نانوپوششی با خواص ضدویروس تولید شد

خط رند ۹۱۲: پژوهشگران موفق به تولید نانوپوششی حاوی آلیاژ اکسید مس شدند که دارای خواص ضد ویروس می باشد.

به گزارش خط رند ۹۱۲ به نقل از ستاد توسعه فناوری نانو، یک شرکت، نانوپوششی حاوی آلیاژ اکسید مس ساخته که دارای خواص ضدویروس است. آزمایش ها نشان داده است که این نانوپوشش قادر به از بین بردن ویروس کرونا نیز بوده و چند آزمایشگاه مستقل در حال بررسی این نانوپوشش هستند.
نانومواد مختلفی وجود دارند که دارای خواص ضدباکتری و ضدویروس هستند؛ یکی از این موادی که توسط شرکت نانوویو (Nanoveu) تولید شده نوعی پوشش موسوم به Nanoshield است که می توان از آن برای سطح نمایشگرهای لمسی در تلفن ها و تبلت ها استفاده نمود.
سطح ضدویروس در دنیای مدرن خصوصاً با شیوع ویروس کرونا اهمیت زیادی پیدا کرده است. در صورتیکه بیشتر روش های مقابله با ویروس روی شستن دست ها تکیه دارند، اما در دنیایی که ما زمان زیادی را صرف استفاده از دستگاه های همراه می نماییم، ویروس ها و باکتری ها فرصت مناسبی برای انتقال بوسیله نمایشگرها دارند.
توسعه روکش های ضدویروس مانع از تجمع ویروس و باکتری در سطح شده و بعنوان یک افزودنی عالی در صنعت الکترونیک شمرده می شود.
این شرکت پوشش ضدویروسی با بهره گیری از نانوذرات مس ساخته است که می تواند به صورت غیرتهاجمی از کاربر محافظت کند. مدت هاست که خواص ضدویروسی عالی مس شناخته شده است و از دهه ۱۹۰۰، از مس برای محافظت در مقابل میکروب ها استفاده می شود.
در سطوح نمایشگرها باید از ذرات بسیار کوچک مس استفاده کرد؛ از ین جهت، پژوهشگران نانوذرات مس را برای این کار تولید کردند. نانوذرات مس به سبب مساحت سطحی بالاتر نسبت به مس توده ای، فعالیت بیشتری داشته و عملکرد ضدمیکروبی بالاتری نیز دارند.
مس، خواه به صورت توده ای خواه نانوساختار، تمایل به کدر شدن دارد و این در ادوات همراه که رطوبت و گرمای ناشی از تابش وجود دارد، بیشتر خواهد بود.
برای حل این مشکل، شرکت نانوویو از راهبرد آلیاژ کردن مس بهره برده است، این شرکت سطوح پلیمری ساخته که نانوذرات آلیاژی اکسید مس درون آن پخش شده است. زمانی که این نانوذرات با اکسیژن هوا واکنش می دهند، خاصیت ضدویروس پدیدار می شود. این واکنش منجر به تولید گونه های رادیکالی از اکسیژن شده که می تواند روی ساختار ویروس اثر مخربی داشته باشد.
این نانوپوشش هم اکنون توسط چندین آزمایشگاه در کشورهای مختلف نظیر آمریکا و سنگاپور در حال آزمایش است تا اثربخشی آن روی ویروس کرونا مشخص شود.

منبع: