کسب وکارها بدون گوگل چه کردند؟

خط رند ۹۱۲: بااینکه مسئولان معتقدند با اتکا به ظرفیت های شبکه ملی اطلاعات و در غیاب اینترنت بین الملل، کسب وکارها با استفاده از سرورهای داخلی توانستند سر پا بمانند و کمتر گرفتار مشکل شوند، اما موضوعی که ممکنست از نظرها جا مانده باشد، این است که بسیاری از کسب وکارها بازگشت شان بوسیله موتور جست وجوی گوگل انجام می شود.
به گزارش خط رند ۹۱۲ به نقل از ایسنا، در ایام قطعی اینترنت بین الملل که بعد از بروز ناآرامی ها و در امتداد جلوگیری از سوءاستفاده از این ابزار ارتباطی اتفاق افتاد، بااینکه وب سایت های ایرانی با بهره گیری از سرورهای داخلی به فعالیت ادامه دادند، اما خیلی از کاربران اینترنت، از دانشجویان و برنامه نویسان تا کسب وکارهای کوچک که فعالیتشان در بستر شبکه جهانی اینترنت جریان داشته، با مشکلات بسیاری مواجه و گاهی متحمل ضررهای جبران ناپذیری شدند.
همین طور بخش خصوصی این حوزه معتقد می باشد با وجود آمادگی نسبی در لایه شبکه و زیرساخت و برقراری خدمات پایه، گرفتار کمبود در لایه خدمات و محتوا بودیم و این مساله موجب وارد آمدن خسارات گسترده به کسب وکارها همچون وجود اختلال در خدمات کسب وکارهای بالغ تر به سبب عدم آمادگی سرویس دهندگان متوسط و کوچک، ایجاد هزینه های مالی و انسانی چند برابری برای کسب وکارها یا کاهش شدید جریان ورودی مشتریان کسب وکارها شده است.
در این راستا، آرش محمدی -کارشناس فناوری اطلاعات- در گفت و گو با ایسنا درباره مراجعه به وب سایت ها توضیح داد: درصد خیلی بالایی از لود هر وب سایتی بوسیله سرچ در گوگل است و اینطور نیست که کاربران برای مراجعه به بر وب سایت، URL آنرا تایپ کنند و این مساله حداقل برای حدود ۸۰ درصد وب سایت های خبری حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات صدق می کند. بدین سبب بازگشت مشترکان به وب سایت ها بوسیله سرچ کلمات کلیدی در گوگل اتفاق می افتد.
ایشان سپس با بیان این که بنا بر این در شرایطی که گوگل در دسترس نباشد، وب سایت ها چیزی حدود ۸۰ درصد ترافیک را از دست می دهند، اضافه کرد: این مساله و کلمات کلیدی برای کسب وکارهایی که خدمات ارائه می دهند هم خیلی مهم است؛ کسانی که در حوزه فروش بلیت سفر، فروش آنلاین دارو یا خدمات دیگر کار می کنند، خیلی بیش تر از این ترافیک را از دست می دهند. بدین سبب صرف این که یک وب سایت از داخل ایران لود شود، موجب بالا ماندن کسب وکار نیست.
این کارشناس فناوری اطلاعات افزود: نکته دیگر را هم در نظر بگیرید که خیلی از وب سایت ها خدماتی ارائه می دهند که از یک سری سرویس های بین المللی استفاده می نماید و در زمان قطع اینترنت، اگرچه وب سایت از داخل ایران در دسترس می باشد، اما دسترسی پذیری مدیران وب سایت و وب سرویس ها مختل می شود. برای مثال درمورد اپلیکیشن های حمل و نقل، ممکنست خود اپلیکیشن لود شود و کار کند اما احیانا نقشه اش کار نمی کند، چون داشته از API های منبع باز گوگل استفاده می کرده است.
محمدی با بیان این که تمام سرویس های آنالیتیک و هوش تجاری وب سایت های ایرانی، غیرایرانی هستند، اظهار داشت: ما هیچ سرویس هوش تجاری وب بیس ایرانی برای وب سایت هایمان نداریم. حدودا همه توسعه دهندگان وب از APIهای منبع باز خارجی یا حتی سرویس هایی که گوگل برای توسعه دهندگان عرضه کرده، استفاده می نمایند و در زمان قطع وب آنها هم مختل می شود.
او درانتها اشاره کرد: مهم ترین اتفاقی که برای ترافیک می افتد، سوژه گوگل است. همه ما وقتی می خواهیم به یک کسب وکار بازگشت نماییم، حتی در شرایطی که اسم یک وب سایت را می دانیم، اسم آنرا نمی نویسیم بلکه آنرا در گوگل سرچ می نماییم. حتی در خیلی موارد حتی اسم کسب وکار را هم نداریم، برای مثال می نویسیم خرید آنلاین بلیت و در نتایج جست وجو به ارائه دهندگان خدمات می رسیم و بنا بر این عدم دسترسی به گوگل سبب کاهش ترافیک می شود.

منبع: