توسط محققان رویان در حال اجراست؛ آخرین وضعیت درمان بیماری های کلیوی با سلول بنیادی در کشور

خط رند ۹۱۲: پژوهشگران رویان تحقیقات درباب نارسایی کلیه با سلول بنیادی را به نتیجه رساندند و الان درصدد هستنند تا کارآزمایی بالینی آنرا نیز انجام دهند.
دکتر رضا مقدس علی، عضو هیئت علمی پژوهشکده سلول های بنیادی پژوهشگاه رویان و مجری طرح های «استفاده از سلول های بنیادی در درمان نارسایی های کلیه، تمایز سلول های بنیادی به سلول های کلیوی و مهندسی بافت کلیه» در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار نمود: نارسایی های کلیوی انواع مختلفی دارند که در آن کلیه ها نمی توانند به صورت طبیعی عمل کرده و گرفتار کم کاری و حتی در مراحل انتهایی منجر به از دست دادن عملکرد خود می شوند. وی با اشاره به اینکه کاهش شدید عملکرد کلیه از مشکلات نارسایی های کلیوی است، بیان نمود: کلیه نقش مهمی در دفع مواد زائد و تعادل آب والکترولیت ها در بدن دارد. نارسایی حاد کلیوی در اثر تخریب بافت کلیه ها پدید می آید و با فقدان سریع عملکرد کلیوی مشخص می شود. این بیماری منجر به اختلالات الکترولیتی و احتباس فراورده های زاید نیتروژنی از قبیل اوره و کراتینین می شود. وی ادامه داد: نارسایی های کلیه می تواند بدنبال بیماری های زمینه ای گوناگونی همچون دیابت و فشار خون بالا و حتی جهش های ژنتیکی پدید آمده باشد. عضو هیئت علمی پژوهشگاه رویان تصریح کرد: درمان های موجود برای نارسایی هایی کلیوی که به مرحله نهایی رسیده اند پیوند کلیه و دیالیز است که مشکلات خاص خویش را دارند و محدودیت های زیادی برای بیماران ایجاد می کنند ازاین رو در صدد هستیم که با تکنولوژی سلول های بنیادی، در زمینه بهبودی این بیماری ها تحقیقات خویش را انجام دهیم. مقدسعلی عنوان کرد: هم اکنون تمرکز ما در این بخش از پژوهشگاه رویان، روی بحث های تحقیقاتی در زمینه استفاده از سلول بنیادی در درمان نارسایی های کلیه، مهندسی بافت کلیه و تهیه ترشحات سلولی حاصل از سلول های بنیادی تحت عنوان وزیکول های خارج سلولی برای بهبود عملکرد کلیه های صدمه دیده است. محقق پژوهشگاه رویان با اشاره به اینکه استفاده از سلول های بنیادی و ترشحات این سلول ها در تحقیقات آزمایشگاهی و مدلهای حیوانی به اثبات رسیده است، اظهار داشت: این روش امید بخشی برای نارسایی کلیه است.اثربخشی در گرو کارآزمایی بالینیوی بیان نمود: می بایست حتما این تحقیقات را در انسان با انجام کارآزمایی های بالینی به کار بگیریم تا از ایمنی و اثرگذاری آن مطمئن شویم. مقدسعلی با تاکید بر اینکه مراحل تحقیقات حیوانی این طرح ها با موفقیت پیش رفته است، بیان نمود: هنوز مراحل کارآزمایی های بالینی این پروژه ها را طی نکرده ایم و در صدد هستیم با دریافت بودجه اقدامات اجرایی بعدی را انجام دهیم.
وی تصریح کرد: همواره برای اجرای پروژه ها در مرحله کارآزمایی بالینی که منجر به روش های درمانی شود نیازمند صرف زمان و بودجه های تحقیقاتی گسترده ای هستیم. ازاین رو اگر بودجه به این طرح ها اختصاص یابد تحقیقات را می توانیم در مرحله بالینی هم بررسی نماییم تا در نهایت به یک روش درمانی منجر شود. وی ادامه داد: بعنوان نمونه اگر استفاده از سلول های بنیادی مزانشیمی که بعنوان تعدیل کننده سیستم ایمنی استفاده می شود در جریان پیوند کلیه به کار گرفته شود می تواند عوارض پیوند کلیه همچون خطر عفونت ها و انواع سرطان ها را کاهش داده و حتی بقای پیوند را هم افزایش دهد. وی ادامه داد: در زمینه نارسایی مراحل انتهایی که کلیه ها عملکرد خویش را از دست داده اند به دنبال مهندسی بافت کلیه با استفاده از سلول های بنیادی هستیم که امیدواریم بتوانیم تا در جهت درمان نارسایی های کلیه از آنها استفاده نماییم.

منبع: