نخستین اپراتور پایش هوشمند حریق افتتاح شد

نخستین اپراتور پایش هوشمند حریق کشور با استفاده اجرائی و عملیاتی از اینترنت اشیاء و با نام «الرت» افتتاح شد.
به گزارش خط رند ۹۱۲ به نقل از ایسنا، یکی از پروژه های اینترنت کشور تحت عنوان اپراتور پایش هوشمند سیستم اعلام حریق با هدف مانیتورینگ هوشمند حریق ساختمان های شهری و با همکاری سه جانبه سازمان آتش نشانی، سازمان فاوای شهرداری تهران و شرکت ارتباطات مبین نت، امروز در ساختمان پلاسکو و به یاد شهدای آتش نشان پلاسکو افتتاح شد.
در این مراسم، مهدی غیناقی – رئیس هیات مدیره شرکت ارتباطات مبین نت- با اعلان اینکه یکی از آرزوهای قدیمی ما بحث هوشمندسازی صنعتی و سرویس خدماتی در کشور بوده است، اظهار داشت: امروز پس از شش ماه فعالیت توانستیم یک اپراتور هوشمند را بصورت رسمی راه اندازی نماییم. “الرت”، نخستین اپراتور پایش هوشمند حریق کشور و نخستین پروژه رسمی هوشمندسازی با استفاده اجرائی و عملیاتی از اینترنت اشیاء است. اگر ما قرار باشد با همان روش های قدیمی کار نماییم، به نتیجه نمی رسیم، بدین سبب لازم است از ظرفیت های تکنولوژی برای خدمات شهری و صنایع استفاده نمائیم.
وی اظهار داشت: این شرکت از ابتدا سرویس وایمکس را ارائه می داد، در سال ۱۴۰۱ نیز ما ارائه سرویس خدمت با بهره بردن از ۵G را شروع کردیم. پارادایم شیفت در شرکت این است که از ارائه خدمات ارتباطی (CSP) به سمت ارائه خدمات دیجیتالی (DSP) می رویم، این مفهوم بحث تحول دیجیتال است که برای همه سازمان ها اهمیت زیادی دارد و تکنولوژی روز در دنیا را همچون اینترنت اشیاء، خدمات ابری، بلاک چین و موارد این چنینی شامل می شود.
غیناقی اشاره کرد: بلوغ و پیشرفت شهرداری به جایی رسیده که هوشمندسازی را با بهره بردن از اینترنت اشیاء پیش برده است. در بحث هوشمندسازی به تنهایی نمی توان کاری را پیش برد و این اقدام در همکاری با شهرداری صورت گرفت. مهم ترین دغدغه در راه اندازی اپراتور پایش هوشمند اعلام حریق و نکته اصلی در آتش نشانی، زمان خبردار شدن از حریق و رسیدن به محل و اقداماتی برای کوتاه تر و دقیق کردن این زمان است، تا حتی اگر فردی در محل حریق حضور ندارد، امکان اعلام بموقع و با کمترین تبعات فراهم گردد.
در هوشمندسازی با یک عقب ماندگی مواجه هستیم
در این مراسم همین طور احمد صادقی -رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای اسلامی شهر تهران- اظهار نمود: تهران نخستین شهری است که به این حوزه ورود پیدا کرده است، اما هم اکنون در بخش هوشمندسازی با یک عقب ماندگی جدی مواجه هستیم که باتوجه به وجود نخبگان و در اختیار داشتن توانمندی لازم، باید به نقطه خوبی در زمینه فناوری اطلاعات دست پیدا نماییم.
وی با اشاره به اینکه در زمینه هوشمندسازی شهر تهران باید به شش عنصر مردم، زندگی، دولت، حمل و نقل، اقتصاد و محیط زیست توجه گردد، اظهار داشت: شهر هوشمند نیازمند زیرساخت است؛ یکی از مهم ترین نیازهای شهر هوشمند در اختیار داشتن داده است که امیدواریم مدیریت جدید شهر تهران با حفظ حریم افراد، از داده ها برای هوشمندسازی شهر تهران استفاده نماید و با برقراری پل ارتباطی میان دستگاهها و فراهم کردن زیرساخت، امکان مانیتورینگ در زمینه شهری برقرار شود. الزامات هوشمندسازی نباید به اعلام حادثه حریق محدود باشد، بلکه در بخش هشدار سیل و زلزله نیز فعال شود.
در ادامه، هادی محضرنیا – سرپرست سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران- با ابراز خرسندی از شروع به کار اپراتور پایش هوشمند حریق ساختمان اظهار نمود: طبق دستور شهردار تهران، همه ی ارکان شهرداری همچون سازمان فاوا موظف می باشند که هوشمندسازی، فناوری اطلاعات و ارتباطات و تکنولوژی های جدید را سرلوحه مدیریت شهری قرار دهند و در این جهت سازمان فاوای شهرداری تهران درحال برنامه ریزی، سیاستگذاری و تائید معماری و تکنولوژی مورد نظر برای پیاده سازی ابعاد شهر هوشمند است.
پروژه های هوشمندسازی نیازمند اکوسیستم فناوری در کشور است
وی ادامه داد: سازمان فاوای شهرداری تهران یک نهاد حاکمیتی، قانون گذار و تعیین کننده برنامه است اما برای پیاده سازی پروژه های هوشمندسازی در شهر نیازمند اکوسیستم فناوری در کشور هستیم و در دوره ی جدید مدیریت شهری به دنبال پرداختن به فرصت های سرمایه گذاری شهری هستیم. بتازگی پروژه پایش هوشمند اعلام حریق را به عنوان یکی از پروژه های موفق سرمایه گذاری بخش خصوصی در همایش فرصت های سرمایه گذاری شهری معرفی کرده ایم که با حمایت سه ضلع مثلث فاوا به عنوان سیاست گذار و بخش رگولاتوری، سازمان آتش نشانی به عنوان بهره بردار و شرکت مبین نت به عنوان سرمایه گذار بخش خصوصی به ثمر رسیده است.
سرپرست سازمان فاوای شهرداری تهران با اشاره به اینکه اپراتور پایش هوشمند اعلام حریق ساختمان نخستین پروژه عملیاتی شهر هوشمند در ایران است که مورد بهره برداری قرار می گیرد، اضافه کرد: در زمینه استفاده از اینترنت اشیاء گرفتار عقب ماندگی هایی هستیم که برای پیشبرد آن در شهر فرصت های بیشتری را برای بخش خصوصی فراهم می نماییم. در زمینه جذب بخش خصوصی و ارتباط با اکوسیستم فناوری تنها جذب اپراتورها در برنامه نیست بلکه علاوه بر لایه سرمایه گذاری در لایه جذب فناوری با شرکت های متوسط و کوچک تر هم همکاری می نماییم.
همین طور قدرت الله محمدی -مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران- راه اندازی اپراتور پایش هوشمند اعلام حریق ساختمان را عاملی برای کاهش زمان حضور و امدادرسانی واحد عملیات عنوان نمود و اظهار داشت: استاندارد ما برمبنای ثانیه هاست و با حذف عامل انسانی در اعلام حریق و اطلاع رسانی به طور قطع سرعت عملیات افزایش می یابد.
وی به اهمیت راه اندازی اپراتور پایش هوشمند اعلام حریق ساختمان در بازار تهران به عنوان یک ضرورت مهم اصرار کرد و اظهار داشت: آگاهی بموقع از آتش سوزی، در اختیار داشتن نقشه ها و نقشه معماری سبب می شود تیم عملیات بداند چه تجهیزاتی مورد نیازش است و راندمان عملیاتی افزایش می یابد.
حمیدرضا صارمی -معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران- نیز درباب راه اندازی اپراتور پایش هوشمند اعلام حریق ساختمان اظهار داشت: نکته قابل توجه آنست که شرکت خصوصی ارائه دهنده خدمات در نظر داشته باشد که این خدمات با قیمت مناسب به عموم جامعه ارائه شود تا با استقبال مواجه شود و نیز خدمات آنها در حد روز اولی نباشد و باکیفیت و بصورت مستمر ارائه شود.
وی اشاره کرد: اپراتور پایش هوشمند اعلام حریق ساختمان باید با یک دامنه ی وسیع در تهران اشاعه پیدا کند و فراوانی استفاده و به کارگیری آن شامل همه ی ساختمان ها و مناطق شهری شود.
پیشگیری باید در اولویت سازمان آتش نشانی قرار گیرد
مهدی بابایی -رئیس کمیته ایمنی و پیش گیری از بحران شورای شهر تهران- نیز با اشاره به اینکه توجه به ایمنی و پیشگیری باید در اولویت سازمان آتش نشانی قرار گیرد، اظهار نمود: هم اکنون چهار درصد بودجه شهرداری تهران به سازمان آتش نشانی اختصاص دارد که قسمت اعظم آن در زمینه عملیات، تجهیزات و توسعه ایستگاه است و انتظار ما این است که این رویکرد، با رویکرد پیشگیرانه جایگزین شود، همین طور بیش از ۹۰ درصد سرمایه انسانی آتش نشانی در زمینه عملیات فعال است، کمتر از ۵ درصد در زمینه پیشگیری و انتظار این است که در حالت ایده آل، این نسبت عوض شود. ما هرچه در زمینه پیشگیری هزینه نماییم، سرمایه گذاری است و جان شهروندان و آتش نشانان ما حفظ می شود.
بابایی همین طور اعلام نمود: پیرو مصوبه شورای اسلامی شهر تهران درباب ایجاد و توسعه پایش هوشمند حریق، راه اندازی سیستم هوشمند در ساختمان های شهرداری تهران باید در اولویت اول باشد.
مهدی چمران -رئیس شورای اسلامی شهر تهران- نیز در این مراسم بیان کرد: در صورت بروز حادثه بازار تهران مشکلات زیادی همچون دسترسی دارد که به علت شلوغی، پیچیدگی و ازدحام می تواند مشکلات زیادی را رقم بزند، آن چنان که عصر هر روز کف بازار با ۲۵ سانتیمتر مقوا پوشانده شده که خطرناکست.
وی با گرامی داشت خاطره شهدای آتش نشان کشور و خصوصاً شهردای حادثه پلاسکو، اظهار داشت: باید تبلیغات به کارگیری اپراتور پایش هوشمند اعلام حریق به شکلی باشد که ابتدا در ساختمان های بزرگ و در ادامه در منازل استفاده گردد.