با بیت کوین می توان ارزآوری کرد؟

خط رند ۹۱۲: به اعتقاد اعضای انجمن بلاک چین سازمان نظام صنفی کامپیوتری، استخراج و تولید بیت کوین سبب ارزآوری و مقابله با تحریم ها می شود و این حوزه نیاز به حمایت دولت دارد.
به گزارش خط رند ۹۱۲ به نقل از ایسنا، ارزهای دیجیتال چند سالی می شود که در ایران شناخته شده اند، اما از سال قبل ورود به عرصه تولید و استخراج این رمزارزها رواج بیش تری یافت تا جایی که وزارت نیرو تعرفه برق مورد استفاده آنرا نیز اعلام کرد اما بنظر می رسد این تعرفه چندان به مذاق فعالان این حوزه خوش نیامده است.
رییس نظام صنفی کامپیوتری کشور- درباره مشکلات فعالان حوزه استخراج رمزارز در کشور معتقد می باشد در اقتصاد دیجیتال تحولات سریع شکل می گیرد و کسب وکارها به سرعت رشد می کند، موضوع رمزارز، ریشه صنعت بلاک چین است اما در کشور به سبب دشوار بودن قوانین دولتی در تنظیم گری آی تی گرفتار مشکل هستیم.
با این نگاه درباب رمزارزها، جامعه با سردرگمی مواجه می باشد و به اعتقاد اثنی عشری، عکس العمل دولت و حکومت مسدودسازی آن بود که نیاز است بعنوان صنعت شناخته شود. تولید و استخراج رمزارز غیرقانونی نیست و یک سال طول کشید تا قوانین و مجوزها توسط وزارت صمت صادر شود و در این مدت قسمتی از تولیدکنندگان رمز ارز توقیف شدند.
بر این اساس گفته می شود درمورد رمزارزها نکاتی مطرح است که به درستی نظرات بخش خصوصی در آن دخیل نشده و باید بتوانیم تنگناها را برطرف نماییم تا به اقتصاد مقاومتی و رفع تحریم ها کمک نماید. نیاز است در حوزه ماینینگ از ظرفیت های قضایی و قانونی این مساله استفاده گردد و در این راستا تعاملاتی با وزارتخانه های ارتباطات و فناوری اطلاعات، نیرو و صمت و شورای عالی فضای مجازی داشته ایم تا مسائل را در قالب عملیاتی به نتیجه برسانیم.
بی توجهی به ارزهای دیجیتال، فرصت ها را از بین می برد
اشتباهات فردی یا جمعی در طولانی مدت اثر خودرا در اقتصاد می گذارد که نمونه بارز آن صنعت ماینینگ (استخراج ارزهای دیجیتال) است که فرصت سوزی شد، برای اینکه این صنعت ۱۰ سال وجود داشته و حجم بازار آن به ۳۰۰ هزار میلیارد رسید اما بی توجهی به آن منجر به از دست رفتن فرصت هاست.
در این باره عضو کمیسیون بلاک چین و رمزارز با بیان این که توجه نکردن به ماینینگ همین طور سبب نخبه کشی است، گفته است با گذشت ۱۰ سال هیچ توجهی به این مساله نشد. نخبگانی که با درآمد خود ماینینگ را راه اندازی کردند، با بی توجهی روبه رو شدند و به آنها اصطلاح دزد برق دادند و اعلام نمودند به سبب نداشتن قوانین نباید این کار اجرا شود. قوانین کهنه باید با فناوری روز هماهنگ شود و نیاز است مسئولان از بخش خصوصی حمایتی کنند، اما در سالی که مقام معظم رهبری سال رونق تولید اعلام کرد، تمامی کسب وکارهای ماینینگ جمع آوری شد.
پس از این که فعالیت بسیار شدیدی برای نابودی این صنعت شکل گرفت، در مصوبه هیات دولت تعرفه برق آن بسیار بالا تعیین شد، درنتیجه انجام این فعالیت برای متقاضیان بسیار دشوار است اما باید تعرفه برق به صورت شفاف باشد. تنها راه باقی مانده برای رونق صنعت ماینینگ استفاده از گاز است که بگفته امیرحسین سعیدی نایینی از آن نیز جلوگیری شده و به دنبال آن بیکاری و فساد را به همراه دارد و مطلوب است سایت بزرگی با یاد شهید سپهبد قاسم سلیمانی راه اندازی شود و تمامی ماینرها در آن آغاز به فعالیت کنند تا تولید ارز، جذب نخبگان و رفع تحریم ها اتفاق بیفتد.
هزار مجوز تولید رمزارز صادر شده است
استخراج رمزارزها باتوجه به ماهیت صنعت و محصول تولیدی آن نوع خاصی از تکنولوژی است که نتیجه آن نو شدن این صنعت است. البته وزارت نیرو نیز به دنبال حفظ امنیت شبکه است که مسئله ای حساس و حیاتیست اما به اعتقاد عضو انجمن بلاک چین ایران به هیچ وجه رمزارزها به امنیت برق ضربه نمی زنند. برای اینکه فساد سیستماتیک در وزارت نیرو، برق دزدی و انشعاب غیرمجاز امنیت شبکه را از بین می برد.
اما جای سوال وجود دارد که آیا در امتداد امنیت شبکه قانون گذاری شده است؟ وزارت نیرو میزان تعرفه کارهای ماینینگ را افزایش داده است اما آیا پول و تعرفه بیشتر امنیت شبکه برق را تامین می کند؟ و اگر این چنین نیست این که چرا تعرفه صنعت ماینینگ بسیار بالاست که نیاز به بررسی دارد.
گفته می شود صنعت ماینینگ (استخراج ارزهای دیجیتال) نیز همانند صنعت فولاد برق مصرف می کند و ماینرها در تمامی استانها بیشتر از ۱۰۰۰ مجوز تاسیس را دریافت کرده اند. اما با توجه به این تعرفه برق، انگیزه ای برای فعالیت در این عرصه وجود ندارد.
ماینینگ جزو صنعت های درآمدزاست
بر این اساس، اعضای کمیسیون بلاک چین و رمزارز سازمان نظام صنفی کامپیوتری تقاضا دارند فعالان از ۳۰ استان در این کمیسیون عضو شوند. فعالان رمزارز و ماینینگ چند سالی است که به صورت خودجوش عمل کرده اند و برای مقابله با تروریسم اقتصادی آتش به اختیار عمل کرده بودند. درحالی که این صنعت برای ارزآوری جزو صنعت های درآمدزاست.
به اعتقاد کارشناسان، اگر مدیریت بخش ثبت اسناد و ثبت سفارش خودرو در بستر بلاک چین بود، خیلی از مشکلات صورت نمی گرفت. باتوجه به ساختار شفاف، بلاک چین جلو فساد را می گیرد. همین طور می توانیم در پرداخت های همتابه همتا از رمزارزهای مختلف مثل بیت کوین استفاده نمائیم و باتوجه به امکانات، نیروی برق و آی تی که در کشور داریم، پیشرفت های خوبی حاصل می شود.
اکنون هیات دولت، رمزارز را بعنوان صنعت شناخت اما متاسفانه این صنف باتوجه به تعرفه برق از جانب وزارت نیرو نتوانسته فعالیتی انجام دهد و کسانی که به صورت خودجوش عمل می کردند، دست از فعالیت کشیدند. در صورتیکه معتقدند اگر بتوانیم باتوجه به منابع، بیت کوین تولید نماییم ارزآوری فراوانی خواهیم داشت و این نوع ارز می تواند صنعت را توسعه دهد و با تحریم ها روبرو شود. بدین سبب نیاز است که از این صنعت حمایت شود نه اینکه با تبصره های متفاوت از آن جلوگیری نمایند.

منبع: