در گزارش خط رند ۹۱۲ اعلام شد؛ ۱۰ واکسن وارداتی تولید می شود

به گزارش خط رند ۹۱۲ دبیر ستاد توسعه زیست فناوری از انعقاد قرارداد با شرکت های دانش بنیان برای تولید واکسن های مورد نیاز کشور اطلاع داد و اظهار داشت: این قراردادها یک ساله هستند و در این مدت زمانی به تولید می رسند.

دکتر مصطفی قانعی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار نمود: در ابتدای سال جاری ۱۰ قرارداد توسعه دانش فنی و تولید واکسن در مقیاس نیمه صنعتی و صنعتی توسط شرکت های دانش بنیان منعقد شده که انجام این قراردادها تا یکسال آتی خواهد بود.
وی با اشاره به اینکه این واکسن ها در حوزه دام، طیور، آبزیان هستند، بیان نمود: در حوزه بیماری های دام تولید ۲ واکسن، در حوزه بیماری های طیور ۴ واکسن و در حوزه آبزیان ۴ واکسن به عهده شرکت های دانش بنیان است که در این راستا قراردادهایی یک ساله منعقد شده است.
تولید ۲ واکسن در حوزه دام
دبیر ستاد توسعه زیست فناوری با اشاره به واکسن های بخش دام اظهار داشت: واکسن های «اکتیمای مسری» و «بروسلوز» جزء واکسن هایی هستند که مقرر است توسط شرکت های دانش بنیان طی یک سال آتی به تولید برسد. با عنایت به وارداتی بودن صد در صدی واکسن «اکتیما» در حوزه دام، می توان انتظار داشت که کشور در این حوزه برای بار نخست به تولید داخل برسد. از طرفی واکسن «بروسلوز» هم در کنار واکسن تولیدی موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی می تواند کشور را از واردات آن بی نیاز کند.
تولید ۴ واکسن در بخش طیور
قانعی با اشاره به واکسن های طیور اظهار داشت: همینطور قراردادهایی در فروردین و اردیبهشت ماه با شرکت های دانش بنیان برای تولید ۴ واکسن در حوزه طیور منعقد شده است.
دبیر ستاد توسعه زیست فناوری عنوان کرد: واکسن «مارک»، واکسن سه گانه (نیوکاسل، برونشیت و سندرم افت تخم مرغ)، واکسن سه گانه (آنفولانزا، گامبورو، نیوکاسل) و واکسن «کوریزا» همچون واکسن هایی هستند که مقرر است طی یک سال آینده به تولید رسیده و در مواردی ظرفیت تولید موجود ارتقا یابد.
وی اضافه کرد: واکسن مارک و کوریزا کاملاً وارداتی هستند اما واکسن های سه گانه تولید داخل دارند و علاوه بر آن واردات هم صورت می گیرد که هدف ارتقای میزان تولید داخل در این موارد و محدود کردن واردات است.
انعقاد قرارداد تولید ۴ واکسن در حوزه آبزیان
وی در مورد واکسن های آبزیان اظهار داشت: «استرپتو کوکوزیس / لاکتو کوکوزیس»، «یرسینیوز»، «آئروموناس» و «واکسن خونریزی دهنده ویروسی» همچون واکسن هایی هستند که مقرر است در بخش آبزیان به تولید برسد.
وی با اشاره به اینکه استفاده از واکسن های آبزیان تابحال در کشور به صورت محدود بوده و بیشتر از آنتی بیوتیک ها استفاده می شده تصریح کرد: واکسن های آبزیان با تایید سازمان شیلات و دامپزشکی به تولید خواهند رسید. تولید واکسن در بخش آبزیان می تواند جایگزینی بسیار مناسب برای آنتی بیوتیک ها باشد.
انعقاد قرارداد در حوزه تحقیق، توسعه دانش فنی و تولید واکسن در حوزه کرونا
رئیس کمیته علمی مقابله با کرونا تصریح کرد: در ارتباط با واکسن کرونا هم دو قرارداد منعقد شده است؛ این واکسن ها برپایهmRNA و بیان پروتئین های سطحی ویروس هستند که با رویکرد محققان در سطح جهان هم مطابقت دارند.
وی با اشاره به اینکه پروپوزال های پژوهشی گوناگونی به ستاد توسعه زیست فناوری ارسال شده، بیان نمود: این پروژه ها در حوزه تحقیق و توسعه دانش فنی واکسن کرونا هستند و در صورت نتیجه مثبت مورد حمایت قرار خواهند گرفت.
تولید واکسن ها بر مبنای نیازسنجی
قانعی با تاکید بر اینکه تولید واکسن هایی که قرارداد آنها با شرکت های دانش بنیان منعقد شده است بر مبنای نیازسنجی از سازمان دامپزشکی کشور بوده و جزء اولویت های واکسن به حساب می آید، بیان نمود: این مورد با توانایی شرکتهای دانش بنیان مطابقت داده شده است.