در راستای سیاست های وزارت ارتباطات اجرایی می شود تجهیز ۵ استان کشور به بالن های مخابراتی

به گزارش خط رند ۹۱۲ رئیس پژوهشکده سامانه های حمل و نقل فضایی پژوهشگاه فضایی ایران، تجهیز هر استان به یک بالن مخابراتی را از سیاست های وزارت ارتباطات دانست و اظهار داشت: مجری این طرح این پژوهشگاه است و در فاز اول ۵ استان کشور به این بالن ها مجهز خواهند شد.
رحیم احسانی در گفت و گو با ایسنا، درباب اقدامات پژوهشگاه فضایی در زمینه طراحی و ساخت سکوهای استراتسفری، اضافه کرد: قرار گرفتن ماهواره در فضا بمنظور ارائه سرویس های متنوع آن است؛ ولی تا رسیدن به این هدف، ما راه های میانبری را در پیش گرفتیم که از آن جمله می توان به سکوهای استراتسفری اشاره نمود.
وی کاربرد این سکوها را در شرایط بحرانی دانست و تصریح کرد: در صورتیکه ماهواره ای در فضا نداشته باشیم و بخواهیم به خدمات ارتباطی همچون مخابراتی و یا تصویربرداری دسترسی داشته باشیم، یکی از راهکارهای آن سکوهای استراتسفری هستند.
احسانی با اشاره به اینکه این سکوها در دو نوع ثابت و متحرک هستند، اشاره کرد: سکوهای ثابت استراتسفری، “بالن”ها هستند که دراین زمینه ۳ نوع سامانه را آماده کردیم که قادرند محموله های ۱۵ کیلوگرمی، ۵۰ کیلو و ۳۰۰ کیلوگرمی را از زمین بلند کنند و سرویس های مخابراتی، تصویربرداری و تقویت بی سیم را عرضه کنند.
کشتی هوایی پروژه فضایی دیگر کشور
رئیس پژوهشکده سامانه های حمل و نقل فضایی پژوهشگاه فضایی ایران، سکوهای متحرک را موسوم به “کشتی هوایی” دانست و تصریح کرد: در زمینه کشتی های هوایی مطالعات اولیه آنرا انجام دادیم، ولی هنوز وارد مرحله ساخت و عملیاتی کردن و نمونه ساختن، نشدیم. به سبب منابع محدود مالی می خواهیم دراین زمینه گام به گام به جلو برویم.
تجهیز استانها به بالن
وی درباب برنامه های این پژوهشگاه در زمینه توسعه بالن ها، اظهار نمود: برمبنای سیاست های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، مقرر است هر استان مجهز به یک بالن شود که متولی اجرای این سیاست، کمیته پدافند غیر عامل وزارت ارتباطات و مجری آن، این پژوهشگاه است و هم اکنون با تعاملی که میان این کمیته، معاونت برنامه ریزی وزارت ارتباطات و پژوهشگاه فضایی ایجاد شده، مقرر است پنج بالن را ظرف مدت ۵ تا ۶ ماه آینده آماده نماییم و به این کمیته تحویل دهیم تا در پنج استان توزیع شود.
احسانی افزود: علاوه بر آن با توافقی که با شرکت زیرساخت داشتیم، مقرر است پنج بالن نیز برای این شرکت آماده نماییم.
وی از ساخت این بالن ها برای سازمان صدا و سیما آگاهی داد و اظهار داشت: این سازمان از بالن های ساخته شده بعنوان سامانه ای برای شرایط بحرانی بهره برداری خواهدنمود و در صورت بروز چالشی بوسیله بالن کارهای رسانه ای این سازمان صورت خواهد گرفت.
بگفته این محقق حوزه فضایی، این توافق در فاز مطالعاتی قرار دارد و در صورت نهایی شدن این طرح بعنوان یک پروژه تعریف می شود.
احسانی به مکانیزم عملکردی این بالن ها اشاره نمود و با اشاره به اینکه این بالن ها یک هفته مداومت پروازی دارند، اشاره کرد: از آنجایی که در بالن ها از گاز هلیوم بعنوان گاز سبک استفاده می شود و به مرور زمان نشت می کند و این امر سبب پایین آمدن بالن خواهد شد؛ بدین جهت مداومت پروازی این تجهیزات محدود است.
استفاده از نانو کاتالیست در ماهواره ناهید-۲
رئیس پژوهشکده حمل و نقل فضایی از مطالعات این پژوهشکده در زمینه نانو فناوری آگاهی داد و با تاکید بر اینکه این مطالعات با رویکرد کاربرد نانو مواد در کارهای فضایی اجرایی شده است، اضافه کرد: استفاده از نانو مواد در سپرهای حرارتی در موتورهای فضایی همچون این مطالعات است. موتورهای فضایی یک سپر حرارتی دارند که به آن “نازل” می گویند و زمانی که موتور روشن می شود، شعله از درون آن عبور می کند و بیرون می آید. چون دمای این شعله ۶۰۰ تا هزار درجه سانتی گراد (در صورت برخواستن از زمین ۳ هزار درجه سانتی گراد) است؛ بدین جهت هر آلیاژی نمی تواند در مقابل این دما مقاومت کند.
احسانی، با اشاره به اینکه در سپرهای حرارتی فضایی از الیاف شیشه و رزین استفاده می شود، اظهار نمود: ما با استفاده از نانو مواد، مقاومت این سپرها را در نمونه های آزمایشگاهی در مقابل سایش و حرارت ارتقا دادیم.
وی، تولید کاتالیست ها با فناوری نانو را از دیگر دستاوردهای این پژوهشگاه در زمینه نانو فناوری ذکر کرد و افزود: این نانو کاتالیست را که در تراسترهای دارای واکنش های شیمیایی به کار می رود، در ماهواره “ناهید- ۲” نیز مورد استفاده قرار دادیم.
رئیس پژوهشکده سامانه های حمل و نقل فضایی با اشاره به اینکه از سرریز دانشی این مطالعات در سایر حوزه ها نیز استفاده شده است، توضیح داد: از نانو ذرات تولید شده بعنوان پوشش دهی ظروف یکبار مصرف بمنظور افزایش زمان ماندگاری محصولات لبنی استفاده کردیم. از این طرح در فاز آزمایشگاهی به دستاوردهای خوبی رسیدیم و در حال مذاکره با یکی از شرکت های تولیدکننده لبنیات هستیم که در صورت نهایی شدن از این نانو پوشش ها برای افزایش ماندگاری لبنیات استفاده می شود.

منبع: