از سوی محققان دانشگاه انجام شد؛ ساخت محفظه ایزوله حمل بیماران عفونی در دانشگاه آزاد مشهد

خط رند ۹۱۲: محفظه ایزوله حمل بیماران عفونی دارای اپیدمی همچون کرونا توسط گروه مهندسی پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد طراحی و ساخته شد.

به گزارش خط رند ۹۱۲ به نقل از دانشگاه آزاد اسلامی، محفظه ایزوله قابل حمل بیمار که بمنظور ایزوله کردن بیماران عفونی دارای اپیدمی (همچون کرونا)، افراد در معرض حملات شیمیایی و سایر حملات بیولوژیک و… مورد استفاده قرار می گیرد، توسط یک تیم تحقیقاتی گروه مهندسی پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد طراحی و ساخته شد.
تیم تحقیقاتی گروه مهندسی پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد که اعضای آن متشکل از دکتر تهامی بعنوان مجری طرح، دکتر محمدمهدی خلیل زاده مشاور فنی طرح، مهدی شجیعی طراح بخش الکترونیک محفظه، قوامی طراحی صنعتی، رئفتی طراح مکانیک و آریانپور بعنوان مشاور هستند، موفق به طراحی و ساخت محفظه ایزوله قابل حمل بیمار بمنظور ایزوله کردن بیماران عفونی دارای اپیدمی شدند.
این وسیله می تواند با ایزوله کردن کامل بیمار، از پخش و پراکندگی عامل ویروسی، میکروبی و شیمیایی در حین انتقال بیمار به آمبولانس و همین طور جابجایی بیمار در بخشهای مختلف بیمارستان به میزان قابل توجهی جلوگیری کرده و از این طریق از آلوده شدن کادر درمان، پزشکان و پرستاران به بیماری جلوگیری کند.
تهامی مجری طرح درباره این وسیله توضیحاتی داد و اظهار داشت: این محفظه باتوجه به اعلام نیاز فوری و بنا به شرایط اضطراری کشور در ارتباط با بحث کرونا طی ۱۵ روز تلاش شبانه روزی تیم تحقیقاتی دانشگاه طراحی و ساخته شد.
وی افزود: تمامی امکانات استفاده شده در آن برمبنای استانداردهای به کار رفته در نمونه های مشابه چینی و آمریکایی و باتوجه به محدودیتهای زیاد موجود در حوزه قطعات الکتریکی و مکانیکی در ایران، طراحی و ساخته شده است و به لحاظ قیمت در حدود یک دهم نمونه های خارجی و نصف نمونه مشابه داخلی ( با امکانات کمتر) آن است.
مدیر گروه مهندسی پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد اشاره کرد: این دستگاه مورد تایید معاونت علوم پزشکی دانشگاه آزاد مشهد و مدیر گروه عفونی دانشگاه علوم پزشکی مشهد قرار گرفته است و در صورت حمایت و تامین اعتبار لازم از طرف دانشگاه علوم پزشکی، ستاد مبارزه با کرونا و دانشگاه آزاد اسلامی و همین طور وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح می تواند به تعداد لازم و به سرعت تولید و در دسترس بیمارستان ها و مراکز درمانی قرار گیرد.
تهامی اضافه کرد: گروه مهندسی پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد بعنوان قطب مهندسی پزشکی شرق کشور دارای ظرفیت ها و توانمندی های بسیار قوی علمی، فنی و تحقیقاتی است و می تواند بازوی توانمند وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در حوزه طراحی و تولید تجهیزات پزشکی کشور باشد.
پیش از این نیز دانشگاه آزاد اسلامی مشهد در امتداد حل موضوع اجتماعی بیماری کرونا و کاهش دغدغه افراد جامعه و کادر درمان؛ دستگاه تصویربرداری حرارتی مادون قرمز جهت غربالگری حرارتی و شناسایی افراد مبتلا به تب را در محل فرودگاه بین المللی مشهد مستقر کرد و ماسک پارچه ای آنتی باکتریال که توسط گروه طراحی لباس طراحی شده را تولید می کند.

منبع: