در یک شرکت دانش بنیان محقق شد؛ طراحی سامانه ای برای استخراج متن از تصاویر

خط رند ۹۱۲: یک شرکت دانش بنیان سامانه نویسه خوان فارسی را طراحی نموده که وظیفه استخراج متن از تصاویر را به خوبی انجام می دهد.

به گزارش خط رند ۹۱۲ به نقل از معاونت علمی و فناوری، هوش مصنوعی همچون فناوری های پرکاربرد در حوزه های مختلف شمرده می شود. شرکت های دانش بنیان ایرانی فعالیت خود در این عرصه را افزایش داده اند و هر روزه محصولات و خدمات جدیدی عرضه می کنند که برمبنای هوش مصنوعی تولید و طراحی شده است.
شرکت دانش بنیان تولید کننده این سامانه، یکی از این شرکت هایی است که با بهره گیری از فناوری هوش مصنوعی، سامانه نویسه خوان فارسی را طراحی نموده است. این سامانه به کاربر اجازه می دهد تا از تصاویری مانند تصویر نسخه های خطی، متن استخراج کند.
علیرضا نوریان، مدیرعامل این شرکت اظهار داشت: سامانه هوشمند نویسه خوان که بعنوان سامانه الفبا نامگذاری شده است، از هوش مصنوعی استفاده می نماید تا متون مختلف را از تصاویر استخراج کند. این سامانه می تواند متن تصاویر یا اسناد اسکن شده را به سه زبان فارسی، انگلیسی و عربی استخراج کند.
وی اظهار داشت: این محصول تاکنون صادر نشده است اما سامانه هوشمند نویسه خوان می تواند بازار بسیاری خوبی در کشورهای عربی داشته باشد. باتوجه به مزیت های رقابتی فراوان، همچون دقت و قیمت مناسب، امیداور هستیم زمینه صادرات این محصول به کشورهای عربی برقرار شود.
پردازش داده در سازمان ها
مدیر عامل شرکت دانش بنیان افزود: محصولات ما با وجود کیفیت قابل رقابت با نمونه های بزرگ و مشهور خارجی، قیمت بمراتب پایین تری از این نمونه ها دارند. برای مثال، هزینه استفاده از سامانه هوشمند نویسه خوان الفبا، حدود یک دهم هزینه ای است که نویسه خوان شرکت گوگل دریافت می کند.
به گفته وی، سامانه هوشمند نویسه خوان الفبا با بهره گیری از هوش مصنوعی متن موجود در اسناد، فایل های پی دی اف و یا اسناد اسکن شده را پردازش کرده و استخراج می کند. در واقع با بهره گیری از این سامانه، اسناد اسکن شده و فایل های پی دی اف، قابل جستجو، ویرایش و پردازش می شوند. می توان نویسه خوانی را درگاه ورود به دیجیتال سازی و پردازش اطلاعات در خیلی از شرکت ها و سازمان ها دانست.
نوریان اضافه کرد: نویسه خوان هوشمند «الفبا» در هر کجا که اسناد متنی به شکل تصویر و یا اسکن شده وجود دارند به کار می آید. این سامانه در موارد مختلفی از جمله، موتورهای جستجو، کتابخانه ها، سامانه های آرشیو اسناد، سامانه های مالی و اتوماسیون های اداری به کار می آید.

منبع: