چطور مصرف دیتای گوشی را کاهش دهیم؟

به گزارش خط رند ۹۱۲ برخی ابزارهای داخلی در گوشیهای هوشمند به شما کمک می نماید از اینترنت خود به درستی استفاده کنید و با کاهش مصرف، مانع از هزینه های ماهانه اضافی شود که برای مصرف گوشی همراهتان پیشبینی کرده اید.
به گزارش خط رند ۹۱۲ به نقل از ایسنا، این روزها شاید بیشترین اوقات خویش را با گوشیهای همراه می گذرانیم و البته هر اندازه که اینترنت گسترش یافته، استفاده از آن هم رو به افزایش است. همچنان که به استفاده از برنامه ها، بازی ها و رفتن به وبسایت ها می پردازیم، مصرف دیتای اینترنت گوشی هم افزایش می یابد و البته این مورد چیزی نیست که مطابق میل ما باشد.
امکان دارد تصور کنید آن اندازه ای که به نظر می آید از اینترنت استفاده نکرده اید. این در شرایطی است که اگر توجه زیادی به نحوه استفاده از گوشی خود و مدت زمانی که اوقات خویش را به آن اختصاص می دهید، نداشته باشید، دیتای اینترنت شما می تواند سریع تر از آنچه که انتظار دارید، تمام شود. بنابراین ابزارهای داخلی در گوشیهای هوشمند وجود دارد که به شما کمک می نماید از داده های خود به درستی استفاده کنید و مانع از هزینه های ماهانه اضافی شود که برای مصرف گوشی همراهتان پیشبینی کرده اید. وبسایت اندرویدسنترال به بررسی این راهکارها و چگونگی استفاده از آنها پرداخته است.
دو خصوصیت اصلی وجود دارد که در این گزارش به آن پرداخته شده است. نخستین ویژگی، قابلیتی است که در گوشیهای اندرویدی وجود دارد و «محافظت از داده ها (Data Saver)» نامیده می شود. این توانایی نخستین بار در سال ۲۰۱۷ و همزمان با معرفی اندروید ۷ نوقا به گوشیهای اندرویدی آمد و این بدان معناست که اگر گوشی شما از انواع جدید گوشیهای هوشمند باشد، حتما از این توانایی برخوردار می باشد. جهت استفاده از این توانایی ابتدا وارد بخش تنظیمات (Settings) گوشی خود شوید و سپس گزینه شبکه و اینترنت (Network & internet) را برگزیده و روی گزینه Data Saver ضربه بزنید و درنهایت این گزینه را فعال کنید.
در صفحه Data Saver نحوه عملکرد این خصوصیت توضیح داده شده و آن بدین صورت است که برای کمک به کاهش استفاده از داده ها، محافظت از داده ها از ارسال یا دریافت داده ها در پس زمینه بعضی از اپلیکیشن ها جلوگیری می کند. با فعال کردن این توانایی، باآنکه اپلیکیشنی که هم اکنون از آن استفاده می کنید هنوز هم می تواند به داده ها دسترسی داشته باشد، اما میزان استفاده آن کاسته می شود. این بدان معناست که برای مثال اگر فایل تصویری یا ویدیویی در اپلیکیشنی ارسال شده باشد، تا زمانی که روی آن ضربه نزنید، به صورت خودکار دانلود نمی گردد.
ایده اصلی خصوصیت محافظت از داده ها این است که بدون کاهش کیفیت تجربه کاربری، به شما در کم کردن استفاده از داده های تلفن همراه کمک نماید و به صورت کلی روش خوبی به حساب می آید. بعد از فعال شدن این ویژگی، می توانید روی گزینه داده های بدون محدودیت (Unrestricted data) ضربه بزنید و انتخاب کنید که می خواهید کدام یک از برنامه ها را از خصوصیت محافطت از داده ها خارج کنید.
برای مثال اگر اپلیکیشن فیت بیت را دارد، می توانید آنرا در لیست داده های بدون محدودیت قرار دهید تا مطمئن شوید که در طول روز می تواند بدون هیچ مشکلی با ردیاب یا ساعت هوشمند شما همگام شود. البته بهتر است تعداد کمی از اپلیکیشن ها را در این لیست داده های بدون محدودیت قرار دهید، چونکه هرچه برنامه های بیشتری به این لیست اضافه کنید، صرفه جویی در داده کمتر موثر خواهد بود.

تنظیم اخطار محدودیت داده
استفاده از قابلیت محافظت از داده ها بهترین ابزار برای کاهش داده ها هنگام استفاده از گوشی همراه می باشد، اما اگر می خواهید تصویر بهتری از میزان داده ای که استفاده می کنید داشته باشید، روش دیگری هم وجود دارد که می توانید در کنار محافظت از داده ها از آن استفاده کنید. برای این کار ابتدا تنظیمات گوشی خویش را باز کنید. سپس گزینه شبکه و اینترنت (Network & internet) و بعد از آن شبکه گوشی (Mobile network) را انتخاب کنید و وارد بخش اخطار و محدودیت داده (Data warning & limit) شوید. در این بخش گزینه تنظیم اخطار داده (Set data warning) و تنظیم محدودیت داده (Set data limit) را برگزیده و آنها را فعال کنید.
شما می توانید میزان اخطار و محدودیت داده را به هر عددی که دوست دارید تغییر دهید؛ این کار به شما این امکان را می دهد که آنرا بر مبنای میزان داده ای که ماهانه دریافت می کنید تغییر دهید. برای مثال اگر هر ماه ۱۰ گیگابایت داده دریافت می کنید، می توانید اخطار داده را روی هشت گیگابایت و محدودیت داده را روی ۱۰ گیگابایت قرار دهید. بعد از رسیدن به محدودیتی که تعیین کرده اید، داده تلفن همراه شما خاموش خواهد شد، تا زمانی که به صورت مجدد تنظیم شود.
همینطور با انتخاب چرخه استفاده از داده های اپلیکیشن (App data usage cycle)، می توانید انتخاب کنید که تنظیم مجدد استفاده از داده ها در چه روزی صورت گیرد و این کار به شما این امکان را می دهد که چرخه را متناسب با صورت حساب ماهانه گوشی خود تنظیم کنید. در نهایت، باید به خاطر داشته باشید که داده های تلفن شما امکان دارد ۱۰۰ درصد با اپراتورها مطابقت نداشته باشد، چونکه اخطار داده و محدودیت داده ها توسط دستگاه شما اندازه گیری می شود و این مورد امکان دارد در اپراتورها متفاوت، متفاوت باشد، باآنکه در غالب موارد این آمار با هم مطابقت دارد و اگر هم اختلافات ناچیزی بین این دو مشاهده کردید، نگران نباشید.