مشاوره تخصصی با وکیلانه در مورد تقسیم ارث

بعد از اینکه شخصی فوت می کند ، هر آنچه که به عنوان دارایی از وی باقی مانده است به عنوان ارث به ورثه او می رسد.

صفر تا صد تقسم ارث با وکیلانه : بعد از اینکه شخصی فوت می کند ، هر آنچه که به عنوان دارایی  از وی باقی مانده است به عنوان ارث به ورثه او می رسد. مطابق با قوانین و نظام حقوقی جمهوری اسلامی ایران، ورثه می تواند از هر یک از این سه طبقه باشد که در صورت وجود هر طبقه، نوبت به طبقه بعدی نخواهد رسید.

ورثه در طبقه قابل دسته بندی می باشند :

  1. طبقه اول عبارت است از: پدر و مادر متوفی- همسر متوفی- اولاد و فرزندان اولاد.
  2. طبقه دوم : اجداد (پدر بزرگ و مادر بزرگ) برادر و خواهر و فرزندان آنها.
  3. طبقه سوم : عمو-عمه- دایی- خاله و فرزندان آنها.

 در برخی اوقات ، ورثه متوفی در نحوه تقسیم ارث با هم توافق می کنند و این توافقات خود را با رضایت بقیه وراث بصورت رسمی و مکتوب در می آورند. گاهی هم اینگونه نیست و ورثه بر سر سهم الارث به اختلاف می خورند. ممکن است برخی از ورثه بر سر نحوه تصرف، فروش و تقسیم با دیگر ورثه دچار مشکل شوند و برای حل این موضوع تصمیم به پیگیری قضایی می نمایند.

اینکه در زمان اختلاف بهترین عنوان دعوی چه عنوانی باشد، قطعاً کار یک وکیل متخصص  است و ممکن است او چندین راهکار حقوقی را برای شما در نظر بگیرد. اما آنچه که پس از فوت هر شخصی برای ورثه مهم است اخذ گواهی انحصار وراث برای ورثه می باشد. به عبارت بهتر ، هر وارثی تا زمانی که این گواهی را اخذ ننموده باشد، نمی تواند مدعی سهم الارث شود و اولین گام برای مطالبه و تقسیم ارث ، اخذ این گواهی می باشد.

گواهی فوت

ارائه گواهی فوت برای اخذ گواهی انحصار وراثت لازم و ضروری است. پس از فوت هرفردی با اخذ گواهی فوت برای او، تاریخ فوت وی در اداره ثبت احوال به ثبت می رسد. ورثه با دریافت این گواهی می توانند، اقدام به اخذ گواهی انحصار وراثت کنند.

مهر و موم ترکه

گاهی ورثه برای حفظ اموال متوفی و جلوگیری از سوء استفاده دیگران از آن اموال، تقاضای مهر و موم ترکه را می دهند. با این اقدام، کلیه ورثه و دیگر افراد از هر گونه تصرفی در اموال متوفی منع می شوند.

البته مطابق با قانون تنها ورثه نیستند که می توانند تقاضای مهر و موم ترکه را بدهند، گاهی طلبکاران متوفی  یا وصی منتخبِ متوفی نیز می تواند درخواست مهر و موم ترکه را بدهد.

تحریر ترکه:

تحریر ترکه عبارت است از تعیین میزان دارایی متوفی. اعم ازاموال موجود، مطالبات متوفی و همچنین بدهی ها و دیون متوفی. درخواست تحریر ترکه نیز مانند مهر و موم  می تواند از طرف ورثه، وصی منتخب متوفی داده شود. کلیه اقداماتی که تا کنون اشاره شد از طریق شورای حل اختلاف محل اقامت متوفی امکانپذیر است.

بعد ازدرخواست تحریر ترکه، آگهی ای مبنی بر اینکه کلیه ورثه یا نمایندگان قانونی آنها و تمامی بستانکاران و مدیونین به متوفی و کسانی که حق یا دینی بر گردن متوفی دارند، در تاریخ اعلام شده برای تحریر ترکه حضور یابند، در روزنامه کثیر الانتشار منتشر می شود .

دریافت گواهی تصدیق انحصار وراثت:

 کلیه افرادی که مطابق با قانون از متوفی ارث می برند، برای اینکه بتوانند سهم الارث خود را دریافت کنند باید گواهی  تصدیق انحصار وراثت دریافت کنند.

مدارک لازم جهت دریافت این گواهی عبارت است از:

  • مدارک شناسایی و گواهی فوت متوفی.
  • استشهادیه تنظیم شده در دفتر اسناد رسمی که این استشهادیه توسط سه نفر از اشخاصی که متوفی را می شناسند، امضا می شود.

چنانچه متوفی دارای همسر باشد، عقد نامه او نیز باید ارائه شود.

  • مدارک شناسایی ورثه.
  • وصیت نامه متوفی.

گواهی تصدیق انحصار وراثت دو نوع است. یکی محدود و نوع دیگر نامحدود. نوع محدود برای زمانی است که دارایی و اموال متوفی کمتر از پنجاه میلیون تومان باشد و نوع نامحدود برای زمانیست که دارایی متوفی بیش از پنجاه میلیون تومان باشد.

مشاوره تخصصی با وکیلانه در مورد تقسیم ارث:

جهت کسب اطلاعات بیشتر از نحوه دریافت گواهی انحصار وراثت و تقسیم ترکه متوفی به وب سایت https://vakilaneh.com/ مراجعه کرده با وکیلانه تماس بگیرید. تلفن تماس :۰۹۱۲۷۲۴۶۴۱۳