افزودنی های غذایی با مواد بومی ایران تولید می شود

خط رند ۹۱۲: پژوهشگران در صدد هستند افزودنی های غذایی را با مواد بومی ایرانی به تولید برسانند.

به گزارش خط رند ۹۱۲ به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، افزودنی های غذایی دسته ای از مواد با کاربرد فراوان در صنایع گوناگون را شامل می شوند که هر سال واردات آن هزینه سنگینی را همراه دارد. اما محققان ایرانی با اعطای کرسی پژوهشی در این عرصه در تلاش هستند تا این افزودنی ها را با مواد بومی ایران تولید کنند. کاری که شروع شده است و به زودی نتایج درخشانی را شاهد می شویم.
نگهدارنده ها، آنتی اکسیدان ها، گیرنده های فلزی، قوام دهنده ها، سفیدکننده ها، بافرها، قلیاها و اسیدها، رنگ ها، شیرین کننده های غیرمغذی، مکمل های غذایی و اسانس ها بعضی از این مواد هستند.
در این میان دسته ای از مواد با عنوان افزودنی های عملگرا وجود دارند. در کشور ما ۹۵ درصد این مواد وارداتی است و بیشتر از ۲۰ میلیون دلار تنها در صنعت غذا و دارو واردات در این عرصه وجود دارد.
از سویی در صنعت غذا وجود این مواد به قدری لازم است که دانش انحصاری آن وجود دارد. پس اگر بخواهیم در این عرصه انحصاری وارد شویم باید به دانش تولید این مواد دست پیدا نماییم. تولید افزودنی های عملگرا نیاز به فناوری و دانش خاص خود دارد.
از آنجایی که این حوزه میان رشته ای برای کشور حائز اهمیت می باشد. صندوق پشتیبانی از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مبادرت به اعطای کرسی پژوهشی در این عرصه با عنوان «هیدروکلوییدهای طبیعی بومی ایران» کرده است.
سید محمد رضوی مجری این کرسی پژوهشی اظهار داشت: صمغ های بومی یا همان هیدروکلوییدهای طبیعی دریچه ورود برای تولید مواد غذایی سالم هستند. پس تولید افزودنی های غذایی با مواد بومی در این کرسی پژوهشی مد نظر است. بعنوان مثل استفاده از موادی مانند دانه ریحان، اسفرزه و کتیرا. در صنعت غذا هنوز آنچنان که باید این مواد جای خودرا باز نکرده اند. با استفاده از آنها ترکیباتی تولید می شود که عملگرا هستند. این ترکیبات خواص گوناگونی مانند قوام دهنده و کف زا دارند.
رضوی افزود: فرمول افزودنی های تولید شده با مواد بومی ترکیبی است و از هر ماده بومی باتوجه به خاصیت و نقشی که دارد بهره برده می شود. اما مسئله مهم توجه به جنبه های تغذیه ای است. در این کرسی تحقیقات روی مهندسی بافت انجام می شود.
افزودنی های غذایی دنیایی گسترده دارند. اما نکته مهم تحقیقاتی که پژوهشگران کشور در این کرسی پژوهشی انجام می دهند، جایگزین کردن مواد بومی با مواد شیمیایی است. تا کنون مسیر زیادی پیموده شده است و به زودی ایران نیز در زمره دارندگان این دانش و فناوری قرار می گیرد.
در گام نخست با انجام این کرسی پژوهشی دستیابی به مرجعیت علمی در این عرصه مد نظر است که به زودی محقق می شود.

منبع: