روش های برخورد با تبلیغات پیامکی در سال ۹۸، آخرین حربه ها برای مقابله با پیامک های مزاحم

به گزارش خط رند ۹۱۲ پیامک های مزاحم باآنکه ریشه ای طولانی دارد و حتی برای مدتی امان کاربران را بریده بود، اما روش هایی همچون مسدود کردن سیمکارت های شخصی مزاحم و اقدامات یک سال گذشته مانند منع ارسال پیامک انبوه توسط اپراتورها، تا حد زیادی ارسال آنها را کاهش داده است.
به گزارش خط رند ۹۱۲ به نقل از ایسنا، موج پیامک های تبلیغاتی که زمانی گاه و بیگاه برای مشترکان ارسال می شد، با آگاهی آنها از نحوه غیرفعال کردن این پیامک ها فروکش کرد. البته بعد از آن کسب وکارها راهی را پیدا کردند که همچنان به ارسال پیامک های تبلیغاتی ادامه دادند و این راه استفاده از سرشماره های شخصی بود. زمانی که برای مشترک پیامکی با شماره شخصی ارسال می شد اما وقتی پیامک مورد نظر را باز می کرد، با متنی تبلیغاتی مواجه می شد.
باآنکه بعضی از کاربران نسبت به این پیامک ها و مزاحمتی که ممکن بود در هر ساعتی از شبانه روز برایشان پیش آید، بی تفاوت بودند اما برخی که این پیامک ها امانشان را بریده بود به مراجع مختلفی شکایت کردند تا سرانجام مسئولان تصمیم به ساماندهی این مورد گرفتند و راه هایی برای عدم دریافت پیامک های تبلیغاتی عنوان شد همچون شماره گیری کدهای دستوری و تماس به مراکز اطلاع رسانی. علیرغم این هنوز راهی برای لغو پیامک هایی که از شماره های شخصی ارسال می شدند وجود نداشت.
بنابراین درحالی که دریافت پیامک های تبلیغاتی به یکی از ناخوشایندترین عادت های کابران گوشیهای همراه تبدیل گشته بود، زمانی که محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هم از دریافت این پیامک ها به ستوه آمد، سامانه ای برای دریافت گزارش های آنلاین شکایات مزاحمت های ناشی از پیامک های تبلیغاتی که با شماره های شخصی ارسال می شدند، رونمایی گردید که از اواسط سال ۹۶ آغاز به کار کرد.
هرچند این سامانه نتوانست آن طور که باید جلوی پیامک های تبلیغاتی را بگیرد و وزیر ارتباطات درباره کارآمدی سامانه ۱۹۵ گفت: با تبلیغاتی مزاحمی که مردم گزارش می دهند، برخورد شده و آنها را مسدود کردیم ولی آنها باردیگر مثل قارچ رشد کرده اند. ازاین رو نظارت ها را بالا بردیم اگر الان به این نتیجه برسیم که اپراتورها شماره ها را در اختیار قرار می دهند، حتما با آنها برخورد می کنم.
روند کج دار و مریز برخورد با پیامک های تبلیغاتی در یکی دو سال گذشته ادامه داشت و از سویی کسب وکارها بودند که یکی از بهترین روش های تبلیغاتی خویش را ارسال پیامک می دانستند که دردسرهای تبلیغات تلویزیون و هزینه بیلبوردهای شهری را نداشت و از سوی دیگر مردمی که از دریافت این پیامک ها همچنان شاکی بودند و مسئولان حوزه ارتباطات هم در این مدت روش های متفاوتی را برای پیشگیری از مزاحمت های پیامکی در پیش گرفتند.
یکی از این روش ها که از آغاز سال ۹۸ در پیش گرفته شد، ممنوعیت ارسال پیامک های انبوه توسط اپراتورها بود که به واسطه مصوبه شورایعالی فضای مجازی صورت گرفته و به دنبال آن، سقف مجاز برای ارسال پیامک در شبانه روز ۵۰۰ پیامک تعیین شد. همینطور یکی دیگر از اقداماتی که انجام شد این بود که اپراتورها موظف شدند با گنجاندن بندی در قرارداد مشترکان، این اجازه را از آنها بگیرند که اگر با سیم کارتی تخلف کردند و پیامک تبلیغاتی مزاحم فرستادند، امکان ارسال پیامک از تمامی سیمکارت های آنها متوقف شود.
درنهایت پیامک های تبلیغاتی هنوز هم ارسال می شوند و جلوگیری کامل از ارسال آنها شاید کاری ناممکن باشد، اما بطور قطع اگر تا یکی دو سال قبل روزانه از چندین شماره ناشناس پیامکی دریافت می کردید که جز مزاحمت برای شما عایدی نداشت و همان زمان آنرا حذف می کردید، حالا دریافت این پیامک ها بسیار کاهش یافته و اقداماتی همچون منع ارسال پیامک انبوه و مسدود کردن تمامی سیمکارت های ارسال کنندگان متخلف، در کاهش این پیامک های مزاحم تأثیر به سزایی داشته است.