ستاد توسعه زیست فناوری اعلام کرد؛ ۵۷۰میلیون دلار با تکمیل سبد داروهای زیستی به خزانه کشور برمی گردد

خط رند ۹۱۲: ستاد توسعه زیست فناوری اعلام نمود با تکمیل سبد داروهای زیستی ۵۷۰ میلیارد دلار به خزانه کشور باز می گردد.

به گزارش خط رند ۹۱۲ به نقل از معاونت علمی و فناوری، نام ایران در بین کشورهای سازنده و تولیدکننده داروهای زیستی به ثبت رسیده است. داروهایی که در ایام اوج تحریم ها و فقط با تاکید بر داشته های علمی خودمان تولید شدند. هم اکنون حدود ۵۰ داروی ارزبر زیستی در فهرست دارویی کشور ثبت شده که تابحال ۲۲ قلم از آنها بومی سازی شده است.
بر اساس اعلام ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری واردات داروهای زیستی سالانه حدود ۱ میلیارد دلار، ارزبری به اقتصاد کشور تحمیل می کند. اما داروهای زیستی در کشور تاثیر زیادی در کاهش ارزبری کشور دارد. اگر داروهای باقی مانده در این فهرست هم در کشور تولید شود حدود ۵۷۰ میلیون دلار دیگر به خزانه کشور بازمی گردد.
در حال حاضر تعداد داروهای زیست فناوری موجود در بازار جهانی ۱۴۶ قلم است و از این تعداد، ۲۲ دارو در بازار ایران موجود است که برخی از این داروها، داروی منوکلونال آنتی بادی و تعدادی داروی نوترکیب هستند.
کسب نیم درصد از بازار جهانی زیستی توسط ایران
در حال حاضر با در نظر گرفتن میزان صادرات و رفع نیازهای بازار داخل، زیست فناوری ایران بین۰.۴ تا ۰.۵ درصد از حجم بازار جهانی زیست فناوری را در اختیار دارد. این در حالیست که مصطفی قانعی دبیر ستاد توسعه زیست فناوری چند سالی است که بر لزوم کسب ۳ درصد از بازار جهانی زیستی توسط ایران تاکید دارد. عددی که حدود ۲۰ میلیارد دلار صرفه جویی ارزی به دنبال دارد.
بر اساس گزارش اخیر شاخص جهانی نوآوری در سال ۲۰۱۹، بخش عمده نیاز بازار دارویی ایران توسط شرکت های داخلی تامین می شود و ۷۰ درصد از بازار داخلی ۴.۵ میلیارد دلاری دارو، در اختیار شرکت های داخلی است.

منبع: