کاهش ۱۰ برابری واردات مسافری موبایل

به گزارش خط رند ۹۱۲ دبیر انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی از کاهش واردات مسافری از از یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه در اردیبهشت ماه سال جاری، به ۱۵۰ هزار دستگاه تا آخر آذرماه اطلاع داد.
به گزارش خط رند ۹۱۲ به نقل از ایسنا، طرح رجیستری یا شناسنامه دار کردن تجهیزات سیمکارت خور با هدف مبارزه با قاچاق از سال ۱۳۹۶ اجرایی شد و برخلاف گذشته که به دلایلی همچون جعل شناسه IMEI گوشیها با شکست مواجه می شد، این دفعه با ترکیب دو شناسه گوشی و سیمکارت به صورت همزمان، میزان تخلف از راه جعل شناسه گوشی را به صفر رساند.
این مورد واردکنندگان غیررسمی را بر آن داشت که با روشی دیگر، برای واردات گوشیهای قاچاق تلاش کنند که یکی از این راه ها، واردات چمدانی گوشیهای مسافری بود؛ پرداخت مالیات بر ارزش افزوده و معافیت های گمرکی، در مقطعی از زمان باعث واردات هزاران گوشی به اسم مسافری شد و همین مبحث مسئولان را به فکر راه چاره انداخت و آن دریافت مستقیم کد فعال سازی گوشی مسافری بعد از پرداخت عوارض و ثبت موفق شناسه سریال دستگاه در گمرک بود که با اتصال گمرک به سامانه همتا امکان پذیر شد.
اما این اقدام هم چندان موفقیت آمیز نبود و به خرید و فروش اطلاعات مسافران و حتی بدون آگاهی آنها منجر گردید که در سفرهای زیارتی حجاج هم شدت یافت. بنابراین با نزدیک شدن به ایام اربعین، تصمیم جدیدی در خصوص افزایش تعرفه گمرکی گوشیهای مسافری گرفته شد. بدین ترتیب وزارت صنعت، معدن و تجارت، تعرفه گمرکی واردات تلفن همراه را با افزایش حقوق ورودی گوشی به ۲۶ درصد رساند، همینطور معافیت ۸۰ دلاری برای واردات تلفن همراه مسافری حذف شد و مقرر شد استفاده از نرخ ارز بازار ثانویه برای محاسبه حقوق ورودی واردات تلفن همراه مسافری اعمال شود.
در حالیکه روند واردات مسافری مطابق میل واردکنندگان رسمی و قانونی پیش می رفت، چندی قبل حسین غروی رام – رئیس انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی- از مشکلات و کندی رسیدگی به درخواست های ثبت سفارش و صف های طولانی نوبت رسیدگی به پروندهای واردات موبایل اطلاع داد که در صورت ادامه این روند، باعث اختلال در بازار موبایل شب عید خواهد شد.
بنابراین با کند شدن روند واردات تلفن همراه به کشور و ابراز نگرانی رئیس هیات مدیره انجمن واردکنندگان موبایل نسبت به احتمال التهاب در بازار شب عید با ادامه این روند، جلسه ای مشترک با کلیه ذی نفعان دولتی و خصوصی حوزه موبایل در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز برگزار گردید که نماینده بانک مرکزی، خیال واردکنندگان را از تأمین ارز برای واردات موبایل راحت کرد.
امیرحسین شکوهی – مدیرکل نظارت ارز بانک مرکزی- پیشتر هم از نامه نگاری وزیر صنعت با این بانک به منظور تغییر ارز مورد نیاز برای واردات تلفن همراه و تأمین آن از محل ارز سامانه نیما، صادرات یا سپرده واردکننده بنابه درخواست متقاضی به کلیه ارزها اطلاع داده بود. همینطور نمایندگان وزارت صمت هم نسبت به تسریع و تسهیل رسیدگی به پرونده های ثبت سفارش شرکت های واردکننده موبایل قول مساعد دادند.

احتمال افزایش مصرف موبایل در کشور از آغاز بهمن
در این راستا امیر اسحاقی -دبیر انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی- در گفتگو با ایسنا، با اشاره به تنظیم بازار شب عید و تصمیم سازی برای آینده بازار تلفن همراه کشور، اظهار داشت: همکاری تمام قد دستگاه های دولتی و قول مساعد آنها جهت بهبود فرایندها، امیدبخش است. با قوت گرفتن این روند همکاری از آغاز سالجاری و اعتماد دولت به بخش خصوصی، شاهد تحولات مهمی در بازار تلفن همراه بوده ایم. شاید نقطه عطف آنرا بتوان محدودیت های اعمال شده در واردات مسافری که در ابتدای خرداد سال جاری اعمال شد، دانست.
وی با اشاره به واردات ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه موبایل طی ۹ ماه به کشور اظهار داشت: این میزان دستگاه از راه رویه مسافری و تجاری وارد کشور شده است و بخش اندکی از آن هم شامل تولیدات داخلی می شود. این در شرایطی است که مصرف کشور در این بازه زمانی ۹ میلیون ۶۰۰ هزاردستگاه موبایل بوده است. تنها در آذرماه سالجاری واردات موبایل یک میلیون و ۲۶۵ هزار دستگاه بوده و مصرف در این ماه به یک میلیون و ۲۵۰ هزار دستگاه رسیده است.
دبیر انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی اظهار داشت: تحلیل ما از بررسی داده های موجود و روند واردات و مصرف کشور این است که در ۳ ماه پایانی سال، حداقل ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار دستگاه موبایل وارد کشور خواهد شد. البته این پیشبینی درصورتی محقق خواهد شد که شرایط عادی باشد و اختلالی در روند تخصیص ارزو ثبت سفارش ها به وجود نیاید. نکته حساس و نگران کننده در این راه که همواره واردات را دستخوش تغییرات می کند، جهش ارز و نوسانات آن است. اما اگر شرایط مطلوب و پایدار باشد، انتظار آن می رود که از اوایل بهمن ماه مصرف موبایل در کشور سیر صعودی داشته باشد.
اسحاقی هم چنین ضمن اشاره به از صرفه افتادن واردات موبایل با استفاده از رویه مسافری اظهار داشت: نتیجه سیاست گذاری ها و همکاری مستمر واردکنندگان در اجرای سیاست ها منجر به کاهش ۱۰ برابری استفاده تجاری از رویه مسافری واردات تلفن همراه در کشور بوده است. بر اساس گزارش های دریافتی، آمار واردات مسافری از یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه در اردیبهشت ماه سال جاری، به ۱۵۰ هزار دستگاه تا آخر آذرماه رسیده است که این اتفاق دستاورد مهمی برای فعالان این حوزه به حساب می آید.
وی ضمن اشاره به تغییر معنادار واردات تجاری تلفن همراه به کشور اظهار داشت: در فاصله ۹ ماه، واردات تجاری افزایش یافته است. آمارها نشان داده است ۲۰۵ هزار دستگاه موبایل در فروردین سال جاری به صورت تجاری وارد کشور شده بود و حالا در انتها آذرماه این تعداد به ۱ میلیون و ۱۱۵ هزار دستگاه رسیده است. با مشاهده این روند، به شکلی می توان گفت واردات مسافری تلفن همراه جای خویش را به واردات تجاری داده است.
اسحاقی همینطور چندی قبل ایجاد شفافیت در شبکه واردات و عرضه تلفن همراه را یکی از مطالبات فعالین این صنف عنوان کرده بود و از همدلی تمام ذی نفعان شامل اتحادیه ها و اصناف در جهت تحقق این مهم اطلاع داده بود.