گزارش فناوری مهر؛ مهمترین ماموریت های فضایی که در ۲۰۱۹ شکست خوردند

خط رند ۹۱۲: ۲۰۱۹ مملو از عملیات های شکست خورده فضایی بود. از تلاش نافرجام رژیم صهیونیستی برای فرود لندر روی ماه گرفته تا آتش گرفتن کپسول کرو دراگون اسپیس ایکس هنگام تست زمینی.

به گزارش خط رند ۹۱۲ به نقل از اسپیس، ماموریت های فضایی عملیات های سختی هستند و گاهی اوقات طبق برنامه ریزی انجام نمی شوند. اما با نگاهی به ماموریت های گذشته می توان از اشتباهات درس گرفت تا ماموریت های آینده را بهتر انجام داد.
در سال ۲۰۱۹ میلادی نیز چند عملیات هوافضا با شکست مواجه گشتند و احتمالاً بررسی دلیلهای شکست این ماموریت ها به پژوهشگران و دانشمندان کمک می نماید تا در آینده ماموریت ها را بهتر انجام دهند.
بنابراین ماموریت های مختلف از مشکلات فرود روی ماه گرفته تا انفجار موشک همه و همه درس هایی برای مهندسان هوافضا در بر دارند.
در زیر به مهمترین شکست های فضایی در ۲۰۱۹ میلادی اشاره شده است.
سقوط لندر رژیم صهیونیستی روی ماه
قرار بود در آوریل ۲۰۱۹ میلادی رژیم صهیونیستی یک لندر به نام Beresheet را در ماه فرود بیاورد. این لندر در ۲۱ فوریه همراه یک موشک فالکون ۹ اسپیس ایکس به آسمان پرتاب شد و قرار بود اولین لندر ماه باشد که توسط بخش خصوصی ساخته شده و روی این سیاره فرود می آید. اما هنگامیکه لندر به ماه رسید، ماموریت طبق برنامه پیش نرفت.
این لندر بجای فرود ایمن در منطقه تعیین شده، روی سطح ماه سقوط کرد.

آتش گرفتن کپسول کرو دراگون و لغو مأموریت
یکی از اخبار ناامید کننده فضایی در سال قبل آتش گرفتن کپسول کرو دراگون متعلق به شرکت اسپیس ایکس طی آزمایش بود. این افنجار در ۲۰ آوریل صورت گرفت و رسانه های محلی گزارش ها و تصاویری از انبوه دود غلیظی منتشر نمودند که از محل آزمایش کپسول به هوا بلند شده بود.
سخنگوی اسپیس ایکس دراین باره اظهار داشت: اسپیس ایکس آزمایش هایی روی کپسول کرو دراگون در مقر فضایی کیپ کاناورال فلوریدا انجام می داد. تست های اولیه موفقیت آمیز بودند اما تست نهایی مبتلا به اختلال شد.
در نهایت مشخص شد نشتی یک شیر و یک قطعه معیوب دلیل آتش سوزی بوده اند.
از آن زمان اسپیس ایکس مشکل را برطرف کرده و چند آزمایش موفقیت آمیز زمینی روی سیستم لغو اضطراری ماموریت انجام داده است. کپسول کرو دراگون مقرر است در ۲۰۲۰ میلادی فضانوردان را از خاک آمریکا به ایستگاه فضایی ببرد.
شکست عملیات پرتاب موشک وگا
شرکت هوافضای فرانسوی «آریان اسپیس» در ماه جولای با مشکلات جدی دست و پنجه نرم کرد. موشک وگا این شرکت که ماهواره FalconEye۱ متعلق به امارات متحده عربی را حمل می کرد، با اختلال روبرو شد. لوس فابریت، مدیر عملیاتی شرکت «آریان اسپیس» اظهار داشت: حدود دو دقیقه بعد از پرتاب موشک اختلال بزرگی به وجود آمد که به شکست پروژه منجر گردید.
همچنین ویدئو انتشار یافته از طرف شرکت «آریان اسپیس» نشان دهنده انحراف موشک از مسیر خود بود. در ماه سپتامبر سازمان فضایی اروپا اعلام نمود موتور Z۲۳ موشک که در قسمت دوم آن قرار دارد، دلیل اصلی شکست عملیات بوده است. در گزارش سازمان فضایی اتحادیه اروپا آمده است: دلیل شکست این ماموریت اختلال در موتور Z۲۳ است.
گفته شده موشک وگا از ۲۰۱۲ تاکنون، ۱۴ عملیات موفق داشته است و این اولین باری است که پرتاب این موشک ماهواره بر سبک وزن ناموفق بوده است.

