کسب وکارها هم به قطعی اینترنت واکنش نشان دادند. یکی از مخاطبان نوشته بود: «به مسئولین بگویید حداقل ۱۰۰ هزار جوان در شرف از دست دادن کارشان هستند، من مدیر وب سایت برندی هستم که ۷۸ نیرو دارم، بطور قطع مجبور به اخراج ۷۵ نفر خواهم شد.» درحالی که یک کسب وکار درباره از دست رفتن شغل برای نیروهای خود صحبت می کند، با در نظر گرفتن اینکه مشت نمونه خروار است، بطور حتم خیلی از جوانان در آستانه بیکاری قرار گرفتند.
هم اکنون در حالیکه مسئولان اعلام می کنند اینترنت بزودی وصل خواهد شد، محدودیت دسترسی به شبکه ها و سایت های جهانی، همچنان باعث نارضایتی فعالان این حوزه شده است، چونکه خیلی از خدماتی که قبل از این دسترسی به آنها از راه اینترنت با سهولت انجام می شد، در دسترس نیست و باآنکه بخشی از خدمات ارائه شده در اینترنت به مردم، حالا از راه شبکه ملی اطلاعات امکان پذیر است، اما به نظر می آید این فضا هنوز پاسخگوی نیاز مردم نیست.
در این راستا، رضا الفت نسب -عضو هیات مدیره اتحادیه کسب وکارهای مجازی- در گفتگو با ایسنا، با بیان این که برآوردی از صدمه ای که به کسب وکارها وارد شده وجود ندارد، اضافه کرد: اما روشن است که کار ما در بستر فضای مجازی و اینترنت است؛ ازاین رو هرچقدر این فضا مختل شود، ما ضرر می نماییم. امیدواریم که این مورد هرچه سریع تر حل وفصل شود، چونکه اگر بخواهد ادامه دار باشد کار ما سخت می شود.
وی با تاکید بر ضرورت توسعه کسب وکارهای مجازی، اظهار نمود: توسعه کسب وکارهای مجازی احتیاج به ابزارهایی دارند که الان از دسترس خارج شده و ما منتظریم اینترنت به روال درست برسد و دیگر این که دسترسی ها به صورت کامل باز شود. هم اکنون بیشتر روی اینترنت موبایل و اپراتورها مشکل داریم که ارتباطشان خیلی پایدار نیست؛ باآنکه ارتباطات در ADSL تا حدی خوب است و همه همچون وزارت ارتباطات تلاش می کنند و امیدواریم مبحث حل شود.
عضو هیات مدیره اتحادیه کسب وکارهای مجازی با اشاره به انتقال سرورهای کسب وکارها به داخل کشور بیان کرد: وقتی اتفاقات مشابه این روزها رخ می دهد، یک سری دسترسی های خارج از کشور را قطع می کنند که طبیعی است، چونکه مبحث امنیت برای هر کشوری مهم می باشد. در این شرایط کسب وکارهایی که سرورهایشان خارج از کشور باشد، واقعا گرفتار مشکلات جدی می شوند. قبل از این ما و خیلی از سازمان های دیگر اخطار داده بودیم که کسب وکارها سرور خویش را به داخل کشور منتقل کنند یا این که اصطلاحا هاستشان داخل ایران باشد، خصوصا برای مواقع این چنینی.
الفت نسب با بیان این که هم اکنون کسب وکارهای بزرگی هستند که مشکلی ندارند و ارتباطاتشان پایدار می باشد، اظهار داشت: سفارش ما این است که کسب وکارها سرورهایشان را به داخل منتقل کنند، حتی اگر به این کار علاقه ندارند و شاید هزینه هایش هم برایشان بالاتر باشد، اما به ریسکش نمی ارزد که سرورها را منتقل نکنند. همین الان هم این امکان وجود دارد و می توانند به دیتاسنترهای رسمی در حوزه سرور رجوع کنند و سرورهای خارج از کشور را به داخل کشور انتقال دهند.
