سورنا ستاری خبر داد: عزم جدی ایران برای توسعه روابط بین المللی مبتنی بر فناوری

خط رند ۹۱۲: معاون علمی و فناوری اظهار داشت: ظرفیت بالای نیروی انسانی تحصیل کرده و خلاق فعال در زیست بوم کارآفرینی ایران، مهم ترین زمینه برای همکاری های بین المللی در حوزه علمی، فناوری و اقتصادی می باشد.

به گزارش خط رند ۹۱۲ به نقل از معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری، سورنا ستاری با اشاره به بهبود شاخص های حوزه فناوری و نوآوری ایران در سال های گذشته اظهار داشت: ارتقای جایگاه ایران در شاخص های جهانی نوآوری (GII)باعث شده است تا جایگاه کشورمان در حوزه بعضی از فناوری های کلیدی در میان کشورهای برتر دنیا قرار بگیرد.
ستاری بهبود شاخص جهانی نوآوری ایران از رتبه ۱۲۰ به ۶۰ اشاره نمود و اظهار داشت: این سیاست ها در جهت تولید محیط مساعد کسب و کار پایه ریزی شده است چون که تولید این محیط، مهمترین لازمه برای رونق کسب و کارهای دانش بنیان و ارتقاء جایگاه ایران از نظر نوآوری و کارآفرینی به حساب می آید.
وی افزود: بهبود قابل توجه وضعیت علم و فناوری ایران متاثر از سیاست های دولت برای حرکت به سمت اقتصاد دانش بنیان تولید زیست بوم مساعد کارآفرینی و نوآوری در سال های اخیر است.
زیست بوم مساعد کارآفرینی و نوآوری زمینه ساز همکاری های بین المللی
رئیس بنیاد ملی نخبگان، جایگاه مطلوب ایران از لحاظ تعداد فارغ التحصیلان رشته های علوم پایه و فنی و مهندسی را خاطرنشان کرد و اظهار داشت: تعداد متخصصان فعال در حوزه های نانو فناوری زیست فناوری علوم شناختی بهبود قابل توجهی داشته و وضعیت علم و فناوری ایران را ارتقا بخشیده است.
وی با اشاره به ایجاد محیط مساعد کسب و کار شرکت های دانش بنیان و استارتاپی اضافه کرد: در ایران محیط و مساحت برای فعالیت شرکت های دانش بنیان بوجود آمده است به صورتی که بعضی از استارتاپ های موفق طی ۵ سال قبل توانستند جای خویش را در بین درآمدزاترین و اشتغال زا ترین کسب و کارهای کشور پیدا کنند.
ستاری با اشاره به این که در این زیست بوم کارآفرینی و نوآوری، خدمات و محصولات مختلفی تولید و عرضه شده و زمینه خوبی برای اشتغال جوانان شده است، اظهار نمود: با تولید بسترهای حمایتی مناسب، توانستیم ارتباط میان مراکز نوآوری و متخصصان محصولات مختلف را به نوآوری و تولید برسانیم.
معاون علمی و فناوری رئیس جمهور اظهار داشت: امیدواریم این جلسه بتواند فتح بابی برای ارتباطات شرکت های دو طرح و تبادلات فناوری در حوزه های مختلف همچون شرکت های دانش بنیان و استارتاپ ها شود.
عزم جدی ایران برای توسعه همکاری های فناورانه و نوآورانه
معاون علمی و فناوری رئیس جمهور به عزم ایران برای توسعه روابط مبتنی بر توسعه علمی و همکاری های فناوری اشاره و تصریح کرد: ایران با ظرفیت خارق العاده نیروی انسانی و زیست بوم کارآفرینی و نوآوری آماده توسعه همکاری های علمی فناوری و اقتصادی با کشورهای دنیا است و همکاریهای و توسعه همکاری های این حوزه با کشورهای اتحادیه آفریقا، جزو اولویت های جدی دولت جمهوری اسلامی ایران قرار دارد.
استقبال بازار اوگاندا از محصولات فناورانه ایرانی
در ادامه وزیر علم، فناوری و نوآوری اوگاندا الیودا توموسیجه در ابتدای این جلسه با اشاره به دستاوردهای متخصصان ایرانی اظهار داشت: ایران توانسته است با سیستم آموزشی مناسب متخصصان زیادی تربیت کند.
وی اضافه کرد: دستاوردهای ایرانی ها در حوزه کشاورزی و بایو تکنولوژی مورد توجه و قابل تقدیر است.
در نشست مشترک تجاری ایران و اوگاندا محصولات فناورانه شرکت های دانش بنیان ایرانی مورد توجه شرکت های اوگاندایی قرار گرفت. نشست تجاری ایران و اوگاندا با محوریت شرکت های فناور و با حضور ۱۵۰ شرکت فناور دو کشور، معاون علمی و فناوری رییس جمهور، وزیر علم، فناوری و نوآوری اوگاندا و شرکت های ایرانی و خارجی برگزار گردید چهارشنبه ۱۱ مهرماه سال جاری در کامپالا پایتخت اوگاندا برگزار گردید.