در مراسم جایزه ترویج علم و اختتامیه دوازدهمین رویداد هفته ترویج علم ایران عنوان شد: نقش سازمان های مردم نهاد در ترویج علم

خط رند ۹۱۲: معاون اسبق پژوهش و فناوری وزارت علوم و یکی از پایه گذاران انجمن ترویج علم ایران با اعلان اینکه کشورهای صنعتی بودجه قابل توجهی را صرف موضوعات ترویجی می کنند و این سرمایه گذاری ها روز به روز در حال افزایش می باشد.

به گزارش خط رند ۹۱۲ به نقل از ایسنا، دکتر رضا منصوری در مراسم بیست و چهارمین دوره جایزه ترویج علم و اختتامیه دوازدهمین رویداد هفته ترویج علم ایران که امروز (۲۵ آبان ماه) در تالار ایوان شمس برگزار شد، ضمن اشاره به خاطره ای از جلسه دفاع رساله یک دانشجوی دکتری اظهار داشت: برخلاف تلقی وزارت علوم و دانشگاه ها که از تعداد بالای مقاله خوشحال می شوند، با تجربه ای که دارم دانشجویی که ۵۰ مقاله دارد نباید اجازه دفاع دکتری داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه ما هنوز فارغ التحصیلان دانشگاهی که قابل مقایسه با بهترین دانشگاه های دنیا هستند، داریم: ولی سالانه ۳۰ هزار ورودی دکتری در دانشگاه ها داریم و همین مقدار هم فارغ التحصیل داریم که بیشتر آنها مشکل اشتغال دارند و درصد قابل توجهی از آنها متاسفانه به این شکل دفاع می کنند و باید نگران باشیم ولی این را علامت بدبینی ندانیم.

معاون اسبق پژوهش و فناوری وزارت علوم با بیان اینکه کشور ما هزار سال خواب کامل داشته است، اظهار داشت: از سال ۴۵۰ هجری غفلت ما شروع شده و هنوز ادامه یافته است. این اواخر و بخصوص پس از انقلاب، تازه داریم از خواب غفلت بیدار می شویم. پس از این خواب هزار ساله، ریختن درد به بیرون طول می کشد. این بیداری شروع شده و من به این خاطر خوش بین هستم. اگر این بیداری عقب می افتاد، ما آگاه نمی شدیم. ما هم اکنون آگاهیم و درد داریم. هم اکنون نسلی به وجود آمده که مثل قبل فکر نمی نماید. این نسل بهتر از قبل می داند و روشن تر موضوعات را می بینند؛ بنابراین باید امیدوار بود.

منصوری با اشاره به اینکه هنوز افرادی وجود دارند که به دنبال به کرسی نشاندن حرف خود هستند، اظهار نمود: اگر از ترویج علم صحبت می نماییم، باید بدانیم منظور از ترویج علم، ترویج دانش علمی و گزاره علمی نیست. علم بر مبنای توافق انسان ها است که در ۴۰۰ سال گذشته شکل گرفته است. علمی که از ۴۰۰ سال پیش شروع شدو اوایل قرن ۲۰ به ثمر رسید. از آن زمان انسان ها یاد گرفتند که با یکدیگر صحبت کنند و با هم توافق کنند که برای مثال تعریف سرعت، شتاب، متر و… یعنی چه. با توافق این تحولات صنعتی صورت گرفت و این موضوع، تفکر جهان را تکان داد و ما تازه هم اکنون دستاوردهای علمی را می بینیم.

استاد بازنشسته دانشگاه صنعتی شریف با اشاره به اینکه ما هنوز در ایران این گزاره ساده «توافق کردن» را بلد نیستیم، اظهار داشت: نسل جوانان این را یاد گرفتند که باید توافق کنند. نسل ما به دنبال اثبات حق و به کرسی نشاندن حق است. علم مدرن که بر جزئیات بشر مدرن تأثیر گذاشته چیزی جز رسیدن به توافق نیست. ما هنوز در ایران توافقی بر سر خوب و بد توافق نداریم. ازاین رو زمانیکه علم را به این گونه تعریف می نماییم، تعریف ترویج علم هم تغییر می کند. ترویج علم ترویج گزاره های علمی نیست.

وی افزود: این که ۲۰۰ سال پیش افراد هر گزاره علمی را مطلق تلقی می کردند، تغییر یافته است. این اشتباه ناشی از حق گرایی ما ایرانی ها بوده که تصور می کردیم علم و دانش حق است و این را مطلق تصور می کردیم و همین اشتباهاتی را به دنبال داشته است.

منصوری ضمن اشاره به این که ترویج علم و کلمه «ترویج»، ابداع ما ایرانی هاست، اظهار داشت: ترویج یکی از نادر مفاهیم مدرن ایرانی هاست که از انگلیسی و… ترجمه نشده است. رشته ارتباطات علم که هم اکنون در دانشگاه ها وجود دارد، ترجمه است. ما از ابتدا قرار نبود که بخواهیم گزاره های علمی را ترویج نماییم. قرار این بود که ترویج نماییم که انسان چگونه توانست یک فعالیت علمی را انجام دهد و توسعه پیدا کند و پس از تحولات عمیق اندیشه ای، به علوم انسانی در نیمه دوم قرن ۱۹ منجر گردید.

وی با اشاره به اینکه انجمن ترویج علم، نهاد دولتی نیست، اظهار داشت: کشورهای صنعتی بودجه قابل توجهی را صرف موضوعات ترویجی می کنند و این سرمایه گذاری ها روز به روز در حال افزایش می باشد و سازمان های مردم نهاد، بخش خصوصی و… دراین میان وظیفه بزرگی دارند.

معاون اسبق پژوهش و فناوری وزارت علوم تصریح کرد: ما از درک جهان مدرن عقب هستیم. باید آنقدر هوشمند و توانمندی شویم که بتوانیم در دنیای مدرن توافق و مشارکت نماییم. دراین میان نقش بخش خصوصی، افراد و سمن ها خیلی زیاد است. سمن ها و کسب و کارها نباید منتظر دولت بمانند و باید تلاش کنند تا تفکر علمی را رواج دهند؛ چون که آینده آباد نیازمند این همکاری است.