وی درباره علت هزینه های بالای سرورهای داخلی توضیح داد: این کار به زیرساخت هایی نیاز دارد؛ ما در ابتدای راه هستیم و هنوز در این عرصه خیلی جلو نرفتیم و می خواهیم روی پای خودمان جلو برویم. بخشی از هزینه های این کار بالاست، چون تجهیزات و سخت افزارهایی برای زیرساخت این کار نیاز است که از خارج از کشور می آید و به علت شرایط تحریمی با قیمت چندبرابری دست ما می رسد. اینها سبب شده هزینه ها بالاتر برود.
عضو هیات مدیره اتحادیه کسب وکارهای مجازی افزود: اما باز هم می ارزد و حداقل شرایط پایدار می باشد و اگر اتفاقی هم بیفتد، اختلال کوچکی است که سریع حل می شود. البته کاربر خارجی نمی تواند از سرویس هایی که توسط کسب وکارهای ما ارائه می شود، استفاده نماید، اما برای کاربر داخلی، سرعت هاست ایرانی به شدت بالاتر است.
الفت نسب با بیان این که بیشتر از ۷۰ درصد از کسب وکارهای داخلی از سرورهای داخلی استفاده می نمایند، اظهار نمود: کسب وکارهای بزرگ از آنجائیکه سرورهایشان داخل کشور است، خیلی صدمه ندیدند، یکسری از آنها هم سرورهایشان در ایران نبود که در ایام گذشته سرورها را به ایران منتقل کردند و نهایتا امیدواریم کسب وکارهای باقی مانده هم به تدریج سرورهایشان را به داخل کشور منتقل کنند.
وی هم چنین با بیان این که بحث اینترنت و افت فروش کسب وکارها در این عرصه اهمیت زیادی دارد، اظهار داشت: در فضایی مانند حال حاضر دسترسی کاربر به خدمات مشکل می شود. حالا با استفاده از اینترنت موبایل به راحتی نمی توان به خیلی از سایت ها دسترسی پیدا کرد و ما این را به اپراتورها هم اعلام کردیم که شرایط ناپایدار است، هرچند امکان دارد اینترنت ثابت مشکلی نداشته باشد. مبحث دیگر هم جو روانی است که در جامعه وجود دارد و سبب می شود مردم کمتر علاقه ای به استفاده از کسب وکارهای اینترنتی داشته باشند.
عضو هیات مدیره اتحادیه کسب وکارهای مجازی با تاکید بر ضرورت تقویت زیرساخت های داخلی، اظهار نمود: شبکه ملی اطلاعات باید قوی تر شود و ما زیرساختی داشته باشیم که اگر خواستیم روزی اینترنت و ارتباطات بین الملل را برای چند ساعت و چند روز قطع نماییم، دسترسی های خودمان درست باشد. شاید حتی باید بزرگ تر فکر نماییم، اینکه بخش خصوصی می تواند نگاه بلندمدت تری داشته باشد و ما یک زبان برنامه نویسی بومی برای این جور مواقع داشته باشیم، اما بطور قطع کسانی که به ارتباطات بین الملل نیاز دارند، صدمه می بینند. نمی گویم نمی گردد کاری کرد که برنامه نویسی ما تماما ایرانی شود، می شود اما زمان می برد.
الفت نسب با بیان این که ما نمی توانیم اینترنت را به صورت کامل قطع نماییم، اظهار داشت: هم اکنون خیلی از توسعه سایت ها با زبان های برنامه نویسی و کاملا با اینترنت بین الملل است و دسترسی به آنها ابزار می خواهد. می توان سایتی ایجاد کرد که آماده است و همه چیز دارد و به فکر توسعه اش هم نباشیم و آنرا روی اینترنت ایران و شبکه ملی اطلاعاتی که کامل است، پیاده نماییم اما به صورت مقطعی.
او در آخر تصریح کرد: اگر بخواهیم از ابزارهای موجود در ارتباطات بین الملل استفاده نماییم، نیاز داریم که دسترسی ها باز باشد. حتی اگر زیرساخت های داخلی هم فراهم باشد و شبکه ملی اطلاعات کامل باشد، نمی توان به صورت ادامه دار به آن نگاه کرد و حداقل بخش توسعه ما گرفتار مشکل می شود؛ ازاین رو امیدواریم شرایطی که به وجود آمده سریع تر رفع و رجوع شود.