خیلی از کالاهای وارداتی در داخل هم تولید می شوند!

به گزارش خط رند ۹۱۲ رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با بیان این که خیلی از تجهیزاتی که درخواست برای وارداتشان وجود دارد در داخل با کیفیت مناسب تولید می شوند، اظهار داشت: ما در جهت تولید داخل که سیاست کشور است، حرکت می نماییم، اما در عین حال می خواهیم به شرایطی برسیم که مقررات دست وپاگیر برای ورود تجهیزات نداشته باشیم.
به گزارش خط رند ۹۱۲ به نقل از ایسنا، چندی قبل اعضای کمیسیون شبکه سازمان نظام صنفی کامپیوتری (نصر) با انتقاد از روند ثبت سفارش واردات کالاهای فناوری اطلاعات توسط سازمان تنظیم مقررات ارتباطات (رگولاتوری) و وزارت صمت، خواهان ایجاد بهبود در این روند شدند، چونکه معتقد بودند رگولاتوری ناخواسته به قاچاق کالا، ورود کالای بی کیفیت، مشکل سرمایه در گردش و عدم پرداخت عوارض گمرکی دامن زده است.
پس از آن نسترن محسنی – معاون امور رادیویی رگولاتوری- به این اظهارات واکنش نشان داده و اظهار داشت: بازنگری آیین نامه تائید نمونه تجهیزات حوزه ICT با دریافت نظرات بخش خصوصی و نمایندگان سازمان نظام صنفی کامپیوتری انجام شده و برای طرح در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات ارسال شده است. تغییراتی در فرایندهای مربوط به تائید نمونه و ورود تجهیزات حوزه ICT با رویکرد تسهیل گری و چابک سازی، حذف مقررات زاید، به روزرسانی ضوابط و سازگار کردن آن با شرایط روز به وجود آمده است.
از طرفی احسان زرین بخش – دبیر کمیسیون شبکه سازمان نصر- با بیان این که این کمیسیون پیگیری های بسیاری برای حل این روند انجام داده، اظهار داشت: هدف از تصویب آئین نامه ی جدید این است که مشکلات فعلی حل و تسهیل گری صورت گیرد، از نظر اقتصادی به نفع کشور باشد، کالای باکیفیت عرضه گردد، قاچاق را بکاهد و شفافیت داشته باشد. ما جلسات گوناگونی با سازمان تنظیم مقررات ارتباطات گذاشتیم و به یک آئین نامه در حال بررسی هم رسیدیم، اما نسخه ای که سازمان تنظیم مقررات در کمیته ی تخصصی یا پیش کمیسیون رونمایی نمود، با نسخه ای که در حال ارزیابی و بررسی بود، تفاوت زیادی داشته و یک سری از خصوصیت های اصلی را ندارد.
باید بین ذی نفعان توازن برقرار کنیم
در این راستا حسین فلاح جوشقانی -رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی- با بیان این که کمیسیون شبکه سازمان نظام صنفی کامپیوتری یک سری نقطه نظرات و خواسته هایی دارد برای این که بتواند تجهیزاتی را وارد کند، اضافه کرد: بنابراین آنها درخواست تغییراتی در آئین نامه داشتند، ما هم درخواست ها را دریافت کردیم؛ اما بخش عمده ای از تولیدکنندگان داخلی و بخشی از آزمایشگاه ها که ذی نفع این مورد هستند هم درخواست هایی دارند که ما باید بین همه اینها توازنی برقرار نماییم.
وی با اشاره به برگزاری جلسات کمیسیون تخصصی درباره مبحث تجهیزات، اظهار نمود: چندین جلسه کمیسیون تخصصی تشکیل شده که تمامی ذی نفعان و نمایندگانشان از نظام صنفی و آزمایشگاه ها، تولیدکنندگان و سندیکای صنعت مخابرات در آن حضور داشتند و بحث کردند. وظیفه رگولاتوری است که با بررسی این مورد از چند جهت، یک جمع بندی مناسب کند؛ در نهایت باید به شرایطی برسیم که مقررات دست وپاگیر و زاید برای ورود تجهیزات نداشته باشیم و در عین حال حقوق مصرف کننده، تولیدکننده و آزمایشگاه ها را هم رعایت نماییم.
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به این که آیا بین ذی نفعان حاضر در جلسه اختلاف نظری وجود دارد، بیان کرد: اختلاف نظری که وجود دارد، کارشناسی است اما اگر قرار باشد در جلسه ای که چندین جبهه متضاد در حال بحث هستند، جلب نظر همه شود، منطقی نیست. در نهایت آئین نامه جمع بندی می شود و به نقطه نظری می رسیم، اما بطور قطع نظر همه تامین نمی گردد.
جوشقانی همینطور تصریح کرد: خیلی از تجهیزات در داخل با کیفیت مناسب تولید می شوند و در عین حال وارد هم می شوند. نمی توانیم با این نگاه که واردات تجهیزات گرفتار مشکل می شود، آنها را آزمایش نکنیم. از طرفی خیلی از این تجهیزات تولید داخل دارد و سیاست کل مملکت، تولید داخل است که ما هم در همان راستا حرکت می نماییم، اما در عین حال دنبال این نیستیم که سخت گیری بی مورد داشته باشیم.