لندر هندی که ناکام ماند
هند در ۲۰۱۹ میلادی ماموریت چاندرایان -۲ را انجام داد و قصد داشت با فرستادن لندری روی سطح ماه به چهارمین کشوری تبدیل گردد که یک ابزار رباتیک به ماه می فرستد. در ۶ سپتامبر سال جاری لندر ویکرام آماده فرود روی ماه شد و سپس بطور ناگهانی ارتباط آن با زمین قطع شد.
سازمان فضایی هند دو ماه اهتمام کرد تا با لندررباتیک کوچک ارتباط برقرار کند. اما این تلاش ها بی نتیجه بود. بگفته سازمان فضایی هند اختلالی در پیشرانه های ترمز لندر سبب سقوط آن شده است.
سازمان فضایی هند در گزارشی اعلام نموده لندر ویکرام در فاصله ۵۰۰ متری محل تعیین شده برای فرود، سقوط کرده اما ۸ ابزار علمی آن هنوز کار و اطلاعات باارزش فراهم می کنند.

سقوط موشک اگزوس آئرواسپیس
عملیات پرتاب یک موشک زیرمداری(suborbital rocket) شرکت اگزوس آیرو اسپیس در ۲۶ اکتبر ۲۰۱۹ میلادی با اختلال روبرو شد. این موشک قرار بود از نیومکزیکو پرتاب شود.
این شرکت آمریکایی در حوزه هوافضا فعالیت می کند و سیستم های پرتاب چندبار مصرف را می سازد.
تحقیقات نشان داد یکی از دلیلهای شکست عملیات پرتاب موشک، دماغه آن بوده است. دماغه موشک درون آن افتاد و در نتیجه مدار حرکت آن تغییر نمود. به طوریکه کارشناسان نمی توانستند مسیر حرکت موشک را اصلاح کنند.
این شرکت اعلام نموده با وجود شکست در عملیات پرتاب موشک می خواهد در سه ماهه نخست ۲۰۲۰ و با عنایت به پیشرفت طراحی و عوامل خارجی (مانند تجدید اجازه پرتاب موشک از طرف دولت آمریکا) باردیگر موشک به مدار زمین بفرستد.

اختلال در آزمایش نمونه اولیه استارشیپ
آزمایش نمونه اولیه موشک استارشیپ به نام Mk۱ در تاسیسات بوکاچیکا این شرکت در ماه نوامبر با اختلال مواجه گردید.
موشک آزمایشی استارشیپ (متعلق به شرکت اسپیس ایکس) هنگام تست فشار با مشکلی روبه رو و قسمت بالایی آن به ارتفاع ۵۰۰ فوتی پرتاب شد. البته الون ماسک در توییتی اعلام نموده این مشکل جدی نیست و در حادثه کسی زخمی نشده است.
البته پرتاب شدن قسمت بالایی قسمت بالایی موشک موجب نشت سوخت این موشک شد. نشتی این مایع ابتدا از طرفین آغاز می شود در نهایت فشار داخلی بیش از اندازه سبب پرتاب شدن قسمت بالایی موشک به هوا می شود.
در همین راستا اسپیس ایکس اطلاعیه ای درباره این آزمایش منتشر و اعلام نموده این حادثه یک مانع جدی برای عملیات نیست. در بیانیه آمده است: هدف از این تست بررسی سیستم فشار در وضعیت حداکثری بود. بدین سبب نتایج آن کاملاً غیر منتظره بود. در این حادثه هیچ کسی مجروح نشد و البته این یک مانع جدی نیست.

بویینگ آخرین ناکام ۲۰۱۹!
در اواخر دسامبر ۲۰۱۹ کپسول استارلاینر بویینگ بطور آزمایشی و بدون سرنشین به فضا پرتاب شد تا به ایستگاه فضایی بین المللی برود. اما به سبب اختلال نرم افزاری کپسول ۳۰ دقیقه بعد از پرتاب در مدار اشتباهی قرار گرفت.
کپسول بویینگ همراه یک موشک اطلس V از مقر کیپ کاناورال به فضا پرتاب شده بود.
اختلال در زمانبندی این ماموریت سبب شد کپسول مذکور در بازه زمانی متفاوتی حرکت نماید و در نتیجه کارهای مربوط به کنترل و مصرف آن زودتر از موعد تعیین شده در پرواز آغاز شود. بنا بر این سوخت مورد نیاز کپسول برای رسیدن به ایستگاه فضایی بین المللی به اتمام رسید.
البته بویینگ، تیم کنترل پرواز توانستند ازراه دور کنترل کپسول را برعهده گیرند و آنرا در یک مدار ایمن قرار دهند. بدین سان کپسول ۲ روز بعد از پرتاب روی زمین فرود آمد.
این درحالی است که طبق قرار داد ناسا در آینده استارلاینر باید فضانوردان را از خاک آمریکا به ایستگاه فضایی بین المللی ببرد.

منبع: