بحران تراشه عامل کاهش تولید هفت میلیون خودرو

به گزارش خط رند ۹۱۲ کمبود جهانی نیمه رسانا تولید خودرو در سطح جهانی را حداکثر ۷.۱ میلیون دستگاه در سال میلادی جاری کاهش خواهد داد.

به گزارش خط رند ۹۱۲ به نقل از ایسنا، شرکت تحقیقاتی آی اچ اس مارکیت در گزارشی ضمن پیشبینی مذکور، اعلام نمود بحران کمبود تراشه تا سه ماهه دوم سال میلادی آینده ادامه خواهد داشت و اوضاع در نیمه دوم سال ۲۰۲۲ بهبود پیدا می کند. این دورنمای تیره گواه آن است که بحران کمبود تراشه به این زودی برطرف نمی گردد. پیشبینی آی اچ اس مارکیت جدید ترین کاهش تولید شرکت تویوتا را در نظر گرفته است. این شرکت خودروسازی ژاپنی می خواهد بطور موقت تولید ۱۴ کارخانه خویش را ماه آینده متوقف نماید و تولیدش را ۴۰ درصد کم کند.

محققان آی اچ اس مارکیت در گزارش خود نوشتند: این وضعیت همچنان سرشار از چالش است. ما شاهد نوسانات بیشتر به علت تدابیر قرنطینه کووید ۱۹ در مالزی هستیم که خیلی از فعالیت های در ارتباط با تولید و تست تراشه در آنجا انجام می شود.

نرخ پایین واکسیناسیون و افزایش نرخ مبتلا شدن در جنوب شرقی آسیا سبب تعطیلی کارخانه های مونتاژ انواع نیمه رساناها شده است. شرکت فورد موتور روز چهارشنبه اعلام نمود فعالیت کارخانه تولید پیکاپ اف ۱۵۰ در نزدیک کانزاس سیتی میسوری را هفته آینده به علت کمبود قطعات نیمه رسانا که ناشی از پاندمی کووید ۱۹ در مالزی است، متوقف می کند.

تویوتا که تراشه ها را انبار کرده و پیش از این اختلال کمتری را تجربه کرده بود، به شیوع کرونای دلتا در آسیا بعنوان عامل کاهش تولید خود در سپتامبر اشاره نمود.

کازوناری کوماکورا، مدیر گروه خرید تویوتا اظهار داشت: بخصوص در جنوب شرقی آسیا شیوع کووید و قرنطینه ها روی فعالیت تأمین کنندگان بومی ما تأثیر گذاشته است.

شرکت آی اچ اس مارکیت حالا انتظار دارد بحران تراشه، تولید جهانی خودرو را به میزان ۶.۳ تا ۷.۱ میلیون دستگاه در سال ۲۰۲۱ کم کند. تنها در سه ماهه سوم تولید خودرو امکان دارد ۲.۱ میلیون دستگاه به علت کمبود تراشه کاهش پیدا کند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، آی اچ اس مارکیت اعلام نمود سه ماهه دوم سال ۲۰۲۲ امکان دارد نقطه ای باشد که از آن شاهد تثبیت روند عرضه تراشه باشیم.

منبع: