خداحافظی ایران با گوشیهای پرچمدار در راه است؟

ممنوعیت واردات گوشیهای بیشتر از ۳۰۰ یورو در حالی به صورت جدی مطرح شده که به نظر می آید برای کاربری که می خواهد گوشی پرچمدار داشته باشد، راهکاری در نظر گرفته نشده است و البته واردکنندگان چاره ای جز این کار برای حل مشکلات واردات و کمبود بالا در شراط فعلی نمی دانند.
به گزارش خط رند ۹۱۲ به نقل از ایسنا، این روزها که بازار ارز با آشفتگی و افزایش هر روزه مواجه می باشد، بازار موبایل که مستقیما از بازار ارز تأثیر می گیرد هم دستخوش تغییراتی شده است. باآنکه در ماه های گذشته به علت مشکلات مربوط به کرونا و مشکلات تولید و از طرفی، مشکلات واردات، قیمت گوشی با افزایش چند برابری مواجه بود، حالا ممنوعیت واردات گوشیهای بالاتر از ۳۰۰ یورو مطرح شده که به نظر می آید بهترین چاره دولت برای مشکل واردات و کمبود گوشی باشد.
در این راستا محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در توییتر نوشت: ممنوعیت واردات تلفن همراه بالای ۳۰۰ یورو دارای سه ایراد جدی است. با رئیس کل بانک مرکزی و همینطور سرپرست وزارت صمت، صحبت کردم و استدلالها را مطرح کردم. با تاکید بر لزوم رعایت اولویتهای منابع ارزی کشور، بنا شد این تصمیم بازبینی شود.
پیش از این ممنوعیت واردات گوشیهای بیشتر از ۳۰۰ یورو توسط حسین غروی رام -رییس هیات مدیره انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی- مطرح شده که به ایسنا اظهار داشته بود: به علت محدودیت های مالی و ارزی و مشکلات موجود، دولت پولی ندارد که بخواهد مثل قبل به همه واردکنندگان تخصیص دهد. به همین خاطر واردات با محدودیت بسیار بزرگی روبرو شده و مقرر است واردات موبایل از لحاظ ارزش نسبت به سال قبل کاهش پیدا کند.
وی با اشاره به اینکه با کاهش ارزش واردات، اگر میانگین کالاها را بر مبنای تعداد در نظر بگیریم، تعداد گوشیها کم خواهد شد، اظهار کرده بود: برای پیشگیری از این اتفاق و به علت شرایط موجود، قانون گذار اعلام نموده احتمال دارد بابت گوشیهای بالای ۳۰۰ یورو فعلا ارزی تخصیص ندهد، بلکه تخصیص را برای گوشیهای زیر ۳۰۰ یورو تسهیل کند و اجازه دهد که این گوشیها در اولویت وارد شوند.
غروی با اشاره به اینکه گوشیهای بالای ۳۰۰ یورو حدود ۱۰ درصد حجم تعدادی بازار موبایل را دارند و ازاین رو ۹۰ درصد گوشیهایی که در بازار طبق سنوات گذشته وارد شدند، زیر ۳۰۰ یورو هستند، اظهار داشته بود: درآمد مردم باید با چیزی که پرداخت می کنند، همخوانی داشته باشد و همین الان هم بیشتر تمرکز واردکنندگان برای گوشیهای زیر ۳۰۰ یورو و حتی زیر ۲۰۰ یورو است؛ یعنی تقاضا به آن سمت رفته است. گوشیهای زیر ۳۰۰ یورو هم هر کاری که یک نفر بخواهد با گوشی اش انجام دهد را انجام می دهد.
رئیس هیات مدیره انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی با اشاره به اینکه وقتی منابع دولت محدود است، باید اولویت گذاری کرد، خاطرنشان کرده بود: در این شرایط، به جهت اینکه بهترین بازدهی وجود داشته باشد، گوشیهای گران قیمت اجازه واردات نخواهند گرفت و مقرر است واردات مسافری هم برای گوشیهای بالای ۳۰۰ یورو بسته شود. در شرایط فعلی با میزان منابعی که بانک مرکزی دارد، به جهت اینکه بتوان باقی بازار موبایل فعال بماند، راه دیگری وجود ندارد.
درواقع به نظر می آید واردکنندگان هم چاره مشکل واردات و کمبود گوشی در بازار را در ممنوعیت گوشیهای بیشتر از ۳۰۰ یورو حداقل در شرایط فعلی می دانند. باآنکه آذری جهرمی به ایرادهایی که این طرح دارد اشاره نکرده، اما همان گونه که این روزها در فضای مجازی هم این مورد جنجال به پا کرده، به نظر می آید یکی از مهمترین مسائل این است که در این شرایط، برای کاربری که می خواهد گوشی پرچمدار داشته باشد، راهکاری در نظر گرفته نشده است.

منبع: