ضرورت احیای کسب وکارهای صنف موبایل بعد از کرونا

خط رند ۹۱۲: بااینکه صنف تلفن همراه هم مانند خیلی از کسب وکارهای دیگر تحت تاثیر بحران ویروس کرونا قرار گرفته اما بگفته نایب رئیس انجمن واردکنندگان موبایل، با حمایت دولت در حوزه مالیات و تامین اجتماعی و همین طور هزینه های گمرک، تعداد بسیار زیاد بنکداران و کسب وکارهای فعال در صنف موبایل و تجهیزات جانبی از این بحران مصون خواهند ماند.
به گزارش خط رند ۹۱۲ به نقل از ایسنا، با بیان شیوع بیماری ناشی از ویروس کرونا در ابتدای اسفند سال گذشته، چرخ کسب وکارها در حوزه ها و صنایع مختلف کند و کندتر شد تا اینکه در ایام پایانی سال از حرکت ایستاد، برای اینکه خیلی از فعالان صنف تلفن همراه در سطح عرضه باتوجه به پروتکل های قرنطینه ناچار به تعطیلی مغازه های خود شدند. از سویی واردکنندگان تلفن همراه توان خودرا معطوف به کمکرسانی جهت تامین کالاهای مورد نیاز بهداشتی و درمانی کردند.
همین طور در صورتیکه طبق تجربه سال های گذشته معمولا در ماه پایانی و روزهای آخر سال با رشد فروش گوشی مواجه بودیم، سال ۹۸ رویه تغییر کرده و بازار رونق خودرا از دست داد، این مساله از یک طرف ناشی از تعطیلی خیلی از فروشگاه هاست که این روزها به سبب جلوگیری از شیوع ویروس کرونا تصمیم به این کار گرفته اند و از جانب دیگر بازار هم با کاهش شدید تقاضا مواجه می باشد و بنظر می رسد گوشی که در اولویت خرید مردم در شرایط بحرانی نیست، فعلا از سبد خرید خارج شده است.
البته بگفته رضا دیهیمی -نایب رئیس انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی- بسته بودن کانال های واردات از دبی و عراق نیز یکی دیگر از علل از حرکت افتادن صنف موبایل است. هرچند رکود بازار موبایل صرفا مختص ایران نیست. طبق گزارشات ارائه شده فروش جهانی گوشیهای هوشمند در فوریه ۲۰۲۰ نسبت به زمان مشابه در سال قبل تحت تاثیر شیوع گسترده ویروس کرونا ۳۸ درصد کاهش پیدا کرده است.
دیهیمی با اشاره به مشکلاتی که شیوع ویروس کرونا برای کسب وکارهای خرد و کلان ایجاد کرده، به ایسنا اظهار داشت: هم اکنون که کشور با این بحران روبه رو شده، دغدغه همه ما عبور از این شرایط است و باید تلاش نماییم تا هرچه سریعتر شرایط را به حالت عادی برگردانیم. اما نباید از این مساله هم غافل شویم که در این دوران خیلی از کسب وکارها لطمه دیده اند و باید از الان چاره ای برای حل مشکل آنها در پساکرونا اندیشید.
وی با اعلان اینکه برای یک مدت کوتاه چندهفته ای نیاز به همکاری و حمایت دولت وجود دارد، اضافه کرد: بیشتر این شرکت ها وام های بانکی دریافت کرده اند و باتوجه به تعطیلی بازار، فروشی هم نداشته اند. در این بازه زمانی اگر پشتیبانی از سوی بانک ها و نهادهای دولتی وجود داشته باشد، به سلامت از بحران عبور خواهیم کرد. بعنوان مثال بانک ها می توانند با تعامل با واردکنندگان و فروشندگان بازپرداخت وام ها را مدتی به تعویق بیندازند. درمورد مالیات بر اجناسی که قرار نیست در این بازه به دست مشتری یا حتی خود فروشنده برسند، می توان حمایت هایی را انتظار داشت و همین قبیل حمایت ها درمورد خدمات بعد از فروش هم می تواند وجود داشته باشد.
نایب رئیس انجمن واردکنندگان موبایل درباره مشکلات بخش خدمات بعد از فروش موبایل اظهار داشت: موبایل یکی از کالاهای مهم در بحث انتقال آلودگی شمرده می شود. گفته شده آلودگی موبایل به ویروس تا هشت روز ماندگاری دارد و به همین خاطر تبادل موبایل نیازمند توجه بیشتری هم از طرف فروشنده و مشتری و هم بخش خدمات بعد از فروش است.
دیهیمی افزود: هم اکنون بعضی شرکت های خدمات بعد از فروش تنها به صورت آنلاین فعالیت می نمایند و کالاهای معیوب یا نیازمند بررسی با مراجعه حضوری پذیرش نمی شوند. در این روش مشتری کالا را با پیک به شرکت ارسال می کند و برای رساندن کالا به دست مشتری هم چنین تهمیداتی در نظر گرفته شده است. همین موضوع روند کار را پیچیده تر کرده و طبیعتا پاسخگوی همه نیازهای مشتریان در بحث خدمات بعد از فروش نیست.
وی با ابراز امیدواری برای خروج از وضعیت بحرانی با همکاری مردم و رعایت نکات بهداشتی در سریع ترین زمان ممکن، اظهار نمود: مشتریان، فروشندگان، بخش خدمات بعد از فروش و همه کسانی که از نزدیک با تلفن همراه سروکار دارند، می توانند با کمک آموزش هایی که در رسانه ها وجود دارد، با مواد ضدعفونی کننده و پدهای الکلی موبایل را ضدعفونی کرده و زنجیره انتقال را قطع کنند.
نایب رئیس انجمن واردکنندگان موبایل با اشاره به کمک تمام دستگاه ها و سازمان ها با بخش خصوصی و پشتیبانی از کسب وکارها و آسان سازی شرایط آنها اظهار داشت: می توان از تامین اجتماعی انتظار داشت که هزینه بیمه کارکنان برای کارفرما را در این مدت دریافت نکند. هزینه های گمرک و مالیات بر ارزش افزوده به همین ترتیب می تواند مشمول حمایت شود. همه این حمایت ها در نهایت به اقتصاد کشور کمک خواهدنمود و مانع از دلسردی فعالان و متضرر شدن آنها می شود. بدون شک چرخه اقتصاد بر ابعاد گسترده ای اثرگذار می باشد و هرگاه جلوی لطمه دیدن یک بخش را بگیریم، به کل سیستم کمک کرده ایم.
دیهیمی به پیگیری ها و کوشش های انجمن جهت فراهم کردن شرایط حمایتی از فعالین این حوزه اشاره و بیان کرد: انجمن تا این لحظه با وزارت صنعت معدن و تجارت و همین طور اتاق بازرگانی نامه نگاری هایی صورت داده و از طرف دیگر ما تلاش می نماییم صدای صنف را از روش های مختلف به مسئولان برسانیم. پیگیری های انجمن در سال جدید با جدیت ادامه خواهد داشت و هدف این است که دست کم در این صنف دامنه مشکلات در ماه های آینده محدود شود.
او در آخر اشاره کرد: با حمایت دولت در حوزه مالیات و تامین اجتماعی و همین طور هزینه های گمرک، تعداد بسیار زیاد بنکداران و کسب وکارهای فعال در صنف موبایل و تجهیزات جانبی از این بحران مصون خواهند ماند. همین طور امیدواریم هم وطنان با رعایت موارد بهداشتی و سفارش ها سلامت خودرا حفظ کنند و با همکاری یکدیگر بر این بحران فائق آییم.

منبع: