اعتبار رمز دوم پویا ۱۲۰ ثانیه شد خداحافظی با فیشینگ!

خط رند ۹۱۲: یک کارشناس بانکی اعتقاد دارد که با اجرای طرح رمز دوم پویا، این امید می رود که بحث فیشینگ در نظام بانکی منتفی شود. وی همینطور از افزایش مدت زمان اعتبار این رمزها از ۶۰ ثانیه به ۱۲۰ ثانیه هم اطلاع داد.
محمد رحیم زاده عبدی در گفتگو با ایسنا، درباره طرح رمز دوم پویا با اشاره به افزایش میزان تقلب و کلاهبرداری ها از کارت های بانکی، اظهار نمود: از سال قبل قوه قضاییه اعلام نمود که طرح رمز دوم یکبار مصرف باید تا اردیبهشت سال جاری توسط بانک ها اجرایی شود.
وی ادامه داد: برخی مشتریان به روش هایی که بانک ها قرار بود نسبت به اجرای این طرح پیش بگیرند، اعتراض داشتند که مبحث اختیاری کردن رمز دوم پویا و بعد از آن استفاده از این رمز برای تراکنش های بالای ۵۰۰ هزار تومان مطرح که در نهایت همه این ها منتفی شد.
مدیر نرم فزار بانک پارسیان با اشاره به اینکه به این ترتیب، با روش های پیشنهادی بانک ها برای اجرای این طرح عملا قابل اجرا نبود، خاطرنشان کرد: بعد از این موضوعات بانک مرکزی کوشش کرد که این طرح به صورت یکسان بین همه بانک ها انجام شده و همه تراکنش ها را هم دربربگیرد که در همین راستا سامانه «هریم» که مبنای آن استفاده از پیامک است، افتتاح شد.
رحیم زاده عبدی تصریح کرد: این سامانه بگونه ای عمل می کند که مشتری بانک جهت استفاده از خدمات بدون حضور کارت که تابحال برای انجام آنها از رمز دوم ایستا استفاده می کرده، از این پس از راه دکمه ای که در درگاه پرداخت آنلاین تعبیه می شود، درخواست رمز یکبار مصرف می کند.
وی افزود: این درخواست از جانب درگاه پرداخت به بانک مرکزی و از بانک مرکزی به بانک صادرکننده کارت ارسال می شود که بانک صادرکننده هم بر همین مبنا پیامکی را حاوی رمز یکبار مصرف به شماره تلفن همراه ثبت شده مشتری ارسال می کند.
مدیر نرم افزار بانک پارسیان با تاکید بر اینکه این رمزها قابلیت یکبار مصرف را دارند، اظهار داشت: با اجرای طرح رمز دوم پویا این امید می رود که عملا بحث فیشینگ منتفی شود، چونکه دیگر حتی درگاه های پرداخت جعلی هم نمی توانند درخواست رمز دوم به بانک صادرکننده بدهند، چونکه این درگاه ها به بانک مرکزی متصل نیستند، با این وجود اگر به هر علتی رمز مشتری در زمان استفاده از آن لو برود هم اهمیتی ندارد، چونکه این رمز فقط یک مرتبه قابلیت مصرف دارد و بعد از آن باطل می شود.
رحیم زاده عبدی همینطور با اشاره به مدت زمان اعتبار رمز دوم پویا، اظهار داشت: زمان دار بودن این رمزها هم یکی دیگر از حسن های آن است که امنیت را زیاد می کند، به طوریکه هر رمز دوم پویا پس صدور توسط بانک تنها ۱۲۰ ثانیه معادل دو دقیقه فعال است و بعد از آن باطل می شود.
وی درباره افزایش مدت زمان رمزهای دوم پویا از یک به دو دقیقه نیز، خاطرنشان کرد: با عنایت به اینکه امکان دارد در نظام مخابراتی کشور تاخیرهایی در روند ارسال پیامک ایجاد شود، زمان این رمزها از یک دقیقه به دو دقیقه افزایش یافته است.
به گزارش خط رند ۹۱۲ به نقل از ایسنا، این در شرایطی است که پیش از این بانک مرکزی مدت زمان استفاده از رمزهای دوم پویا را ۶۰ ثانیه (یک دقیقه) اعلام نموده بود.