الهام از گورخرماهی برای حفظ سلامت فضانوردان در سفرهای طولانی

خط رند ۹۱۲: سفرهای طولانی فضایی سلامت فضانوردان را بطور جدی تهدید می کند، اما پژوهشگران می گویند با الهام از خواب زمستانی گورخرماهی می توان تا حدی بر این معضل غلبه کرد.

به گزارش خط رند ۹۱۲ به نقل از نیواطلس، برخی سازمان های فضایی در کشورهای مختلف جهان در حال برنامه ریزی برای سفر به کره مریخ هستند. اما این نوع سفرها که ممکنست باتوجه به مدت زمان اقامت در مریخ بیش از یک سال طول بکشند بطور جدی سلامت انسان ها را به خطر می اندازند.
علت وقوع این خطرات، تغییرات در میکروبیوم روده، فعال سازی مجدد ویروس های خفته، احتمال ابتلاء به سرطان خون و غیره است. اما تحقیقات جدید بر روی گورخرماهی نشان داده که الهام از خواب زمستانی این حیوان می تواند به کاهش خطرات پیش روی فضانوردان کمک نماید.
پیش بینی می شود این خواب طولانی مدت بتواند خطرات ناشی از قرار گرفتن در معرض تشعشعات رادیواکتیو را نیز کاهش داده و احتمال لطمه دیدن و تحلیل عضلات و استخوان ها، کاهش توان بینایی و غیره را به حداقل برساند.
محققان دانشگاه کویینز بلفاست در بررسی های خود به این نتیجه رسیده اند که فعالیت متابولیک پایین و تجمع اکسیژن در گورخرماهی ها در حین خواب زمستانی سبب محافظت بهتر از اجزای بدن در مقابل تشعشعات مضر می شود. پس اگر انسان بتواند یک خواب زمستانی مشابه را تجربه کند قادر خواهد بود از خود در مقابل مشکلات این چنینی حفاظت کند. البته هنوز برای تحقق این هدف راه طولانی در پیش است.

منبع: