کسب وکارهایی که با دورکاری به نتیجه می رسند

به گزارش خط رند ۹۱۲ در شرایطی که ویروس کرونا به ایران هم رسیده و یکی از عوامل جلوگیری از آن، حضور کمتر در مکان های عمومی عنوان شده است، شرکت هایی که پیشتر فرهنگ دورکاری را برای کارکنان خود جا انداخته اند، با برخورداری از ابزارهای فناوری، راحت تر می توانند از این امکان برای ادامه فعالیت خود استفاده کنند، درحالی که کسب وکارهای سنتی مسیر دشوارتری در پیش دارند.
به گزارش خط رند ۹۱۲ به نقل از ایسنا، باآنکه تنها یک هفته از زمانی که اولین خبر رسمی مبتلا شدن به ویروس کرونا در کشور انتشار یافت، می گذرد، اما کرونای جدید با نام کووید ۱۹ در همین مدت تأثیر زیادی داشته است؛ از افرادی که در خیابان ها با ماسک و دستکش رفت وآمد می کنند تا تعطیلی خیلی از مراکز آموزشی و حتی بسته شدن مرزهایمان از جانب کشورهای همسایه و لغو خیلی از پروازها.
اطلاعات کم و بیشتر از ویروس کرونا می گوید حضور در مکان های عمومی از بیشترین احتمالات مبتلا شدن به این ویروس می باشد، چونکه کرونا باآنکه طبق آمار در مقایسه با خیلی از بیماری های خانواده خود احتمال مرگ کمتری دارد، اما مبتلا شدن به آن به آسانی قرار گرفتن در معرض عطسه ها و سرفه های یک مبتلا و دست دادن با وی است.
اما یکی از مواردی که این روزها برای کاهش هرچه بیشتر رفتن به مکان های عمومی مورد توجه قرار گرفته، استفاده از دورکاری در محیط های اداری است. دورکاری یا انجام وظایف کاری در منزل، یکی از طریق هایی است که می تواند از حضور افراد مبتلا و احتمال انتقال این ویروس توسط آنها بکاهد و همینطور کسانی که در معرض انتقال هستند را در مقابل این ویروس حفظ کند.
نگرانی از همه گیری این ویروس، سبب شده دولت ژاپن از شرکت ها بخواهد تا امکان کار کردن کارمندان خود از منزل را فراهم نمایند. باآنکه همین حالا هم خیلی از مراکز آموزش از مدارس و دانشگاه ها در شهرهایی که مبتلایان به کرونا تایید شدند، تعطیل شده است، اما خیلی از رفت وآمدها در شهر مربوط به ادارات است و در ایران که آمار رسمی مبتلایان به کرونا افزایش یافته، همچنان خیلی از ادارات و شرکت ها فعالیت عادی خویش را دارند.
اما در دورکاری، کارکنان می توانند وظایفی که به آنها محول شده را بدون حضور فیزیکی در محل کار و سازمان خود و با رعایت ضوابط انجام دهند. البته این امکان برای تمامی مشاغل وجود ندارد ولی در شرایطی که در تراکم جمعیت احتمال شیوع این ویروس بیش تر است، همین که برای دوره ای کوتاه هم کارمندان بتوانند به صورت حداقلی در محل کار خود حاضر شده و تراکم جمعیت را کاهش دهند، می تواند در ممانعت از گسترش کرونا موثر باشد.
علیرغم این درحال حاضر در خیلی از شرکت های اینترنتی یا اپراتورها اعلام شده که وظایف کارمندان خویش را به صورت دورکاری به آنها محول کردند. هرچند شرکت های فناوری در راه تبدیل شدن فرآیند کاری شان به یک فرآیند دورکاری دستشان بازتر است و می توانند با استفاده از زیرساخت هایی که دارند و استفاده از ماهیت فناوری، راحت تر به این کار اقدام نمایند، اما شرکت ها و ادارات سنتی برای مقابله با این چالش کار سخت تری دارند.
البته که در همین شرکت ها هم مشکلاتی برای فراهم کردن امکان دورکاری برای کارکنان وجود دارد، چونکه فرهنگ دورکاری چندان در کشور جا نیفتاده است. در این حوزه عطا خلیقی – کارشناس حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات – در پاسخ به این که چرا هنوز امکان دورکاری در خیلی از شرکت ها فراهم نشده است، اظهار داشت: ما آمادگی فرهنگی برای این کار را نداریم و این یک مبحث جدید در کشور ماست. البته بعضی از شرکت ها قبلا آزمایش کردند و به نتیجه رسیدند و بنا به نوع مدیریتشان برای تحویل کارها، مبادرت به دورکاری کردند.
وی با بیان این که شرکت هایی که از ابزارهای فناوری اطلاعات استفاده می نمایند، می توانند به دورکاری اقدام نمایند، اضافه کرد: بنابراین این کار برای استارت آپ ها که از این ابزار استفاده می نمایند و قبلا تجربه اش را داشتند، راحت تر است، هرچند این شرکت ها هم بخش های مختلفی دارند، برای مثال بخش های محتوایی یا فنی می توانند مبادرت به دورکاری کنند، اما این کار شاید برای برخی از بخش ها همچون کسانی که احتیاج به ارتباط B۲B (مدل ارتباط با مشتری) دارند، دشوار باشد، چونکه در این کسب وکارها ارتباط چهره به چهره لازم است.
این کارشناس فناوری اطلاعات همینطور تصریح کرد: شرکت هایی که پیش از این امکان دورکاری را برای کارکنانشان فراهم نموده و تجربه اش را داشته باشند، می توانند از این امکان استفاده کنند. درنهایت و از آنجاکه بسیاری از شرکت ها هم آغاز به دورکاری کردند، اگر این تجربیات به صورت دارایی در شرکت ها مورد استفاده قرار گیرد، می تواند در آینده سودمند باشد.