ماده فلزی تاشوی سبک صنعت رباتیک را متحول می کند

خط رند ۹۱۲: تولید ربات های منعطف به سبب سختی و استواری فلزات ساده نیست اما ابداع یک ماده فلزی تاشوی جدید انقلابی در این صنعت ایجاد خواهدنمود.

به گزارش خط رند ۹۱۲ به نقل از نیواطلس، تاکنون تلاش هایی در این زمینه با الهام از هنر اریگامی یا برخی انواع لاستیک انجام شده است. اما برای تکمیل این روش باید از حسگرها و مدارهای الکترونیک اضافی بهره برد که ربات ها را باردیگر سنگین و غیرمنعطف می کنند.
محققان دانشگاه ملی سنگاپور برای نخستین بار از ابداع یک ترکیب فلزی نرم و منعطف جهت استفاده در ربات های مختلف آگاهی داده اند. این ترکیب با استفاده از کاغذ، محلول اکسید گرافن، محلول یون های پلاتینی (که البته طلا یا نقره نیز بجای آن قابل استفاده است)، گرمادادن این مجموعه در گاز آرگون در دمای ۸۰۰ درجه سانتیگراد و در نهایت سوزاندن ترکیب باقی مانده در دمای ۵۰۰ درجه سانتیگراد به دست می آید.
با تکمیل این پروسه ماده ای به دست می آید که متشکل از ۷۰ درصد پلاتین و ۳۰ درصد کربن آمورف یا همان خاکستر است. در نهایت این ترکیب به منظور تثبیت در محلول الاستومر خیسانده می شود.
ضخامت ماده نهایی تنها ۹۰ میکرومتر است، اما هم تاشدنی، هم منعطف و هم دارای کشش فراوان است. وزن این ماده هم نصف کاغذ است، اما کاملا رسانا بوده و بدون آنکه بسوزد به مدت حداکثر ۵ دقیقه در گرمای ۸۰۰ درجه سانتیگراد سالم می ماند. پژوهشگران می گویند در آینده از این ماده برای تولید ربات هایی استفاده خواهد شد که می توانند بطور بی سیم با هم ارتباط برقرار کنند.

منبع: